روش های درمان تاندونیت(التهاب) شانه و پیشگیری از آن

استفاده غیراصولی و نادرست از هرکدام از اعضای بدن، عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد. یکی از همین عوارض و پیامدها تاندونیت شانه است که در اثر استفاده مکرر و بیش‌ازاندازه از شانه ظاهر می‌شود. پیشرفت این بیماری در درازمدت منجر به رسوب کلسیم در تاندون‌های شانه می‌شود که همین امر خود اسباب بروز دردها و آسیب‌های بیشتر را فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با تاندونیت مزمن شانه و روش‌های درمان آن ادامه مطلب را ازدست ندهید.

تاندونیت شانه چیست؟

تاندون‌ها یک عضو مهم در بدن هستند که موجب اتصال عضلات به استخوان‌ها می‌شوند. تاندونیت شانه اصطلاحی است که برای التهاب تاندون‌ها در شانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین تاندونی هم که بیش از سایر تاندون‌ها در معرض این آسیب است، تاندون روتاتورکاف است. عموما این عارضه در اثر استفاده مکرر و نادرست از شانه بروز پیدا می‌کند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

علت ایجاد تاندونیت شانه چیست؟

علت ایجاد تاندونیت شانه

همان‌طور که اشاره شد، اصلی‌ترین عاملی که موجب می‌شود، سروکله‌ی این بیماری پیدا شود، استفاده مکرر و نامناسب از شانه است. بااین‌حال این تنها عامل موثر در بروز تاندونیت مزمن شانه نیست. هرکدام از عوامل زیر در بروز این عارضه می‌توانند نقش داشته باشند:

  • اشتغال در فعالیت‌هایی که موجب انجام حرکات تکراری در شانه می‌شوند (مانند نجاری، خیاطی، نقاشی یا انجام ورزش‌های خاص).
  • افزایش سن که منجر به ضعف و سستی و کاهش خاصیت کشسانی تاندون‌ها می‌شود.
  • عدم گرم‌کردن و آمادگی عضلات قبل از ورزش که منجر به آسیب می‌شود.
  • سابقه داشتن آسیب‌های قبلی شانه (نظیر آرتروز، روماتیسم مفصلی، سندرم گیرافتادگی شانه و ناهنجاری‌های مفصل شانه) که ریسک ابتلا به تاندونیت مزمن شانه را افزایش می‌دهد.
  • انجام نادرست تکنیک‌های ورزشی که موجب ایجاد فشار روی شانه می‌شود.
  • ایجاد ضربه و فشار مستقیم بر شانه یا بلندکردن اجسام سنگین که هر دو ریسک ابتلا به تاندونیت شانه را افزایش می‌دهد.

علائم تاندونیت شانه

طبیعتا خارج‌شدن عضوهای مهم بدن از قالب عملکرد استاندارد خود موجب بروز علائمی می‌شود که هر کدام از این علامت‌ها می‌تواند هشداری برای وجود یک آسیب در ما باشد. تاندونیت مزمن شانه هم از این قاعده مستثنی نیست. مهم‌ترین علائم این عارضه عبارتند از:

  • احساس درد، تورم و التهاب در شانه
  • گسترش درد موجود در ناحیه شانه به سایر نواحی
  • تشدید درد شانه با انجام فعالیت‌های متعدد
  • محدودشدن دامنه حرکتی شانه
  • تحلیل‌ توانایی و قدرت افراد در حرکت‌دادن شانه
  • بروز دردهای شبانه شانه هنگام خوابیدن
  • شنیدن صدای تق‌تق در شانه
  • احساس ضعف، سستی، سفتی و خشکی در عضلات شانه

روش‌های تشخیص تاندونیت شانه

روش تشخیص تاندونیت شانه

علائم تاندونیت مزمن شانه بهترین سرنخ برای تشخیص این بیماری در شما هستند.به همین دلیل هم اولین مرحله از ازیابی پزشک معالج به شناسایی علائم و انجام معاینات فیزیکی اختصاص دارد. در ادامه انجام آزمایشات مختلف نظیر تست‌های قدرت، آزمایش‌های دامنه حرکتی، ام‌آر‌آی، سونوگرافی و عکس‌برداری با اشعه ایکس به تشخیص بهتر تاندوتیت شانه کمک خواهد کرد.

روش‌های درمان تاندونیت شانه

تکنیک‌ها و روش‌های فراوانی جهت درمان تاندونیت شانه وجود دارد که انتخاب هرکدام از آن‌ها بستگی زیادی به سن بیمار، وضعیت سلامت کلی او و میزان شدت آسیب دارد. لازم‌ذکر است که طول فرآیند درمان در شرایطی که تاندونیت شانه در مراحل ابتدایی و خفیف باشد، ۲ تا ۴ هفته است. قاعدتا با شدت‌پیداکردن علائم بهبودی طی فرآیندی طولانی‌مدت انجام می‌پذیرد.

اصلاح سبک زندگی و انجام درمان‌های اولیه

یکی از اساسی‌ترین روش‌ها در درمان هر عارضه رعایت فهرستی از نکات و دستورالعمل‌هایی است که انجام آن‌ها منجر به ثابت‌نگاه‌داشتن وضعیت بیماری می‌شود. اجتناب از انجام فعالیت‌های خطرناک، انجام تمرینات ورزشی و داشتن رژیم غذایی سالم از جمله اولویت‌های مهم این فهرست است.

درمان دارویی

کاهش درد، تورم و التهاب موجود در شانه از اهداف اولیه و مهم درمان تاندونیت شانه است. به‌همین منظور پزشک معالج در مراحل اولیه این بیماری اقدام به تجویز داروهای مسکن ضد درد موضعی یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌کند.

تزریق درمانی

جالب است بدانید که تزریق درمانی یکی از گزینه‌های متداول درمان تاندونیت شانه است. تزریق کورتیزون با کاهش درد و التهاب، تزریق PRP با افزایش پلاکت و بهبودی ترمیم بافت آسیب‌دیده و تزریق اوزون با افزایش فرآیند گردش خون در بدن اسباب بهبودی این عارضه را در افراد فراهم می‌کند.

فیزیوتراپی

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

مقصود از فیزیوتراپی در درمان تاندونیت شانه بازگرداندن قدرت حرکتی به افراد است. این روش مجموعه‌ای تکنیک‌هاست که ضمن تقویت عضلات موجب کاهش محدودیت‌های حرکتی در بیماران می‌شود. از جمله تکنیک‌های فیزیوتراپی در درمان تاندونیت شانه بایستی به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیزردرمانی
  • ماساژدرمانی
  • شاک‌ویوتراپی
  • الکتروتراپی

ورزش

یکی دیگر از روش‌های درمان تاندونیت شانه ورزش و انجام منظم تمرینات بدنی است. مقصود از انجام ورزش تاندونیت شانه به‌چالش‌کشیدن عضلات شانه و تقویت آن‌هاست. ضمن اینکه انجام این تمرینات از سفتی و خشکی مفاصل شانه جلوگیری می‌کند. این تمرینات شامل موراد زیر می‌شوند:

  • حرکت پاندولی

حرکت پاندولی تاندونیت شانه

یک ورزش تاندونیت شانه حرکت پاندولی است. برای انجام این تمرین لازم است ابتدا زانوها را خم کنید و در حالی که کمرتان صاف است، به جلو خم شوید. سپس دست خود را روی سطحی صاف قرار داده و دست دیگر را به سمت پایین رها کنید. در گام بعدی تلاش کنید دست را به سمت جلو، عقب، طرفیت و به حالت دوار حرکت دهید. حالا همین حرکت را برای دست دیگرتان انجام دهید.

  • کراس آور

حرکت کراس اور تاندونیت شانه

از دیگر تمرینات مهم در ورزش تاندونیت شانه کراس آور است. در حالی که صاف ایستاده‌اید زانوها را به سمت جلو خم کنید. حواستان باشد در طول مدت انجام این تمرین شانه‌هایتان را شل بگیرید. حالا با یک دست بازوی دست دیگر را تا جایی که می‌توایند به سمت قفسه سینه بکشید. ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید. یک دقیقه استراحت کنید و همین حرکت را برای دست دیگر هم انجام دهید.

  • کشش به سمت عقب

یکی دیگر از تمرین‌های موثر در درمان تاندونیت شانه کشش به سمت عقب است. برای انجام این حرکت صاف بایستید و چوبی بسیار سبک را در پشت سرتان در دست نگاه دارید. حالا تاجایی که احساس ناراحتی و فشار نمی‌کنید، پوب را از خود دور کنید و به سمت عقب ببرید. بعد از هر 30 ثانیه به مدت یک دقیقه استراحت کرده و دوباره تکرار کنید.

جراحی

التهاب شدید موجود در تاندونیت مزمن شانه و ایجاد پارگی‌ها در آن، انجام جراحی شانه را کاملا ضرورت می‌بخشد. در این روش تلاش می‌شود تا با ترمیم تاندون آسیب‌دیده اسباب اتصال دوباره آن به استخوان فراهم شود.

عوارض احتمالی تاندونیت شانه بر بدن چیست؟

دوره طلایی درمان تاندونیت مزمن شانه همان مراحل اولیه این بیماری است؛ درست جایی که با علائم خفیف و جزئی این عارضه مواجه هستیم. قاعدتا با گذشت زمان نه تنها مدیریت این بیماری دشوارتر می‌شود بلکه با عوارض و پیامدهای بدتر تاندونیت شانه روبه‌رو خواهیم شد. این عوارض عبارتند از:

  • مختل‌شدن خواب شبانه به دلیل بروز دردهای شدیدتر شانه
  • ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه افراد
  • زوال تدریجی قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با دیدن اولین علامت تاندونیت مزمن شانه لازم است که به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید. خوب است بدانید که مراجعه زودهنگام شما در پیشرفت روند درمان این عارضه تاثیر به‌مراتب چشمگیری دارد. اقدام زودهنگام شما در کنار انتخاب بهترین پزشک می‌تواند شرایط را برای بهوبدی کامل شما فراهم کند. دکتر براتی با دانش و تخصص بالا در این حوزه بهترین انتخاب برای افرادی هستند که از عارضه تاندونیت مزمن شانه رنج می‌برند. به‌طور کلی علائم و نشانه‌های زیر می‌توانند هشدار بسیار خوبی برای مراجعه به پزشک باشند:

  • احساس سوزش و بی‎‌حسی در بازوها
  • ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره
  • مختل‌شدن خواب به دلیل دردهای شدید شانه
  • عدم توانایی در حرکت‌دادن شانه
برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید.

کلام آخر

تاندونیت شامه عارضه‌ای مزمن و دردناک در افراد است که عموما در اثر ضربه یا استفاده غیراصولی از شانه رخ می‌دهد. خوشبختانه روش‌های موثری در درمان این عارضه وجود دارد که ما تلاش کردیم در این مقاله اشاره‌ای کوتاه به هرکدام داشته باشیم. شما نیز می‌توانید جهت کسب اطلاعات و دریافت راهنمایی بیشتر با دکتر براتی در تماس باشید.

سوالات متداول شما

تاندونیت شانه چیست؟

عارضه‌ای شایع در میان افراد است که با التهاب تاندون و پارگی‌های خفیف در شانه مشخص می‌شود.

چگونه از بروز تاندونیت مزمن شانه پیشگیری کنیم؟

ورزش، استراحت‌کردن در خلال انجام فعالیت‌های سنگین و داشتن وضعیت بدنی صحیح به‌هنگام ایستادن و راه‌رفتن از بهترین اقدامات جهت پیشگیری از بروز این عارضه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین