درمان آرتروز زانو در خانه با روش های گیاهی و سنتی

در بیماری آرتروز مفاصل ملتهب، دردناک و سفت می‌شوند. درد آرتروز زانو مشکل شایعی است و اغلب حتی با وجود درمان‌های مرسوم پزشکی هم ادامه پیدا می‌کند. پس بهتر است در کنار درمان‌های تخصصی راه‌هایی مثل تغییر سبک زندگی و روش‌های سنتی تسکین درد را، که پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارند، جدی بگیرید. در این مقاله چند روش درمان خانگی آرتروز زانو را بررسی می‌کنیم تا درباره میزان تاثیرگذاری آن‌ها مطمئن شوید.

مصرف مواد غذایی ضد التهاب برای درمن خانگی آرتروز

بعضی از گیاهان با خواص ضد التهابی می‌توانند به کاهش علائم آرتریت روماتوئید (RA) و آرتروز (OA) کمک کنند. داروهای طبیعی ممکن است گزینه‌های درمانی ایمن و مؤثر با عوارض جانبی کم‌تری باشند. نحوه مصرف هریک از گیاهان دارویی را نوع گیاه تعیین می‌کند. ممکن است به‌عنوان دمنوش، کپسول، عصاره خوراکی و ادویه استفاده شوند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

مصرف مواد غذایی ضد التهاب با آرتروز

‣ زنجبیل

یکی از توصیه‌ها درباره مصرف زنجبیل برای درد زانو و دردهای ناشی از کشیدگی عضلانی یا آرتروز است. خاصیت درمانی زنجبیل به ویژگی‌های ضد التهابی، ضد زخم و آنتی اکسیدانی آن و کمک به بهبود ایمنی بدن برمی‌گردد.

بهترین روش مصرف زنجبیل قراردادن آن در رژیم غذایی روزانه، نوشیدن دمنوش و زنجبیل یا ترکیب آن با شیر است. همچنین می‌‌توانید این گیاه دارویی را با بکوبید و پس از مخلوط‌کردن با آب به‌صورت ضماد، روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. البته افراد متلف ممکن است واکنش بدنی متفاوتی، مثل سوزش معده یا تهوع به آن نشان دهند.

‣ زردچوبه

پودر حاصل از آسیاب‌کردن ریشه گیاه زردچوبه یکی از روش‌های درمان خانگی درد مفاصل است. زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند. التهاب نوعی واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت است.

روش استفاده از زردچوبه برای درمان زانودرد متفاوت است. می‌توان آن را مخلوط با شیر گرم میل کرد یا به‌صورت خمیری روی ناحیه آسیب‌دیده مالیده شود. در بسیاری از نواحی کشورمان زردچوبه یکی از ادویه‌های رایج و بخشی از رژیم غذایی روزانه مردم است. البته مصرف دوز بالای زردچوبه می‌تواند برای بدن مضر باشد و مشکلاتی مانند ناراحتی معده را پدید آورد.

زردچوبه برای آرتروز زانو

‣ زیره سیاه

پژوهشگران اثبات کرده‌اند روغن زیره سیاه و ترکیبات فعال آن، به‎ویژه تیموکینون خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد درد دارد. می‌توانید به‌صورت موضعی آن را چندبار در روز روی زانوی خود بمالید.

‣ رازیانه

دانه‌های رازیانه هم جزئی از آشپزخانه ایرانی است. رازیانه ترکیبات ضد التهابی دارد و به کاهش درد زانو کمک می‌کند. بسیاری از افراد دم‌کرده رازیانه را تسکین‌دهنده خوبی برای دردهای مفصلی می‌دانند. البته گیاه رازیانه اثرات استروژنی دارد؛ که ممکن است بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارد.

‣ تخم شنبلیله

گیاه شنبلیه هم حاوی ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان است. گاهی توصیه می‌شود برای درمان خانگی آرتروز زانو روزی یک قاشق چایخوری دانه شنبلیه بخورید و پس از آن یک لیوان آب ولرم بنوشید. روش دیگر خیساندن یک قاشق پایخوری تخم شنبلیه در آب گرم از شب قبل و نوشیدن آن هنگام صبح است.

‣ چای سبز

برای هزاران سال مردم کشورهای آسیایی چای سبز را نوشیدنی محبوبی می‌دانند. چای سبز پلی‌فنول‌های غنی از آنتی‌اکسیدان دارد و می‌تواند التهاب مفصلی را کاهش دهد. علاوه‌بر محافظت از مفاصل با ایجاد تغییراتی در پاسخ‌های ایمنی بدن شدت علائم آرتروز زانو را کمتر می‌کند.

نتیجه تحقیق مقایسه‌ای اثرات چای سبز و سیاه بر آرتریت منتشرشده در مجله بین‌المللی بیماری‌های آرتروزی نشان می‌دهد عصاره چای سبز اثر ضد التهابی فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توانید از برگ‌های آسیاب‌شده آن یک فنجان چای سبز داغ یا سرد، حتی یک فنجان ماچا تهیه کنید.

‣ چای بابونه

ترکیبات بابونه هم در کاهش التهاب مفاصل موثر هستند. بنابراین در دسته داروهای گیاهی آرتروز قرار می‌گیرد. همچنین بابونه با اثرات آنتی‌اکسیدانی فلاونوئیدهایش می‌تواند از پوکی استخوان هم جلوگیری کند.

‣ میخک

میخک حاوی ترکیبی به نام اوژنول است. جزء فعالی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که می‌تواند برای درمان زانودرد موثر باشد. افزودن چند دانه میخک به خوروش، سوپ یا نوشیدنی‌های گرم طعم و مزه متفاوتی به آن می‌دهد. فقط فراموش نکنید پیش از مصرف دانه‌ها را خارج کنید.

‣ دارچین

ادویه خوشمزه بسیاری از دسرهای ایرانی خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و به مهار آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه‌براین با کاهش سطح قند خون و کلسترول می‌تواند مانع ازدست‌رفتن عملکردهای شناختی ذهن در اثر افزایش سن شود.

سال 2018 مجله تغذیه آمریکا نتیجه پژوهشی را منتشر کرد؛ که تاییدی بر نقش دارچین در کاهش التهاب و کنترل علائم بیماری‌های مفصلی ‌است. در این مطالعه از زنان مبتلا به آرتروز خواسته شده بود، روزانه مقدار مشخصی دارچین مصرف کنند. پس از 8هفته سطح پروتئین واکنشی C این افراد کاهش قابل توجهی داشت. پروتئین CPR نقش مهمی در ایجاد التهاب دارد و اندازه‌گیری مقدار آن در خون یکی از روش‌های تشخیص التهاب است.

علاوه‌بر مصرف پودر دارچین در غذا و دسرها می‌توانید چوب دارچین را به چای یا دمنوش‌های خود اضافه کنید.

دارچین برای آرتروز زانو

‣ کپسایسین

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

کرم کپساین یک مسکن موضعی برپایه فلفل چیلی است؛ که می‌توان بدون نسخه خرید یا در خانه تهیه کرد. کپساین درد مفصلی ناشی از آرتروز و سایر بیماری‌های اسکلتی- عضلانی را درمان می‌کند.

‣ سرکه سیب

مصرف سرکه سیب می‌تواند با کمک به کاهش وزن بدن، پایین‌آوردن سطح تری‌گلیسرید  و کنترل قند خون بر سلامت شما تاثیرگذار باشد. البته برخلاف شنیده‌ها تحقیقات علمی شواهدی درباره ارتباط مستقیم سرکه سیب و درمان آرتروز نیافته‌اند.

مصرف زیاد آن ممکن است با انواع خاصی از داروها، مانند داروهای دیابت، تداخل داشته باشد یا مشکلات گوارشی و پوستی ایجاد کند. باوجوداین هنوز هم می‌توانید کمی سرکه سیب را در رژیم غذایی ضد التهابی خود داشته باشید و در کنار سبزیجات تازه میل کنید.

‣ کلسیم‌دارها

مصرف ترکیبات کلسیم‌دار کلید پیشگیری از پوکی استخوان است. مبتلایان به آرتروز دربرابر آسیب استخوانی آسیب‌پذیرتر هستند. خوردن غذاهای غنی از کلسیم مطمئن‌ترین راه برای محافظت از استخوان‌ها است. ماهی، سبزیجات دارای برگ سبز، آب پرتقال و غلات منابع طبیعی کلسیم هستند.

‣ ویتامین دی و آفتاب

تا امروز تاثیر چندین ویتامین بر آرتروز مطالعه شده است. ویتامین‌های D و K برای استحکام استخوان‌ها لازم است و ویتامین K در ساختار غضروف نقش دارد. ویتامین دی برای پردازش و تنظیم مقدار کلسیم و فسفات بدن مهم است و شما برای توسعه ساختار و استحکام استخوان‌ها به آن نیاز دارید.

قارچ، ماهی و زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D هستند. همچنین نور خورشید منبع خوبی برای افزایش ویتامین دی بدن است.

ویتامین دی و آفتاب برای آرتروز زانو

‣ ویتامین سی‌دارها

ویتامین C برای پیشگیری از آرتروز و حفظ سلامت مفاصل ضروری است. بنابراین توصیه می‌شود از محصولات حاوی ویتامین سی، مانند انواع مرکبات و سبزیجات تازه، در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

+لیمو

اسید سیتریک لیمو می‌تواند اسید اوریک بدنتان را کاهش دهد. اسیداوریک ماده‌ای است که باعث ایجاد انواع خاصی از آرتریت می‌شود. لیمو خاصیت ضد التهابی هم دارد؛ بنابراین با کاهش درد و تورم زانو درمانی موثر برای درد زانو است.

برای درمان خانگی درد زانو می‌توانید لیموی پیچیده در پارچه نخی را به کمی روغن کنجد آغشته کنید. سپس روی ناحیه آسیب‌دیده و دردناک قرار دهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه این کار را دوبار در روز تکرار کنید. علاوه‌براین نوشیدن چای لیمو یا ترکیب لیمو با آب هم بر تسکین دردهای مفصلی موثر است.

سایر روش‌های سنتی درمان خانگی آرتروز زانو

روش درمان در طب سنتی متنوع‌تر از خوردن یا نوشیدن داروهای گیاهی است. ورزش، یوگا، طب سوزنی و ماساژدرمانی سایر راه‌های درمانی درد آرتروز هستند.

+ ماساژ با روغن خردل

ماساژ به کاهش اضطراب کمک می‌کند و واکنش درد را بهبود می‌بخشد. روغن خردل فراورده‌ گیاهی مفیدی برای التیام انواع بیماری‌ها، مانند درد زانو، است. به تحریک جریان خون رگ‌های خونی اطراف زانو و کاهش درد عضلات و مفاصل کمک می‌کند.

هنگام استفاده از روغن خردل برای درمان زانودرد می‌توانید حبه سیری خردشده را به آن اضافه کنید. مقداری از روغن را کف دستتان بمالید و زانوی آسیب‌دیده را با آن ماساژ دهید. این کار را چندبار در طول روز تکرار کنید.

+ کمپرس سرد و گرم

گاهی سرما و گرمادرمانی روش‌های مفید و کم‌عارضه‌ای برای انواع درد آرتروزی هستند. کمپرس گرم برای شل‌کردن مفاصل خشک و گرفته موثر است و کمپرس سرد تاثیر بهتری روی درد مفاصل و التیام‌بخشی به التهاب دارد. همچنین از این روش برای کاهش دردهای عضلانی یا اسپاسم اطراف مفصل هم استفاده می‌شود. کمپرس سرد یا گرم را به‌سادگی با حوله‌ای گرم یا تکه یخی پیچیده در حوله آماده کنید.

+ استشمام گیاهان معطر

رایحه‌درمانی آرتروز را درمان نمی‌کند؛ اما تاثیر چشمگیری بر میزان درد دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به آرتریت که ترکیب معطری مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس یا رزماری را استشمام می‌کردند، نسبت به سایرین درد کمتری داشته‌اند.

+ پابرهنه راه نرفتن

افزایش فشار روی مفصل زانو هنگام راه‌رفتن با شدت و میزان پیشرفت آرتروز زانو ارتباط مستقسم دارد. پوشیدن کفش مناسب کمک می‌کند بخشی از فشار وزن روی مفصل کاهش یابد. انعطاف‌پذیری و ارتفاع پاشنه کفش تاثیر ویژگی‌های متمایزکننده کفش در بیماران آرتروزی است.

درمان سنتی آرتروز زانو

درمان خانگی آرتروز موثر است؛ اما جایگزین درمان زیر نظر پزشک نمی‌شود!

در این پست وب‌سایت دکتر حسن براتی، پزشک ارتوپد و متخصص مفاصل و استخوان‌ها، درباره نکات درمان خانگی آرتروز زانو بحث کردیم. اکنون می‌دانید افزودن گیاهان و ادویه‌ها به رژیم غذایی ضد التهابی روشی بی‌خطر، اما موثر برای دردهای مفصلی است. البته لازم است قبل از انتخاب نوع، روش و میزان مصرف هر نوع داروی گیاهی برای آرتروز با پزشک طب سنتی یا ارتوپد مشورت کنید.

امیدواریم این مقاله برای تسکین درد زانوی شما مفید باشد. در صورتی که نیاز به مشورت با پزشک دارید یا دنبال درمانی مطمئن برای انواع دردهای مفصلی و استخوانی هستید می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های موجود در سایت دکتر حسن براتی تماس بگیرید. تیم حرفه‌ای ایشان تا رسیدن به وضعیت سلامت مطلوب همراه شما است.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول شما

کدام گیاهان دارویی برای درمان خانگی آرتروز تاثیر بیشتری دارند؟

گیاهان حاوی ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان می‌توانند به کاهش علائم آرتروز کمک کنند. رنجبیل، زردچوبه، دارچین، رازیانه و ترکیبات حاوی کلسیم و ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین D و C، برای تسکین درد و محافظت از مفصل افراد مبتلا به آرتروز موثر هستند.

درمان سنتی آرتروز زانو شامل چه روش‌هایی می‌شود؟

مصرف غذاهایی حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی، رژیم غذایی ضد التهابی، انواع دمنوش و نوشیدنی‌های موثر بر کاهش علائم آرتروز و تسکین‌دهنده درد، ماساژ مفصل آسیب‌دیده با روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی و استشام عصاره گیاهان دارویی معطر برخی از روش‌های درمانی موثر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین