درمان پارگی مینیسک بدون جراحی

در هر زانو قطعه غضروفی هلالی‌شکل به نام مینیسک هست؛ که بین استخوان‌های درشت‌نی و ران پا قرار دارد. مینیسک به توزیع وزن بدن روی پا، تثبیت چرخش و حرکت زانوها کمک می‌کند. انجام فعالیت‌های مختلف، حتی کارهای ساده در خانه، هم می‌تواند منجر به پارگی این بافت شود. در برخی از موارد درمان پارگی مینیسک بدون جراحی هم امکان‌پذیر است. در این مقاله از وب‌سایت دکتر حسن براتی دربارۀ روش‌های درمان این ناحیه از زانو توضیح خواهیم داد.

آیا پارگی مینیسک زانو بدون جراحی قابل درمان است؟

برای انتخاب بهترین روش درمان پارگی مینیسک باید نوع آن مشخص شود. معمولا تنها پارگی‌های شدید غضروف نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند. در سایر موارد روش‌هایی که به بازسازی بافت تخریب‌شده از طریق تقویت ماهیچه‌ها و تنظیم جریان خون موثرتر خواهد بود.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید
رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص زانو و آسیب‌های ورزشی

روش های درمان پارگی مینیسک بدون جراحی

برای مینیسک پاره‌شده چندین گزینه درمانی هست و پزشک با توجه به وضعیت جسمانی و شدت آسیب بهترین درمان را تجویز می‌کند. بهتر است با چند نمونه از متداول‌ترین روش‌های درمانی زانوی آسیب‌دیده آشنا شوید.

↫ استراحت و محدودکردن فعالیت‌ها

اگر پارگی جزئی باشد بهبودی منیسک پاره‌شده می‌تواند به‌طور طبیعی انجام شود. برای این هدف کافی است به زانوی آسیب‌دیده استراحت دهید. علاوه‌براین قراردادن کمپرس یخ، به‌مدت 5 دقیقه با فاصله زمانی هر چهار ساعت یک‌بار، بالا نگه‌داشتن زانو، مصرف داروی ضد التهابی، استفاده از بریس زانو و بستن زانوی آسیب‌دیده با باندهای کشی به کاهش تورم، التهاب و درد کمک می‌کند.

درمان پارگی مینیسک بدون جراحی با استراحت

↫ اوزون تراپی

‌به‌طور معمول هدف از اوزون‌تراپی یا تزریق گاز اوزون به زانو کمک به کاهش درد و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده است. البته این روش ممکن است برای افرادی با وضعیت جسمانی خاص، مانند مبتلایان به سرطان یا پرکاری تیروئید، مناسب نباشد.

↫ پی آر پی زانو

تزریق پلاسمای غنی‌شده با پلاکت به زانوی آسیب‌دیده یا پی‌آرپی زانو یکی دیگر از روش‌های درمان پارگی مینیسک بدون جراحی است. تزریق PRP روش درمانی سرپایی است و می‌تواند برای کاهش علائم پارگی جزئی مینیسک موثر باشد.

↫ تزریق سلول بنیادی

درمان درد زانو ناشی از پارگی مینیسک می‌تواند از طریق تزریق سلول‌های بنیادی هم انجام شود. این سلول‌ها پتانسیل بالایی برای تولید سلول‌های جایگزین بافت‌های تخریب‌شده مفصل دارند. روند درمان پارگی غضروف با سلول بنیادی نسبتاً کند است و گاهی بهبودی، تکسین درد و مشاهده علائم موفقیت تزریق چند روز تا چند هفته زمان نیاز دارد.

↫ فیزیوتراپی

یکی از روش‌های رایج درمان غیر جراحی پارگی مینیسک زانو فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست از طریق تمرین‌های تقویت‌کننده ماهیچه‌های همسترینگ و چهارسر ران به شما کمک می‌کند. این روش معمولاً برای پارگی‌ جزئی بهترین درمان است و زانو پس از کاهش التهاب عملکرد عادی خود را به دست می‌آورد.

بیشتر بدانید تا سالم تر بمانید:
💉  درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی  💉

↫ طب سنتی و ماساژ درمانی

بسیاری از افراد گزینه‌هایی مانند طب سنتی، ماساژدرمانی یا طب سوزنی را هم به‌عنوان راه‌حل‌هایی برای درمان دردهای مفصلی می‌دانند. هر یک از این روش‌ها ممکن است با کمک به جریان خون و فراهم‌ آوردن فرصتی برای تامین نیازهای بافت درحال ترمیم به بهبودی کمک کند؛ اما جایگزینی برای کمک‌گرفتن از متخصص مفاصل و استخوان‌ها یا پزشک متخصص ارتوپدی نیستند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

فراموش نکنید نادیده‌گرفتن دردهای مفصلی خفیف، مانند پارگی جزئی مینیسک یا تاندون‌ها، یا درمان غیر اصولی می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های پیچیده‌تر ازجمله آرتروز زانو باشد. بنابراین هر نوع درد و علائمی که بیش از 3 تا 7 روز ادامه داشته باشد باید با مشورت پزشک متخصص درمان شود.

↫ الکتروتراپی

گاهی برای تسکین درد و کاهش ورم و التهاب مفصل الکتروتراپی توصیه می‌شود. این کار از طریق روش‌های متنوعی مانند تحریک عصب الکتریکی از راه پوست و اولتراسوند صورت می‌گیرد. تعیین چنین روشی برای درمان مینیسک زانو به آگاهی و تشخیص پزشک متخصص نیاز دارد.

درمان پارگی مینیسک بدون جراحی با الکتروتراپی

↫ ورزش‌درمانی

پزشک متخصص ارتوپدی اغلب توصیه می‌کند در دوره درمان از ورزش حرفه‌ای و فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. بااین‌حال برخی از تمرین‌های ساده که می‌توانید در منزل انجام دهید و به ورزش تقویت زانو آسیب دیده و مینیسک زانو معروف هستند احتمالاً بر تسکین درد و سرعت‌بخشیدن به روند بهبودی شما موثر باشد. به چند تمرین ساده زیر توجه کنید:

‣ تقویت ماهیچه‌های چهارسر ران

این حرکت نوعی تمرین ایزومتریک برای تقویت ماهیچه‌های چهارسرران است. برای این هدف روی زمین بنشینید و پاهای خود را در مقابل بدنتان دراز کنید. می‌توانید این کار را درحالی‌که روی زمین صاف دراز کشیده‌اید انجام دهید یا بدن را در حالتی نیمه نشسته مانند تصویر زیر قرار دهید.

ماهیچه‌های جلوی ران را با تمرکز منقبض کنید. به مدت 10 تا 20 ثانیه ماهیچه‌ها را منقبض نگه‌دارید، سپس 30 ثانیه تا 1 دقیقه استراحت دهید و دوباره مراحل را تکرار کنید.

درمان پارگی مینیسک بدون جراحی با تقویت ماهیچه‌های چهارسرران

‣ حرکت مینی اسکات

این تمرین هم جز چند ورزش تقویت‌کننده چهارسر ران است؛ که برای پارگی مینیسک مفید هستند. پشت به‌دیوار بایستید و شانه‌ها را به دیوار تکیه دهید. پاها را به‌اندازه عرض شانه باز کنید و به فاصله یک‌پا از دیوار قرار دهید. زانوها را به‌آرامی خم کنید و باسن را به سمت زمین بیاورید. با 15 درجه خم‌شدن در ماهیچه‌های جلو ران احساس کشیدگی می‌کنید. به‌مدت 10 ثانیه در این وضعیت بمانید؛ سپس به‌آرامی به حالت شروع بازگردید.

این تمرین را 8 تا 10 بار تکرار کنید. فراموش نکنید خم‌کردن بیش از اندازه زانو می‌تواند فشار زیادی روی مفصل وارد کند و موجب آسیب بیشتر شود.

درمان پارگی مینیسک بدون جراحی با ورزش مینی اسکات

 

‣ تقویت ماهیچه‌‌های همسترینگ

این تمرین ماهیچه‌های ناحیه پشت ران شما را تقویت می‌کند. برای اجرای درست آن روی شکم دراز بکشید. پاها به‌صورت مستقیم باشد. می‌توانید پیشانی خود را روی بازوها قرار دهید. زانوی خود را به‌آرامی رو به بالا خم کنید؛ تا پای آسیب‌دیده به باسن نزدیک شود. پا را آرام پایین بیاورید و حرکت را 8 تا 10 بار تکرار کنید.

توجه داشته باشید که هر گاه احساس درد کردید، خم‌کردن زانو را متوقف کنید و به خود استراحت دهید.

درمان پارگی مینیسک بدون جراحی با تقویت ماهیچه‌‌های همسترینگ

پس دریافتیم که…

زانو ممکن است در اثر عواملی مانند ضربه یا چرخش ناگهانی دچار آسیب به مینیسک شود. مدت زمان بهبودی پارگی مینیسک در جوانان و افراد سالم کوتاه‌تر است. فرایند ترمیم آن هم در افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان کندتر انجام می‌شود و احتمالاً نیاز به کمک‌گرفتن از پزشک دارد.

پارگی مینیسک زانو می‌تواند به‌صورت جزئی یا پیچیده اتفاق بیفتد. پارگی‌های جزئی اغلب به‌طور طبیعی بهبود می‌یابد. استراحت و انجام ورزش مینیسک زانو با هدف تقویت ماهیچه‌های حمایت‌کننده زانوها بهترین درمان‌های بدون نیاز به جراحی هستند. موارد پیچیده معمولاً نیاز به جراحی توسط جراح ارتوپد باتجربه دارد. دکتر حسن براتی، متخصص جراحی مفاصل و استخوان‌ها تخصص و تجربه بسیاری در زمینه درمان انواع مشکلات مفصلی و آسیب‌های ورزشی دارند. برای رزرو نوبت حضوری یا آنلاین می‌توانید به‌سادگی فشردن چند کلیک فرم درخواست نوبت را در سایت دکتر براتی تکمیل و ارسال نمایید.

سوالات متداول شما

آیا درمان پارگی مینیسک بدون جراحی امکان‌پذیر است؟

بله! تنها موارد حاد پارگی‌های مینیسک زانو نیاز به جراحی دارد. در پارگی‌های جزئی با توجه به وضعیت جسمانی و سن بیمار روش‌های درمانی غیر جراحی مانند استراحت و استفاده از بریس زانو، فیزیوتراپی، اوزون‌تراپی، تزریق سلول بنیادی و... توصیه می‌شود.

روش‌های غیر جراحی درمان پارگی مینیسک زانو شامل چه مواردی می‌شود؟

استراحت و محدودکردن فعالیت‌های زانو، بستن زانوی آسیب‌دیده یا استفاده از بریس، اوزون‌تراپی، الکتروتراپی، پی‌آرپی، تزریق سلول بنیادی و فیزیوتراپی رایج‌ترین گزینه‌های درمانی مینیسک پاره‌شده هستند.

مناسب‌ترین ورزش برای بهبودی مینیسک زانو چیست؟

به‌طور معمول افرادی که دچار پارگی مینیسک زانو می‌شوند باید برای مدتی ورزش‌های حرفه‌ای و فعالیت‌های سنگینی که نیاز به چرخش زانو دارد کنار بگذارند. بااین‌حال ورزش سبکی که به تقویت ماهیچه‌های پا و تاندون و رباط‌های اطراف زانو کمک کند می‌تواند در روند بهبودی موثر باشد. با تقویت ماهیچه‌های پا فشار کمتری روی زانو وارد می‌شود و بافت آسیب‌دیده فرصتی برای ترمیم و بازسازی خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین