درد شانه هنگام خواب : علت و روش درمان

Rearview shot of a young man suffering from a neck painhttp://195.154.178.81/DATA/istock_collage/a4/shoots/785279.jpg

درد شانه هنگام خواب یکی از دردهای شایع و مزمنی است که لذت داشتن خواب خوش را بر افراد حرام می‌کند. اگر تجربه این درد را در شب و به هنگام خواب داشته باشید، می‌دانید که زمان در تسکین آن، عنصری پوچ و بی‌خاصیت است. به‌عبارتی درد شانه هنگام خواب نه تنها با گذشت زمان تسکین پیدا نمی‌کند، بلکه در مواردی تشدید هم پیدا می‌کند. اینکه چه عواملی موجب بروز دردهای شبانه در ناحیه شانه می‌شود و چه روش‌های درمانی برای التیام این درد وجود دارد، در این مقاله به تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دلایل درد شانه هنگام خواب چیست؟

شانه یکی از مفاصل مهم با دامنه حرکتی بالا در بدن است که تقریبا در انجام بسیاری از کارهای روزانه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین دامنه حرکتی بالا هم این مفصل مهم موجب آسیب‌پذیری بیشتر این مفصل شده است. اگر شما هم از قربانیان درد شانه هنگام خواب باشید احتمال در جست‌وجوی پاسخی برای این سوال هستید که چه عواملی موجب شروع دردهای شبانه شانه می‌شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا عوامل موثر در بروز این درد را مورد بررسی قرار دهیم.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

↫ بد خوابیدن

یکی از دلایلی که می‌تواند موجب درد شانه هنگام خواب شود، وضعیت بدن است. جالب است بدانید که مدل خوابیدن شما با دردی که در شانه خود تجربه می‌کنید، رابطه‌ای مستقیم دارد. بدترین نوع وضعیت خواب، خوابیدن به پهلو است. در این حالت شانه بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کند. ضمن اینکه همین فشار و استرسی که بر شانه وارد شده، در طول زمان موجب سفتی یا گرفتگی آن هم می‌شود.

↫ درد ناشی از ورزش

قابلیت بالای حرکت که در شانه نهفته است، اغلب موجب این تصور می‌شود که افراد می‌توانند هر نوع کار سنگینی را با کمک این عضو از بدن انجام دهند. دردهای ایجادشده بعد از انجام حرکات سنگین ورزشی این ادعا را کاملا رد می‌کند. شانه نیز مانند سایر عضوهای بدن، میزان مشخصی از فشار را می‌تواند تجربه کند. افزایش این فشار و استرس تنها منجر به بروز درد و آسیب بیشتر می‌شود.

↫ آسیب روتاتور کاف

شاید بتوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین درد شانه هنگام خواب را آسیب تاندون روتاتور کاف دانست. روتاتور ترکیبی از تاندون‌های موجود در اطراف مفصل شانه است. این آسیب زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌ها ملتهب شوند. این التهاب ایجادشده در تاندون‌ها هم می‌تواند در اثر یکی از عوامل زیر رخ دهد:

  • افزایش سن
  • فشار و آسیب شانه در هنگام کارکردن
  • وضعیت نامناسب بدن هنگام خواب
  • پارگی تاندون
  • اشتغال در فعالیت‌هایی که نیازمند استفاده مداوم از شانه هستند (مانند نقاشی یا ورزش).

↫ بورسیت شانه

شاید نام بورسیت به گوشتان خورده باشد. بورسیت‌ها کیسه‌های کوچک و مملو از مایعی هستند که نقششان کمک‌کردن به بافت‌های اطراف مفاصل است. این کیسه‌های کوچک در سرتاسر بدن وجود دارند؛ بااین‌حال شانه مرکزی متداول برای قرارگیری بورسیت‌هاست. یکی از دلایل شایع درد شانه هنگام خواب بورسیت‌هایی هستند که ملتهب شده‌اند. التهاب(تاندونیت) شانه در نتیجه انجام حرکات تکراری یا آسیب خاص شانه اتفاق می‌افتد.

دلیل درد شانه هنگام خواب

↫ سندروم متقاطع شانه

اگر تجربه درد در قسمت خارجی شانه را دارید یا درد شانه‌تان با حرکت‌دادن بازو به بالای سر تشدید پیدا می‌کند، احتمالا به سندروم متقاطع شانه مبتلا شده‌اید. این سندروم که نام دیگر آن گرفتگی شانه است، به گیرافتادن بافت‌های نرم اطراف روتاتور روی استخوان اشاره دارد. این گیرافتادگی هم می‌تواند ناشی از خار استخوانی، بورسیت یا التهاب تاندون باشد.

↫شانه یخ‌زده

از دیگر دلایل درد شانه هنگام خواب، شانه یخ‌زده است. شاید تصور کنید، شانه یخ‌زده از اثرات سرماخوردگی باشد. اما باید بگوییم این عارضه هیچ ارتباطی به سرماخوردگی ندارد. در این اختلال بافت موجود در مفصل شانه ضخیم شده و منجر به خشک‌شدن مفصل می‌شود. عامل اصلی این اختلال هم بی‌حرکت‌ماندن شانه برای مدتی طولانی است.

↫ آرتروز شانه

آخرین دلیلی که می‌توان برای درد شانه هنگام خواب عنوان کرد، استئوآرتریت یا آرتروز شانه است. در این عارضه غضروف شانه محافظت‌کننده از استخوان‌ها دچار تحلیل و ساییدگی می‌شود. این تحلیل به‌طور طبیعی با افزایش سن صورت می‌پذیرد. بااین‌حال داشتن تجربه تروما و آسیب می‌تواند موجب سرعت‌بخشیدن این فرآیند شود.

بهترین حالت خوابیدن برای جلوگیری از درد شانه چگونه است؟

بهترین حالت خواب برای تسکین درد شانه وضعیتی است که در آن کمترین فشار بر شانه وارد شود. این وضعیت برای افرادی که تنها از درد یک شانه رنج می‌برند و مایلند به پهلو بخوابند، خوابیدن روی شانه سالم است. در حالت کلی خوابیدن به پشت بهترین حالت برای تسکین درد شانه هنگام خواب است. این وضعیت ستون فقرات شما را در حالتی خنثی و یکنواخت قرار می‌دهد و از ایجاد فشار بیشتر روی شانه جلوگیری می‌کند.

روش های درمان خانگی درد شانه

خوشبختانه درد شانه هنگام خواب دردی بدون علاج و درمان نیست. با کمی اصلاح سبک زندگی و استفاده از راهکارهای خلاقانه می‌توانیم از این درد جانکاه رهایی پیدا کنیم. ضمن اینکه توصیه ما براین است قبل از انجام هرگونه اقدامی، پزشک معالجتان را از برنامه روتین خود مطلع کنید.

↫ ورزش

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

ورزش درمان خانگی درد شانه موقع خواب

ورزش همیشه اولین و بهترین راهکار برای داشتن بدنی سالم است. خوشبختانه از این فعالیت مفید و سازنده می‌توانیم برای مهار درد شانه هنگام خواب هم استفاده کنیم. انجام فعالیت‌های بدنی سالم ضمن تقویت عضلات شانه با افزایش گردش خون در بافت‌ها اسباب بهبودی زودهنگام ما را فراهم می‌کند. تکرار تمرین‌های بدنی زیر در تسکین درد شانه هنگام خواب موثر است:

‣ کشش عضلات شانه

مقصود از انجام حرکات کششی رفع خشکی مفاصل و عضلات است. بنابراین حرکات کششی نباید آنقدر شدید باشد که موجب افزایش درد شانه شود. انجام هر حرکت کشش به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه می‌تواند به تسکین درد و رفع گرفتگی عضلات کمک کند.

آگاه‌تر شوید:
🩺 جراحی شانه 🩺

‣ کشش بازوی عقاب

کشش بازوی عقاب ورزش درمان درد شانه

کشش بازوی عقاب یک تمرین موثر جهت ایجاد کشش در قسمت بالای کمر و بین تیغه‌های شانه است. برای انجام این تمرین ابتدا روی صندلی بنشینید. بازوها را از خود جدا کنید و صاف نگه دارید. در این حالت کف دست‌ها باید موازی با زمین باشد. حالا سعی کنید بازوی راست خود را از زیر آرنج دست چتپتان عبور دهید. در آخرین گام کف دست‌ها را به هم برسانید، به‌گونه‌ای که نوک انگشتان دست مقابل چشمانتان قرار بگیرد. در نهایت بعد از 6 نفس عمیق شانه‌های خود را بلند کنید و اجازه دهید احساس خوب کشش در ناحیه وسط کمر تجربه شود.

‣ جمع‌کردن چانه

از دیگر تمرین‌های موثر جهت کاهش درد شانه جمع‌کردن چانه است. برای انجام این تمرین کافی است روی صندلی بنشینید و چانه خود را به عقب بکشید. سپس دوباره به حالت اول خودتان بازگردید. انجام این حرکت موجب انقباض در عضلات پشت گردن و کشش در قسمت جلویی این عضلات می‌شود.

‣ حرکت کششی مثلث

حرکت کششی مثلث درمان درد شانه

با انجام حرکت کششی مثلث عضلات گردنتان را تقویت کرده‌اید. از آنجایی که گردن نزدیک‌ترین عضله به شانه است، تقویت آن می‌تواند ضمن بهبودی درد شانه هنگام خواب از آسیب بیشتر هم جلوگیری کند. برای انجام این تمرین لازم است ابتدا بایستید. دست‌ها را موازی با کف زمین قرار دهید. پای راست را جلو بگذارید و سرتان را به سمت جلو خم کنید. حالا تلاش کنید همان‌طور که در حال حرکت به سمت جلو هستید، دست‌ها را روی زمین بگذارید. در نهایت دست راست را کنار پاشنه پا بگذارید و دست چپ را به سمت بالا ببرید.

↫  استفاده از کمپرس گرم و سرد

زمانی که با دردهای خفیف شانه هنگام خواب مواجه باشیم، استفاده از کمپرس سرد و گرم می‌تواند راهکاری مفید و کارساز باشد. کافی است کمپرس سرد یا گرم را به مدت 10 دقیقه روی شانه آسیب‌دیده خود قرار دهیم تا شاهد نتایج شگفت‌انگیز آن باشیم. انجام این کار به مدت 4 نوبت در روز موجب تسکین درد شانه می‌شود.

↫ماساژ بدن

یکی از اصیل‌ترین روش‌های درمان خانگی درد شانه هنگام خواب ماساژدرمانی است. اگر تجربه ماساژ زیر دست ماساژوری حرفه‌ای را داشته باشید، قطعا می‌دانید که این روش، راهکاری موثر جهت شل‌کردن عضلات و رفع گرفتگی آن‌هاست. این روش با اعمال فشار روی نواحی خاصی از شانه ضمن افزایش گردش خون و اسپاسم عضلات منجر به تسکین زودهنگام درد می‌شود.

↫ استفاده از رختخواب طبی و مناسب

از دیگر راهکارهای موثر جهت کنترل درد شانه هنگام خواب استفاده از تشک مناسب است. اینکه چه نوع تشکی برای شما مناسب است به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن وزن بدن و وضعیت خوابیدنتان است. در عین‌حال اگر قرار باشد یک معیار کلی جهت انتخاب بهترین تشک در اختیارتان بگذاریم، به تشکی اشاره خواهیم داشت که با توزیع متوازن وزن، از ایجاد فشار روی یک ناحیه خاص جلوگیری می‌کند. شایان ذکر است که میزان سفتی و نرمی تشک کاملا بستگی به وزن بدن دارد. افرادی با وزن زیاد به تشک سفت و افرادی با وزن کم به تشک نرم نیاز دارند.

چه زمانی باید برای درد شانه به پزشک مراجعه کنیم؟

درد شانه اگر طولانی شود، می‌تواند هشداری برای یک وضعیت پزشکی خاص باشد. بنابراین هر زمان که احساس کردید درد شانه، از توان و قدرت شما برای انجام امور روزانه کاسته یا خواب شبانه‌تان را مختل کرده است، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. دکتر براتی با تخصص وتجربه بالا، بهترین مرجع برای شما جهت تسکین دردهای شبانه شانه هستند. اگر مشکل در خوابیدن دارید، اگر دچار دررفتگی یا آسیب شانه شده‌اید و اگر صدای کلیک‌کردن یا ساییدن از شانه خود می‌شنوید، دکتر براتی بهترین روش درمانی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید.

در نهایت بدانید..

درد شانه هنگام خواب یکی از عارضه‌های شایع اما جانکاه است که موجب مختل‌شدن خواب افراد می‌شود. شانه از مفاصل پرکاربرد در بدن است. همین امر هم آسیب‌پذیری این عضو از بدن را بیشتر کرده است. خوشبختانه راهکارهای دم‌دستی فراوانی وجود دارد که به ما در تسکین درد شانه کمک می‌کند. بااین‌حال توصیه ما به شما این است که در هنگام مواجه‌شدن با علائم این درد، راهنمایی‌های لازم را از پزشک معالجتان دریافت کنید.

سوالات متداول شما

عوامل موثر در بروز دردهای شبانه شانه کدام است؟

وضعیت بد بدن هنگام خواب، آسیب روتاتور کاف، بورسیت شانه، سندروم متقاطع شانه، شانه یخ‌زده و آرتروز شانه از دلایل مهم درد شانه هستند.

بهترین وضعیت خوابیدن برای افرادی با درد شانه کدام است؟

به‌پشت خوابیدن منجر به کاهش فشار رو ناحیه شانه می‌شود. ضمن اینکه ستون فقرات را در حالت خنثی قرار می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین