علت درد شانه چیست؟ + روش‌ های درمان شانه درد

شانه عضو مهمی از بدن است و فعالیت‌های روزانه ما با آن انجام می‌گیرد. این عضو از چندین مفصل و ترکیبی از تاندون و ماهیچه ترکیب شده است تا دامنه وسیعی از حرکت را در بازو ایجاد کنند. با این حال، تحرک زیاد عواقبی هم دارد. استفاده بیش از حد یا نادرست، وارد آوردن فشار اضافی یا ضربه ناگهانی ممکن است علت درد شانه باشد.

این آسیب‌ها می‌توانند منجر به افزایش مشکلات ناشی از بی‌ثباتی، آسیب بافت نرم یا ساختارهای استخوانی در شانه و ایجاد درد شود. دردی که ممکن است تنها زمانی احساس شود که شانه خود را حرکت می‌دهید یا دردی همیشگی که باعث محدودکردن فعالیت‌های معمولتان ‌شود. درد می‌تواند موقتی باشد یا ادامه‌دار که نیاز به تشخیص و درمان پزشکی دارد.

در این مقاله از سایت دکتر حسن براتی، جراح و متخصص ارتوپدی، درباره آناتومی مفصل شانه، علت درد، روش معاینه و تشخیص، همچنین انواع درمان غیرجراحی و عمل جراحی شانه صحبت خواهیم کرد.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

آناتومی شانه

شانه یک مفصل گوی و کاسه‌ای دارد، شبیه به مفصل بین استخوان لگن و ران پا. دلیل نام‌گذاری نوع خاص استخوان‌هایی است که در این محل‌ها به هم می‌رسند. قسمت بالایی استخوان بازو گرد و بخشی از استخوان کتف شبیه به کاسه است و سوکت گلنوئید نام دارد. با مفصل گوی و کاسه‌ای شانه قادر به انجام حرکات متنوعی می‌شود. طوری که در حالت عادی می‌توانید دستتان را بالا ببرید و با یک حرکت دایره فرضی بزرگی در فضا بکشید. البته اگر در حال حاضر احساس درد شانه دارید اصلا نباید چنین حرکتی را امتحان کنید.

شانه چه اجزایی دارد؟

شانه شما از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود:

  • کتف (تیغه شانه)
  • بازو (استخوان بازو)
  • ترقوه

کاسه شانه با ماهیچه‌هایی پوشیده شده است. این ماهیچه‌ها به وسیلۀ طناب‌های ضخیم و محکمی با نام «تاندون» به استخوان متصل ‌هستند. تاندون‌ها ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل و علاوه‌بر کنار هم نگه‌داشتن استخوان‌ها، آن‌ها را کنترل هم‌ می‌کنند. با ترکیب ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در اطراف مفصل کپسولی ایجاد می‌شود که کارشان حمایت از حرکات شانه است.

حرکت سرِ گرد استخوان بازو در کاسه شانه راحت و روان است. زیرا سینوویوم درون این کپسول مایعی می‌سازد که سبب روان‌تر شدن حرکت می‌شود. درواقع حضور این مایع برای محافظت از غضروف ضروری است. احتمالا می‌دانید سر استخوان بازو از غضروف پوشیده شده. غضروف استخوان را نسبت به ضربه‌های احتمالی مقاوم و هنگام حرکت از سائیدگی استخوان‌های موجود در مجموعه شانه جلوگیری می‌کند.

آناتومی شانه

یاران کمکی مفصل شانه

روزانه کارهای زیادی با دست‌هایمان انجام می‌دهیم که شانه در آن نقش دارد. علاوه بر حرکت چرخشی بازو بسیاری حرکات مثل بالا بردن دست، برداشتن چیزی از ارتفاعی بالاتر از شانه یا پرتاب جسمی مانند توپ، مفصل دیگری را بالاتر از مفصل اصلی شانه درگیر می‌کند. این مفصل که کمی بالاتر از مفصل بزرگ شانه است «آکرومیوکلاویکولار» نام دارد. این بخش قسمت بالایی کتف، یا آکرومیون، را به استخوان ترقوه متصل می‌کند.

علاوه‌براین معمولا یک بالشتک پر از مایع، به نام بورس، به کمک ماهیچه‌ها و تاندون‌ها می‌آید تا لغزیدن استخوان‌های شانه به آرامی انجام شود.

علائم درد شانه چیست؟

هر نوع مشکل شانه علائم خاصی دارد که پزشکتان با انجام معاینه می‌تواند آن را تشخیص دهد. معمولا درد، تورم، گرفتگی و مشکل در حرکت شانه جز شایع‌ترین علائم هستند.

انواع شانه درد و علت های بوجود آمدن آن

در بیشتر مشکلات شانه منطقه کوچکی درگیر و پس از مدتی مشکل برطرف می‌شود. اما اگر علائم بخشی از بیماری طولانی‌مدتی مثل استئوآرتریت یا پلی میالژیا روماتیکا باشد ماجرا کمی فرق دارد. بیشتر مشکلات شانه به چند دسته عمده تقسیم می‌شوند:

  • التهاب تاندون [بورسیت یا تاندونیت]
  • پارگی تاندون
  • سندرم ایمپینجمنت
  • بی ثباتی
  • آرتروز
  • شکستگی استخوان

سایر علل که کمتر شایع هستند، شامل تومور، عفونت و مشکلات مربوط به اعصاب است. در ادامه چند مورد از انواع و علائم درد شانه را بررسی می‌کنیم.

1- مشکلات تاندون

التهاب، آسیب‌دیدگی و زخم‌شدن تاندون‌ها می‌تواند علت درد شانه باشد.‌ بیشتر تاندونیت‌ها در نتیجه التهاب تاندون ایجاد می‌شود و به‌طور کلی یکی از دو نوع است:

  • حاد: پرتاب بیش از حد توپ یا سایر فعالیت‌های بالای سر، حین کار یا ورزش، می‌تواند منجر به تاندونیت حاد شود.
  • مزمن: بیماری‌های دژنراتیو مانند آرتروز یا ساییدگی مکرر به دلیل افزایش سن، می‌توانند منجر به تاندونیت مزمن شوند.

شایع‌ترین تاندون‌هایی که در شانه آسیب می‌بینند، تاندون روتاتور کاف و یکی از تاندون‌های دوسر بازو هستند. روتاتور کاف از چهار عضله کوچک و تاندون‌های آنها تشکیل شده است که سر استخوان بازوی شما را می‌پوشاند و آن را در حفره شانه نگه می‌دارد. روتاتور کاف به حرکت و ثبات شانه کمک می‌کند.

2- بورسیت ناحیه شانه

بورس محفظه‌ای پر از مایع است، مثل یک بالشتک، که به استخوان اجازه حرکات آزادانه می‌دهد. در هر شانه شما بورسی به نام بورس ساب آکرومیال هست. نشانه عارضه بورسیت ساب اکرومیال، التهاب، درد و تورم است. در این حالت بیمار به‌سختی می‌تواند بازویش را بالای سر ببرد. استفاده نادرست از این ناحیه یا هر آسیبی، مثلا زمین‌خوردن، می‌تواند علت ایجاد چنین مشکلی باشد. همچنین درد می‌تواند با مشکل گیرافتادگی شانه هم مرتبط باشد.

درمانی که پزشک تجویز می‌کند عموما شامل استراحت، فیزیوتراپی و قرص یا کرم‌های غیر استروئیدی است. معمولا کار به جراحی نمی‌کشد؛ مگر اینکه وضعیت بیماری با روش بدون عمل جراحی بهتر نشود.

بورسیت شانه

3- سندرم ایمپینجمنت

سندرم ایمپینجمنت زمانی اتفاق می‌افتد که بالای تیغه شانه (آکرومیون) هنگام بلند شدن بازو، به بافت‌های نرم زیرین فشار وارد ‌کند. همانطور که بازو بلند می‌شود، آکرومیون به تاندون‌های روتاتور کاف و بورس می‌مالد، یا به آن ضربه می‌زند. این امر می‌تواند منجر به بورسیت و تاندونیت شود که درد و محدودیت حرکت ایجاد می‌کند.

4- بی‌ثباتی شانه

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که سر استخوان بازو از حفره شانه خارج شود. علت چنین اتفاقی آسیب ناگهانی یا استفاده افراطی از شانه است. دررفتگی شانه می‌تواند جزئی باشد و گوی بازو تا حدی از حفره خارج شود. به این حالت «سابلوکساسیون» می‌گویند. دررفتگی کامل به معنی خارج‌شدن کامل گوی شانه از حفره کتف است.

هنگامی که رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات اطراف شانه شل یا پاره می‌شوند، دررفتگی می‌تواند مکررا رخ دهد. دررفتگی‌های مکرر، که ممکن است جزئی یا کامل باشند، هنگام بالا بردن بازو یا دورکردن آن از بدن باعث درد و بی‌ثباتی می‌شوند. همچنین دررفتگی منجر به افزایش خطر ابتلا به آرتریت در مفصل هم می‌شود.

5- شانه یخ‌زده یا شانه منجمد

اگر نواحی اطراف مفاصل شانه شما سفت شده‌اند و تکان‌دادن آن برایتان سخت شده ممکن است نشانه‌هایی از شانه منجمد باشد. این عارضه اغلب پس از آسیب، حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می‌دهد. همچنین در مبتلایان به دیابت، که توانایی تولید انسولین کافی ندارند، بیشتر مشاهده می‌شود. معمولا عارضه شانه یخ‌زده به‌مرور زمان برطرف می‌شود، گرچه گاهی برای بهبودی نیاز به دو تا سه سال زمان هست.

نشانه بیماری درد شدید یا دردهای عضلانی ناگهانی، اسپاسم عضلانی، به‌ویژه شب‎‌ها است. درمان معمولا روشی موسوم به هیدرودیلاتاسیون حجمی، ترکیبی از تزریق استروئید و ماده بی‌حسی، است. فیزیوتراپی هم به درمان درد شانه یخ‌زده کمک می‌کند. به ندرت مواردی هست که با چنین درمانی به بهبودی کامل نرسد و بیمار نیاز به جراحی پیدا کند.

6- آرتروز

هر مفصل بدن می‌تواند درگیر بیماری شایعی به نام « استئوآرتریت» شود. شایع ترین نوع آرتریت شانه آرتروز است که به‌عنوان «ساییدگی» هم شناخته می‌شود. علائمی مانند تورم، درد و سفتی معمولا در دوران میانسالی شروع می‌شود. استئوآرتریت به‌کندی ایجاد و درد ناشی از آن به مرور زمان بدتر می‌شود.

علت استئوآرتریت، ممکن است ورزش، آسیب‌های کاری یا ساییدگی مزمن باشد. انواع دیگر آرتریت می‌تواند مربوط به پارگی روتاتور کاف، عفونت یا التهاب پوشش مفصل باشند.

هنگام آرتروز شانه غضروف نازک‌تر می‌شود. همچنین با ایجاد تکه‌های کوچک استخوان زائد به نام استئوفیت روی مفصل شکل آن تغییر می‎کند. دردناک و سخت‌شدن حرکت بازو و شانه جز علائم است. این درد ممکن است در بخش‌های دیگر بدن یا هنگام دراز کشیدن روی شانه آسیب‌دیده هم احساس شود.

میزان درد و تاثیر آن بر توانایی حرکتی این بخش از بدن نوع درمان را مشخص می‌کند. فیزیوتراپی، مصرف مسکن و داروهای ضد درد و در حالت‌های شدیدتر مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا تزریق استروئید برخی از روش‌های درمان درد آرتروز شانه است. در صورتی که درمان بدون جراحی جوابگو نبود بنابر تشخیص پزشک می‌توان گزینه عمل جراحی آرتروز را هم بررسی کرد.

7- شکستگی

شکستگی‌های شانه معمولاً ترقوه، استخوان بالای بازو و کتف را درگیر می کند. شکستگی شانه در بیماران مسن اغلب در نتیجه سقوط از ارتفاع رخ می‌دهد. در بیماران جوان‌تر اغلب به دلیل آسیبی مانند تصادف با وسیله نقلیه موتوری یا آسیب ورزشی تماسی ایجاد می‌شود. این مشکل عموما با درد شدید، تورم و کبودی در ناحیه شانه همراه است.

8- روماتیسم مفصلی

مشکلی که معمولاً در دست‌ها و پاها شروع می‌شود و ممکن است شانه را درگیر کند با نام «آرتریت روماتوئید» شناخته می‌شود. در این التهاب پوشش کپسول مفصلی شانه، سینوویوم، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پس از مدتی التهاب ممکن است به استخوان، غضروف و رباط‌ها هم منتقل شود. گرچه در حال حاضر درمان قطعی برای این مشکل نیست، اما بسیاری از روش‌های درمانی به تسکین درد، کاهش علائم و در مواردی کند یا متوقف‌کردن سرعت رشد بیماری کمک می‌کند. در مواردی که آرتریت آسیب جدی به مفصل وارد کرده باشد احتمال نیاز به تعویض مفصل هم هست.

علاوه بر موارد بالا مشکلات دیگری مانند پارگی روتاتور کاف و تاندونیت عضله دوسر هم جز مشکلات ناحیه شانه هستند. اولی بیشتر در افراد بالای چهل سال رخ می‌دهد. معمولا با فیزیوتراپی درمان می‌شود و در مواردی نیاز به ترمیم روتاتور کاف پاره‌شده با جراحی هست. دومی هم نوعی التهاب در تاندون دوسر بازو است و عموما با مصرف داروهای غیر استروئیدی، کمپرس یخ روی ناحیه آسیب‌دیده و انجام حرکات ملایم کششی بهبود می‌یابد.

روماتیسم مفصلی

دلایل درد شانه چیست؟

بیایید مروری کوتاه بر علت‌های درد شانه داشته باشیم:

  1. در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید درد و تورم شانه رایج است. چنانچه سابقۀ آسیب شانه نداشته باشید، در استئوآرتریت مفاصل شانه کمتر درگیر می‌شوند.
  2. یکی دیگر از علت‌های درد شانه التهاب است. گاهی شانه نسبت به عفونت یا آسیبی متورم و دردناک می‌شود.
  3. آسیب به عضلات و تاندون‌‌های اطراف شانه می‌تواند دلیل شانه درد باشد.
  4. قرارگرفتن بدن در وضعیت نامناسب، هنگام ایستادن یا نشستن پشت میز، می‌تواند باعث تنش در عضلات بین گردن و شانه و درد نواحی اطراف شود.
  5. التهاب در بورس یا بورسیت ناحیه شانه
  6. آسیب به استخوان‌ها یا غضروف‌ها که ممکن است در اثر آرتریت ایجاد شود.
  7. درد کتف یا قسمت بیرونی بازو می‌تواند به علت مشکلات گردنی باشد.
  8. به دردی که دور از منشا اصلی خود احساس شود در اصطلاح «درد ارجاعی» گفته می‌شود. احساس سوزن‌سوزن‌شدن دست یا بازو و همچنین درد شانه ممکن است نوعی درد ارجاعی گردن هم باشد.

بیشتر بخوانید:
درمان خانگی کشیدگی تاندون شانه

راه‌های پیشگیری از درد شانه

رعایت چند نکته ساده می‌تواند بسیاری از دردهای شانه، گردن و کمر را کمتر کند.

  • هنگام نشستن کمرتان را در حالت عمودی حفظ کنید. روبه‌جلو خم نشوید و وزن بدن را روی بازو نیندازید.
  • هنگامی که در قسمت بازو احساس درد دارید از کوسن یا بالشتک کمک بگیرید. کوسن را روی پاها بگذارید و دست را در حالت راحت روی آن قرار دهید.
  • خوابیدن با احساس درد مشکل است. به پهلو دراز بکشید و بالشی زیر گردن بگذارید. استفاده از بالش تاشده برای نگه‌داشتن بازوی دردناک جلوی بدن و بالش کوچکی پشت سر، برای پیشگیری از غلتیدن سر به خواب آرام کمک می‌کند. اگر عادت دارید به پشت بخوابید یکی دو بالش کوچک باریک زیر بازوی آسیب‌دیده بگذارید.

↫ مراقبت‌ در منزل

  • یکی از حرکاتی خطرناک برای شانه خم‌شدن هنگام جاروبرقی‌کشیدن است. هنگام کار بالاتنه را حالت عمودی نگه دارید. جارو را به بدنتان نزدیک کنید و با حرکت‌های کوتاه جارو بکشید.
  • برداشتن وسایلی مثل کیسه خرید یا کیف سنگین علاوه‌بر شانه به گردن و کمر هم آسیب می‌زند. از کیف خرید چرخ‌دار استفاده کنید؛ یا خریدها را در دو کیسه جداگانه بگذارید و وزنشان را دو طرف بدن تقسیم کنید. بند کوله‌پشتی وزن بار را بین دو کتف و شانه پخش می‌کند؛ مخصوصا اگر پهنای بند کوله استاندارد و دارای بالشک‌های نرم مخصوص سرشانه باشد.
  • خم‌شدن روی تبلت و تلفن همراه فشار زیادی روی ستون مهره، گردن و شانه وارد می‌کند. زمان استفاده از این وسایل را محدود کنید؛ یا از پایه‌های مخصوص کمک بگیرید و وضعیت بدنتان را نسبت به صفحه نمایشگر تنظیم کنید.
  • اگر ناچارید وسایل سنگینی جابجا کنید یا بالای قفسه‌ و کمد بگذارید از دیگری کمک بگیرید؛ یا بین کار به بدنتان استراحت دهید.
  • سعی کنید وظایف و موقعیت‌ها را جوری تغییر دهید که آسیب کمتری به بدنتان وارد شود.
برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

↫ مراقبت‌های شانه در محل کار

ما در عصر رایانه و تکنولوژی‌های ارتباطی زندگی می‌کنیم. ممکن است شغلتان ایجاب کند روزانه ساعت‌های زیادی پشت میز بنشینید و با کامپیوتر کار کنید. بنابراین باید ارگونومی تجهیزات، میز و صندلی کارتان مناسب باشد.

  • در حالت نشسته یا ایستاده از نگه‌داشتن دست‌ها یا گردن در موقعیت ثابت یا چرخش ناگهانی خودداری کنید.
  • هر چند دقیقه از پشت میزتان بلند شوید و چند حرکت کششی ملایم اجرا کنید. حرکاتی که در آن شانه و گردن به آرامی و به‌طور منظم به حرکت درآید و از گرفتگی و درد پیشگیری شود.
  • صفحه کلید و نمایشگر رایانه را مستقیما روبه‌روی خود در موقعیتی مناسب قرار دهید؛ تا نیاز نباشد بدنتان را خم کنید یا بچرخانید.
  • اگر پاسخگویی به تلفن‌ها جزئی از وظایف کاریتان است از هدست و هندزفری استفاده کنید.

چه زمانی شانه درد خطرناک است؟

اگر شدت درد کمتر باشد، با چند روز استراحت ببینید آیا زمان مشکل را حل می‌کند یا نه! چنانچه دچار درد شدید ناشی از آسیب جدی شده‌اید، در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در صورت تداوم علائم درد شانه به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

پزشک شما ارزیابی کاملی انجام می‌دهد تا علت درد را مشخص کند و گزینه‌های درمانی را در اختیارتان قرار دهد.

روش های درمان درد شانه

اکنون که با ساختار شانه، بیماری‌ها و دلایل درد شانه آشنا شدید بهتر کمی هم درباره رایج‌ترین و موثرترین روش درمان شانه درد بدانید:

↫ ورزش

ورزش شانه باید با احتیاط انجام شود. این تمرینات معمولا شامل حرکات کششی ساده هستند و پزشک معالج یا فیزیوتراپیست شیوه درست آن را برایتان توضیح می‌دهد.

↫ رژیم غذایی 

برخی از مواد غذایی و داروهای گیاهی برای تسکین دردهای مفصلی و عضلانی و همچنین تقویت ماهیچه‌ها مفید هستند. مواد غذایی حاوی پروتئین، آجیل، زردچوبه، زنجبیل و سبزیجات و میوه‌های تازه دارای ویتامین مانند آناناس از جمله این خوردنی‌ها هستند.

غذای درد شانه

↫ کمپرس گرم و سرد

گاهی آسیبی جزئی باعث ایجاد درد و تورم می‌شود. ممکن است هنگام لمس ناحیه آسیب‌دیده احساس کنید نسبت به نواحی اطراف گرمتر است. در این صورت می‌توانید از «سرمادرمانی» کمک بگیرید. برای این منظور یک کیسه یخ را در حوله‌ای مرطوب بپیچید و به مدت بیست دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. دقت کنید از تماس مستقیم پوست با یخ بپرهیزید.

گرما درمانی هم روشی برای تسکین انواع درد شانه است؛ به‌ویژه زمانی که احساس درد و کشش عضلانی داشته باشید. می‌توانید پد حرارتی، کیسه آب گرم یا بطری آب گرم پیچیده لای حوله را مدتی، حدود بیست دقیقه، در محل مورد نظر بگذارید.

↫ توانبخشی

خبر خوب اینکه عموما مشکلات شانه بدون عمل جراحی، به کمک فیزیوتراپی برطرف می‌شود. فیزیوتراپیست متخصصی است که به تسکین درد شانه کمک می‌کند. روش کار معمولا با استفاده از انواع ورزش‌های تقویتی و کششی، ماساژ و تکنیک‌های بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و مفاصل همراه است. با این روش‌ها می‌توانید دوباره مثل قبل به‌راحتی شانه خود را حرکت دهید و کارهای روزانه را از سر بگیرید.

معمولا مراجعه به فیزیوتراپیست پس از تشخیص علت و تعیین دقیق نوع روش درمانی موثر است. درواقع پزشک ارتوپد یا متخصص مفاصل و استخوان با توجه به نوع و شدت آسیب فیزیوتراپی را تجویز می‌کند.

در برخی بیماران مشکل به اندازه‌ای است که عملکرد عادی زندگی فرد با مشکل مواجه می‌شود و نیاز به کاردرمانی است. کاردرمانگر متخصصی است که برای نشان‌دادن نحوه درست کارها آموزش دیده و به بیمار کمک می‌کند تا دوباره بتواند به‌صورت مستقل کارهای خود را انجام دهد.

↫ ماساژ

امکان تسکین درد شانه با روش‌هایی مانند ماساژ توسط فیزیوتراپیست هم هست. برای این منظور لازم است ابتدا پزشک متخصص شما را معاینه و درمان‌های اصلی و تکمیلی موثر را تجویز کند.

↫ حرکات اصلاحی

درمان به‌طور کلی شامل استراحت و تغییر فعالیت‌ها است؛ تا به شما در بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری شانه کمک کند. پرهیز از فعالیت بیش از حد، اجرای حرکات کششی ساده با مشورت پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپیست می‌توانند به پیشگیری از درد شانه کمک کنند.

↫ دارو

پزشک ممکن است برای کاهش التهاب و درد دارو تجویز کند. دارویی که برای تسکین درد تجویز می‌شود، باید طبق دستور مصرف شود. مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند قرص‌ها و ژل‌های ایبوپروفن، روش درمان درد شانه است. همچنین از روش‌های درمانی شانه درد تزریق استروئید است. استروئید معمولا همراه با بی‌حسی موضعی برای کاهش التهاب و تسکین درد تزریق می‌شود.

↫ عمل جراحی

چنانچه بیمار با درمان شانه درد بدون جراحی پاسخ کافی نگرفت، پزشک انجام عمل جراحی شانه را برعهده می‌گیرد. ترمیم پارگی روتاتور کاف و جراحی لاپاروسکوپی از عمل‌های جراحی برای درمان این مشکلات هستند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

بدیهی است هیچ‌کس به‌اندازه پزشک متخصص کتف و شانه یا ارتوپد نمی‌تواند با قطعیت درباره دلیل دردتان اظهار نظر کند. بنابراین هنگام درد شدید و طولانی‌مدت، بیش از دو هفته، باید توسط پزشک معاینه شوید. همچنین دردهای شدید در هر دو شانه و احساس تب یا ناخوشی می‌تواند علائم بیماری‌ دیگری، مانند پلی میالژیا روماتیکا، باشد. در چنین مواردی سریعا نزد پزشک متخصص ارتوپد بروید. دردهای خفیف با مراقبت، استراحت و درمان‌های خانگی پس از مدتی کوتاه بهتر می‌شوند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید.

معاینه پزشکی درد شانه چگونه است؟

پزشک با پرسیدن چند پرسش و درخواست انجام حرکات ساده منشا و دلیل درد شانه را تشخیص می‌دهد. مثلا ممکن است از شما بپرسد مشکل از چه زمانی و چگونه شروع شده؟ یا چه تاثیری بر فعالیت‌های روزانه شما دارد؟ بهتر است پیش از ملاقات پزشک درباره زمان و چگونگی شروع درد یا مواردی که دردتان را تشدید می‌کند یادداشت‌برداری کنید. این کار قدرت و سرعت تشخیص را بالاتر می‌برد.

پزشک متخصص پس از معاینه و گرفتن شرح حال بهترین روش و دوره درمانی مناسب را برایتان تجویز می‌کند. چنانچه احتمال مشکلات پیچیده‌تری، از جمله آرتریت، در میان باشد نیاز به تست‌ها و آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص دقیق هست.

معاینه فیزیکی

برای یافتن علت درد شانه یک معاینه جامع لازم است. هنگام معاینه فیزیکی پزشک متخصص استخوان و مفاصل، دکتر براتی، به دنبال ناهنجاری‌های فیزیکی، تورم، بدشکلی یا ضعف عضلانی خواهد بود و نواحی حساس را بررسی می‌کند. با این روش دامنه حرکت و قدرت شانه شما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

↫ تست‌های پزشکی

پزشک ممکن است آزمایش‌های خاصی را، برای شناسایی علت درد، تجویز کند. معمولا انجام آزمایش خون جز روش‌ تشخیص درد شانه نیست؛ مگر اینکه نشانه‌ای از بیمای‌هایی، مثل آرتریت، مشاهده شود.

تست اشعه ایکس که برای تشخیص مشکل در استخوان و بافت‌های سخت به کار می‌رود برای مشکلات استخوان شانه یا تغییرات جزئی در مفاصل این ناحیه توصیه می‌شود.

اسکن اولتراسوند یکی از تست‌ها برای کمک به تشخیص آسیب و مشکلات تاندون، عضلات و سایر بافت‌های نرم شانه است. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا تصاویری از داخل بدن ثبت می‌شود. بررسی این تصاویر به درک بهتر مشکل کمک می‌کند.

↫ MRI

هنگامی که بیمار مشکوک به مشکل جدی‌تری در بافت شانه باشد معمولا پزشکان روش اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) توصیه می‌کنند. در روش تشخیصی MRI امواج رادیویی برای نمایش و ثبت تصویر از ساختار درونی بدن به کار می‌رود. بنابراین با نتایج این تست پزشک می‌تواند تشخیص دهد چه اتفاقی در استخوان‌ها و بافت‌های نرم ماهیچه و تاندون منجر به درد یا سایر علامت‌های شانه درد شده است.

↫ CT Scan

توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن ابزاری است که اشعه ایکس را با فناوری کامپیوتر ترکیب می‌کند؛ تا نمای دقیقی از استخوان‌های ناحیه شانه نمایش دهد.

↫ EMG

پزشک شما ممکن است تست‌های الکترونیکی، مانند EMG (الکترویوگرام) را برای ارزیابی عملکرد عصبی بدنتان تجویز کند.

↫ آرتروگرافی

در روش آرتروگرام به کمک اشعه ایکس، رنگ به شانه تزریق می‌شود تا مفصل و عضلات و تاندون‌های اطراف آن را بهتر نشان دهد. این روش ممکن است با MRI ترکیب شود.

↫ آرتروسکوپی

در این روش تشخیصی حین جراحی، پزشک با دوربین فیبر نوری به داخل مفصل نگاه می‌کند. آرتروسکوپی ممکن است آسیب‌های بافت نرم را نشان دهد که در معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و سایر آزمایش‌ها مشخص نیست. جالب است بدانید این روش علاوه‌بر کمک به یافتن علت درد، برای اصلاح مشکل هم استفاده می‌شود.

درمان درد شانه

درمان شانه درد توسط جراح و فوق تخصص شانه؛ دکتر حسن براتی

بیشتر بیماران مبتلا به دردشانه به روش‌های درمانی ساده، مانند تغییر فعالیت‌ها، استراحت، ورزش و دارو پاسخ می‌دهند. گرچه ممکن است برای رفع برخی از مشکلات شانه به جراحی نیاز باشد. انواع خاص مشکلات شانه، مانند دررفتگی های مکرر و برخی پارگی‌های روتاتور کاف، ممکن است از ورزش سودی نبرند. در این موارد جراحی ممکن است نسبتاً زودتر توصیه شود.

جراحی می تواند شامل آرتروسکوپی (جراحی بسته) برای برداشتن بافت اسکار یا ترمیم بافت‌های پاره‌شده یا به روش‌های باز برای بازسازی‌های بزرگتر یا تعویض مفصل شانه انجام شود. مهم نیست که داخل شانه شما چه می‌گذرد، اگر به معاینه و یا جراحی نیاز دارید، دکتر حسن براتی آماده کمک به بهبود سریع‌تر شماست.

کلام آخر

درد شانه مشکل رایجی است. در برخی از موارد بسیاری از فعالیت‌های روزانه، مانند شانه‌کردن موها یا لباس پوشیدن، را هم دشوار می‌کند. در این متن با بررسی ساختار شانه، انواع شانه درد، علائم درد شانه و درمان‌های رایج تلاش کردیم به شما کمک کنیم تا بتوانید مشکلتان را تشخیص دهید. امیدواریم با مراجعه به پزشک متخصص و باتجربه در کوتاه‌ترین زمان به بهبودی کامل برسید.

سوالات متداول شما

شانه از چه اجزایی تشکیل شده است؟

آنچه با نام شانه می‌شناسیم مجموعه‌ای از استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها و تاندون‌ها است. استخوان شانه از سه بخش شامل کتف، بازو و ترقوه تشکیل شده است.

علائم درد شانه چیست؟

درد، تورم، گرفتگی و مشکل در حرکت شانه جز شایع‌ترین علائم هستند.

درد در ناحیه شانه می‌تواند نشانه چه مشکلاتی باشد؟

التهاب تاندون (بورسیت یا تاندونیت)، پارگی تاندون، سندرم ایمپینجمنت، بی‌ثباتی، آرتروز شانه و شکستگی استخوان از رایج‌ترین انواع درد شانه هستند.

روش درمان شانه درد چیست؟

بسیاری از دردهای ناحیه شانه با استراحت، مراقبت‌های خانگی و انجام ورزش و فیزیوتراپی تسکین می‌یابد. در مواردی پزشک متخصص استخوان و مفاصل مصرف داروهای ضد درد و التهاب و در موارد جدی‌تر انجام عمل جراحی شانه را توصیه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین