مراقبت های بعد از تزریق سلول بنیادی و سلول درمانی

نگرانی درباره مراقبت های بعد از تزریق سلول بنیادی طبیعی است. باید بدانید بلافاصله پس از درمان چه کارهایی انجام دهید و از چه اقداماتی بپرهیزید. اولویت را بر رعایت تمام محدودیت‌هایی قرار دهید که پزشک برایتان تعیین می‌کند. اما به‌طور کلی باید از مصرف داروهای ضد التهابی خودداری کنید. برای یک تا دو روز به ناحیه آسیب‌دیده استراحت کامل دهید. زمانی که پزشک ارتوپد شما تشخیص داد که آمادگی لازم برای شروع جلسات فیزیوتراپی را دارید زیر نظر فیزیوتراپیست حرفه‌ای مسیر درمانی را کامل کنید.

تزریق سلول بنیادی چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

درمان با سلول‌های بنیادی تکنیک پزشکی جدیدی است و کاربردهای متنوعی دارد. در این روش از یاخته‌های بنیادی یا مشتقات آن‌ها برای بازسازی و ترمیم بافت‌های بیمار، ناکارآمد و آسیب‌دیده استفاده می‌شود. می‌تواند به انواع خاصی از سلول‌های ماهیچه‌های قلبی، خونی، عصبی یا بافت‌های تشکیل‌دهنده مفاصل تبدیل شود و شیوه جدیدی در ادامه مسیر پیوند عضو است.

پزشکان در چنددهه گذشته از پیوند مغز استخوان و سلول‌درمانی برای درمان بیماری‌های زیادی مانند انواع سرطان و آسیب‌های مفصلی و استخوانی بهره برده‌اند. متخصص ارتوپد متناسب با نوع و شدت مشکل هر بیمار از این روش کمتر تهاجمی برای کمک به بهبود درد مفاصل با تزریق سلول بنیادی و یا سلول درمانی برای کنترل و درمان آرتروز و تحلیل بافت‌های درون مفصلی استفاده می‌کند.

مراقبت های اولیه بعد از تزریق سلول بنیادی در مطب

تزریق یاخته بنیادی به‌صورت دقیق در محل آسیب انجام می‌شود و معمولا پیچیدگی زیادی برای مراقبت فوری ندارد. تنها لازم است در ساعت‌های اولیه پس از تزریقتان از راه‌رفتن یا هر فعالیتی که به ناحیه تحت درمان فشار آورد خودداری کند تا احتمال درگیری با عوارض بعد از سلول درمانی به حداقل میزان ممکن برسد. اگر در چند روز اول پس از تزریق سلول بنیادی یا سلول‌ درمانی احساس درد دارید جای نگرانی نیست. با گذشت زمان این مشکل کمتر خواهد شد.

مراقبت های اولیه بعد از تزریق سلول بنیادی

مراقبت های دو هفته اول بعد از سلول درمانی

پس از تزریق به احتمال زیاد التهاب شدیدی در ناحیه تحت درمان می‌بینید. این عارضه جانبی طبیعی در اثر افزایش فعالیت سیستم ایمنی رخ می‌دهد. تجمع گلبول‌های سفید و سایر اجزای شفابخش لازم شرایط را برای شروع به کار سلول‌های بنیادی آماده می‌کند.

• پس از گذراندن دوره استراحت احتمالا برای انجام حرکات سبک روزانه آماده هستید. باید این آمادگی را در بدنتان احساس کنید. اگر حس درد یا ناراحتی داشتید اصراری به انجام آن نداشته باشید. قرار نیست به بدنتان آسیب بزنید.
  • اگر تزریق سلول بنیادی در مفصل زانو، لگن یا شانه انجام شده است کمتر از پله‌ها استفاده کنید و از برداشتن اجسام سنگین در این دوره از مسیر درمان بپرهیزید. کمی پیاده‌روی آرام می‌تواند به کاهش درد، به‌ویژه در ناحیه ستون فقرات، کمک کند.
  • گرمادرمانی و استفاده از کیسه آب گرم یا دوش آب گرم بهترین راه درمان اسپاسم یا دردهای عضلانی است. کمپرس یخ برای تسکین التهاب موثر است. اگر آستانه درد بالایی دارید با گرما و سرمادرمانی التهاب و درد را کنترل کنید.
  • داروهای ضد التهابی به عملکرد سلول‌های بنیادی آسیب می‌رساند. به همین دلیل از شما خواسته می‌شود در این دوره داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف نکنید. این داروها شامل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌شود.
  • مراقب درمان‌های طبیعی و مکمل‌هایی باشید که ممکن است اثر ضد التهابی داشته باشند. به‌عنوان مثال از مصرف زردچوبه خودداری کنید.
بیشتر بدانید تا بهتر تصمیم بگیرید:
💰 هزینه سلول درمانی و قیمت تزریق سلول بنیادی 💰

مراقبت های طولانی‌ مدت بعد از تزریق سلول بنیادی

سلول بنیادی تزریق‌شده به بدن شما نیاز به زمان دارد، تا به سلول‌های تخصصی تبدیل شود. باید مراقب باشید با فشار اضافی به خود مانع از این روند نشوید.

• در هفته سوم و چهارم متخصص ارتوپد احتمالاً از شما می‌خواهد برنامه ورزشی مناسب و طراحی‌شده برای بهبود دامنه حرکتی را آغاز کنید. پیاده‌روی آرام و قدم‌زدن در استخر نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها هستند.
  • در هفته پنجم و ششم ممکن است به مرحله آمادگی برای فیزیوتراپی رسیده باشید. با مشورت پزشک از توانایی بدنتان مطمئن شوید و مرحله‌به‌مرحله تمرین‌ها را سخت‌تر کنید. در این دوره سلول‌های بنیادی در بدنتان کار ساخت بافت جدید را شروع کرده‌اند. احتمالا افزایش جریان خون از طریق فعالیت بدنی ملایم، مانند یوگا، مفید است؛ اما نباید فشار زیادی به سلول‌های بنیادی وارد کنید. تمرین‌هایی مانند اسکات یا بالابردن ساق پا و حرکت‌های چرخشی برای این زمان مناسب نیستند.
  • هفته هفتم و هشتم زمانی است که می‌توانید با نگرانی کمتر ورزش‌های هوازی را انجام دهید. به عضو درحال‌ترمیم توجه داشته باشید و در صورت احساس درد تمرین را متوقف کنید. همچنان می‌توانید از سرما و گرمادرمانی برای مدیریت درد و التهاب بهره ببرید.
  • سلول‌های بنیادی تزریق‌شده به بدن شما بین ماه سوم تا ششم بعد از سلول‌درمانی در قوی‌ترین حالتشان هستند. از آن‌ها دربرابر فشار اضافی به مفصل، هنگام ورزش یا فعالیت‌های روزمره، محافظت کنید.

مراقبت های طولانی مدت بعد از تزریق سلول بنیادی

اهمیت پیگیری درمان با پزشک متخصص سلول درمانی

درمان با سلول‌های بنیادی روشی مدرن است و تقریبا هر بیمار شرایط منحصربه‌فردی دارد. بنابراین با سایر روش‌های درمان دردهای مفصل و استخوان و عمل جراحی متفاوت است. قبل و بعد از تزریق سلول بنیادی از پزشکتان راهنمایی بخواهید و طبق دستورالعمل‌ها رفتار کنید. حرکت‌های ورزشی را زیر نظر فیزیوتراپیست باتجربه و ماهر انجام دهید. بسیاری از تمرین‌ها می‌تواند برای شما غیر مفید یا حتی مضر باشد.

ضروری است به‌طور منظم با پزشک ارتوپد خود در ارتباط بمانید. با آگاهی و زیرنظرداشتن مسیر بهبودی شانس موفقیت درمان بالاتر می‌رود.

رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص ارتوپد

یک گام تا تندرستی با انتخاب بهترین مسیر درمانی

افزایش تاثیر درمان با سلول‌های بنیادی به مراقبت‌ های بعد از تزریق وابسته است. از دستورهای پزشک پیروی کنید. به‌طور معمول هفته اول و دوم به تکنیک‌هایی برای مدیریت التهاب و بازگرداندن تدریجی توان حرکت اختصاص دارد. هفته سوم تا هشتم شروع فعالیت‌های ملایم، مانند پیاده‌روی و یوگا، است. برای اطمینان از اینکه درمان با سلول بنیادی برای شما مناسب هست یا نه از پزشک ارتوپد و متخصص آسیب‌های مفصلی کمک بگیرید. همچنین نکات مربوط به مراقبت های بعد از تزریق سلول بنیادی را هم از پزشک متخصص سلول درمانی جویا شوید و با دقت به آن‌ها مسیر بهبودی را مطمئن و آرام‌تر بگذرانید.

دکتر حسن براتی، جراح ارتوپد و متخصص مفاصل و استخوان‌ها، با همراهی تیم ارتوپدی ماهر و باتجربه، در تمام مراحل مسیر بهبودی و حتی مراقبت های پرستاری ارتوپدی در منزل در کنار شما هستند. برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره حضوری و آنلاین کافی است فرم درخواست نوبت را در وب‌سایت دکتر براتی تکمیل و ارسال کنید یا مستقیما با شماره های قرار داده شده در سایت تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از تزریق سلول بنیادی شامل چه اقداماتی می‌شود؟

استراحت‌دادن به ناحیه تزریق، عدم مصرف داروهای ضد التهابی و مدیریت درد و التهاب با کمک کمپرس یخ یا گرمادرمانی مهم‌ترین اقدامات مراقبتی بعد از سلول‌درمانی است. پس از چندهفته با تشخیص پزشک ارتوپد باید جلسات فیزیوتراپی را آغاز کنید.

چرا بعد از تزریق سلول بنیادی نباید داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن مصرف کرد؟

التهاب پس از تزریق سلول‌های بنیادی عارضه‌ای طبیعی است که در اثر تجمع سلول‌های ایمنی بدن در محل مورد درمان ایجاد می‌شود. این اتفاق برای آماده‌سازی کار سلول‌ بنیادی تزریق شده لازم است. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، به عملکرد سلول‌های تزریق‌شده آسیب می‌رساند.