درمان خانگی کشیدگی تاندون شانه + 7 درمان طب سنتی

بسیاری از فعالیت‌های روزانه با کمک شانه انجام می‌شود. آسیب به عضلات و تاندون‌های این مفصل انعطاف‌پذیر می‌تواند باعث ایجاد درد شانه و سخت‌کردن حرکت دست‌ها شود. اما همیشه هم نیاز به ملاقات با پزشک ندارد. گاهی اطلاع از چند روش ساده درمان خانگی کشیدگی تاندون شانه در مدیریت درد و بهبود عملکرد مفصل موثر است. پس اجازه دهید روش‌های درمان شانه‌درد در منزل را با هم بررسی ‌کنیم.

منظور از کشیدگی تاندون شانه چیست؟

شانه از چهار مفصل و سه استخوان تشکیل شده است. استخوان ترقوه، کتف و استخوان بازو با کمک تاندون‌ها و ماهیچه‌های قدرتمند اطراف خود امکان حرکت بازوها به بالا، پایین، جلو و عقب و چرخش دایره‌ای بازوها را می‌دهد.

روتاتور کاف گروهی از چهار ماهیچه و تاندون است که مفصل شانه را احاطه می‌کند. وظیفه آن نگه‌داشتن انتهای بالایی استخوان بازو در حفره کم‌عمق شانه و کمک به حرکت، چرخش و ثبات مفصل است. آسیب‌های روتاتور کاف جز شایع‌ترین مشکلات درد شانه است و معمولاً با افزایش سن بیشتر می‌شود.

مجموعه ساختار شانه هر روز در معرض فشارهای مکرر قرار دارد. فعالیت‌های خانگی (مانند نظافت و باغبانی)، فعالیت‌های محل کار (مانند بلندکردن اجسام سنگین یا کار طولانی‌مدت با کامپیوتر) و فعالیت‌های تفریحی و ورزشی همگی می‌توانند منجر به به آسیب و کشیدگی تاندون‌های شانه شوند.

✓ صحبت‌های دکتر حسن براتی درباره کشیدگی تاندون شانه:

کشیدگی تاندون شانه چه علائمی دارد؟

درد شانه می‌تواند ناشی از اصطکاک مفصل شانه یا آسیب به عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و اعصاب اطراف آن باشد. برای تشخیص بهتر است کمی با علائم و نشانه‌ها آشنا شوید. معمولاً آشکارترین علائم کشیدگی تاندون شانه و آسیب روتاتور کاف شامل موارد زیر است:

• نوعی درد مبهم در عمق شانه
  • دردی که منجر به اختلال خواب شبانه شود
  • احساس ضعف در بازو
  • سخت‌شدن کارهای معمولی مثل شانه‌کردن موها یا رسیدن دست به پشت سر

البته در برخی موارد هم آسیب‌های روتاتور کاف به‌صورت درد احساس نمی‌شود.

درمان سنتی و خانگی کشیدگی تاندون شانه

درمان‌های متنوعی برای کاهش علائم هست. در ادامه چند نمونه از رایج‌ترین و موثرترین روش‌ها را می‌خوانید.

‣ استراحت

احتمالا شما هم اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد این است که به عضو آسیب‌دیده استراحت دهید. خوب است از فعالیت‌هایی که باعث ایجاد درد شده‌اند و همچنان دردتان را افزایش می‌دهند بپرهیزید. از حرکات روبه‌بیرون بازو و استفاده مکرر از شانه خودداری کنید.

‣ سردکردن محل درد

یکی از روش‌های درمان کشیدگی تاندون شانه کمپرس یخ است. یخ جریان خون، فعالیت متابولیک، تورم و التهاب را کاهش می‌دهد. برای این منظور کیسه یخی را درون حوله‌ای بپیچید و دست کم دوبار در روز، هر بار به مدت 20 دقیقه، روی شانه آسیب‌دیده قرار دهید. این کار را می‌توانید پس از هر فعالیتی که سبب تشدید درد شانه شما می‌شود تکرار کنید.

‣ گرم‌کردن محل درد

گرما برخلاف سرما با افزایش جریان خون، تورم و فعالیت‌های متابولیک می‌تواند به تسکین درد کمک کند. همچنین با گشادکردن رگ‌های خونی سبب شل‌شدن عضلات و کاهش علائم می‌شود. اما چه زمانی از کمپرس گرم یا سرد برای تسکین درد کمک می‌گیریم؟

هر آسیب نیاز به درمانی متناسب با شرایط خود دارد. به‌طور کلی گرما برای دردهای مزمن، عضلات منقبض‌شده، گرفتگی و درد عضلانی و درد مرتبط با آرتریت مناسب‌تر است و اثر آرامش‌بخشی دارد. درحالی‌که سرمادرمانی بلافاصله پس از ورزش یا شروع آسیب، و تا 24 ساعت بعد، مؤثرتر خواهد بود.

‣ استفاده از پمادهای موضعی

بسیاری از افراد تسکین درد با پمادها و مسکن‌های موضعی را یکی از راه‌های درمان خانگی کشیدگی تاندون شانه می‌دانند. اگرچه کرم‌ها، پمادها و اسپری‌های ضد درد می‌توانند در تسکین التهاب و دردهای تروماتیک موضعی مانند درد شانه موثر باشند؛ اما بهتر است با مشورت پزشک یا داروساز استفاده شود.

‣ استفاده از داروهای گیاهی

زرچوبه حاوی ماده ضد التهابی طبیعی به نام کورکومین و آناناس دارای بروملین است. پوست درخت بید نسخه طبیعی آسپرین است و می‌تواند درد را کاهش دهد. علاوه‌براین برخی عصاره‌های گیاهی و روغن‌های طبیعی درصورتی‌که عضو دردناک را با آن‌ها مالش دهید می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

اگرچه داروهای گیاهی برای درمان درد مفصلی موثر هستند؛ اما روش و بهترین دوز مصرفشان را پزشک تشخیص می‌دهد.

گیاهان دارویی در درمان کشیدگی تاندون شانه

‣ ماساژ

ماساژدرمانی می‌تواند برای تسکین درد، افزایش دامنه حرکتی مفصل و جلوگیری از آسیب‌ بیشتر تاندون شانه موثر باشد. ماساژ خون‌رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد و با تامین مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز آن‌ها را تقویت می‌کند. همچنین با رفع گرفتگی عضلات بر عملکرد بهتر مفصل شانه تاثیرگذار است. البته بهتر است این درمان توسط فیزیوتراپیست باتجربه و متخصص انجام شود.

‣ ورزش

در طی دوران درمان لازم است تمرینات تقویتی برای بهبود دامنه حرکتی شانه خود انجام دهید. این حرکات اغلب بر روتاتور کاف، کتف‌ها و قسمت بالای کمر تمرکز دارند.

چند تمرین ساده برای تقویت تاندون شانه

• به پشت دراز بکشید و بازوها را تا ۹۰ درجه نسبت به بدن خم و آرنج را ۹۰ درجه بالا بیاورید. بازو را روی بالش نازک یا حوله تاشده قرار دهید. کف دست را به‌آرامی رو به پایین و به‌سمت پاها بیاورید. تا جایی که کشش را در شانه احساس کنید به حرکت ادامه دهید. این حرکت را به‌مدت ۳۰ ثانیه و ۲ یا ۳ ست تکرار کنید.

ورزش تقویت تاندون شانه

• برای تمرین دوم یک حوله یا تسمه کشی را با بازوی آسیب‌دیده پشت خود در دست بگیرید. انتهای دیگر تسمه را با دست دیگرتان بگیرید. از بازوی دیگر برای کشیدن بازوی آسیب‌دیده به سمت بالا استفاده کنید. این حرکت را ۲ تا ۳ ست، هر بار دست کم به‌مدت ۱۰ ثانیه، تکرار کنید.

ورزش تقویت تاندون شانه

• تمرین بعدی کشش کراس بادی است. در این روش برای جلوگیری از تشدید التهاب تاندون نیاز به فشار ملایم به بازوی آسیب‌دیده دارید. بازو را روی بدن در ارتفاع قفسه سینه بیاورید. از دست مخالف برای هدایت بازو استفاده کنید و آرنج را به سمت شانه مخالف ببرید. هر گاه احساس کشیدگی شدید در پشت شانه داشتید دست نگه دارید. زمان مناسب این حرکت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه و تعداد تکرار ۳ ست برای هر بازو است.

ورزش تقویت تاندون شانه

چه‌زمانی به سراغ دکتر ارتوپد برویم؟

بیش‌تر دردهای خفیف شانه از جمله کشیدگی تاندون با درمان خانگی و طب سنتی تسکین می‌یابد. سایر روش‌های درمانی مانند مصرف داروهای ضد التهابی و مُسکن‌ها باید حتما با مشورت پزشک انجام شود.

علاوه‎براین تمرینات فیزیوتراپی هم می‌تواند انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات اطراف مفصل را بهبود دهد. اما گاهی درد ناشی از پارگی روتاتور کاف در اثر یک آسیب جدی است. در این شرایط لازم است پزشک متخصص و جراح استخوان و مفاصل (ارتوپد) شانه را معاینه و با تشخیص دقیق نوع و شدت آسیب روش درمانی مناسبی تجویز کند. در آسیب‌های جدی و پیشرفته باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی تاندون شانه هم باشد.

مراجعه به پزشک برای درمان کشیدگی تاندون شانه

ادامه‌یافتن علائم نشانه این است که باید با پزشک متخصص ملاقات کنید

در این پست درباره درمان خانگی کشیدگی تاندون شانه توضیح دادیم. روش‌های ساده‌ای که با انجام مستمر آن‌ها می‌توانید بدون نیاز به دارو و جراحی درد را از بین ببرید. ممکن است نتوانید فوراً به‌حالت معمولی خود بازگردید. مسیر بهبودی نیاز به زمان و صبوری دارد. اما خوشبختانه بازگشت تدریجی به فعالیت‌های عادی موثرترین راه دستیابی به نتایج خوب طولانی‌مدت پس از آسیب شانه است.

به‌عنوان نکته پایانی باید بدانید برخی از آسیب‌های شدید نیاز به مداخله پزشک متخصص دارد. نادیده‌گرفتن آن‌ها ممکن است عوارض جدی در پی داشته باشد. دکتر حسن براتی جراح فوق تخصص شانه و آسیب‌های ورزشی و تیم ارتوپدی حرفه‌ای ایشان آماده کمک به شما عزیزان هستند.

علائم کشیدگی تاندون شانه چیست؟

احساس درد مبهم در عمق شانه یا دردی که منجر به اختلال خواب شبانه شود، احساس ضعف در بازو و دست‌ها، سخت‌شدن کارهای معمولی مثل شانه‌کردن موها یا رسیدن دست به پشت سر از رایج‌ترین نشانه‌های کشیدگی تاندون شانه است.

سرمادرمانی و گرمادرمانی چگونه به تسکین درد شانه کمک می‌کند؟

یخ جریان خون، فعالیت متابولیک، تورم و التهاب را کاهش می‌دهد. گرما هم با افزایش جریان خون و گشادکردن رگ‌های خونی سبب شل‌شدن عضلات و کاهش علائم می‌شود.

چه زمانی از کمپرس یخ و چه زمان از گرما برای تسکین درد مفصل شانه استفاده می‌شود؟

به‌طور کلی گرما برای دردهای مزمن، عضلات منقبض‌شده، گرفتگی و دردهای عضلانی و درد مرتبط با آرتریت مناسب‌تر است و اثر آرامش‌بخشی دارد. درحالی‌که سرمادرمانی بلافاصله پس از ورزش یا شروع آسیب، و تا 24 ساعت بعد، مؤثرتر خواهد بود.

موثرترین روش درمان خانگی کشیدگی تاندون شانه کدام است؟

روش درمانی متناسب با نوع و شدت آسیب انتخاب می‌شود. استراحت، سرد و گرم نگه‌داشتن محل درد، استفاده از پمادهای موضعی و داروهای گیاهی، ماساژ و تمرین‌های ورزشی چند نمونه از راه‌هایی است که در منزل می‌توانید انجام دهید.

10 سوالات
  1. مهدی می گوید

سلام آقای دکتر .تشکر ویژه از نکته های خوب شما
    یک سوال داشتم اگر امکان داره جواب بدید
    من جانباز قطع نخاعی هستم از ناحیه T,11
    میدانید که امثال ما بسیار از دستهای خود مجبورند استفاده کنند
    موقعی که قصد داشتم برای نشستن از ماشین به ویلچر پیاده بشم ویلچر کمی عقب رفت و مجبور شدم به هر حالی بود خودمو کنترل کنم تا بالاخره روی ویلچر قرار گرفتم
    ولی احساس درد دست سمت بازو کم کم بر من عارض شد و دیگه از این دست چپ نتونستم بخوبی استفاده کنم
    هم درد شدید داشتم هم حرکت دست خیلی ضعیف شده
    تا بالاخره با ماساژ درمانی کمی بهبود پیدا کردم ولی همچنان هم درد دارم هم دست را نمیتوانم به سمت دست دیگر ببرم مثلاً موقع وضو گرفتن خیلی با درد و کم شدن حرکت دست مواجه میشم آیا میتوان با دستورات شما از این طریق پیام.. درمان را شروع کنم و چقدر طول درمان برای ما نیاز هست و ظاهراً علائمی مثل ورم کردن و کبودی محل دست یا برآمدگی عضله ندارم .لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون از جواب شما

1. دکتر براتی می گوید

برای مشاوره با شماره ۰۹۱۰۸۷۶۷۶۱۳ تماس بگیرید.

2. لیلا می گوید

2. طاهره قربانیان می گوید

سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر.
    مدت یه روزه که براثر کشیدن دستها به سمت بالا و خمیازه کشیدن. کتف سمت چپم به شدت دچار درد گرفتن شدن و الان این درد در قسمت بازوی سمت چپم و به سمت آرنج پخش شده و بینهایت درد دارم.
    به دکتر عمومی مراجعه کردم قرص متوکاربامول،آمپول بتامتازون و آمپول کتورلاک را تجویز کردن و اصلا تاثیری نداشت.لطفا راهنمایی کنید.با تشکر

درد معمولا به علت نقطه تشدید یا تریگر هست که با تزریق بهتر میشه

3. مجید می گوید

احتمال آسیب به تاندون های شانه وجود داره