درمان پیچ‌ خوردگی مچ پا در فوتبال

بهترین راه درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال چیست؟ این سوال را هر فوتبالیستی حداقل یک بار از خود پرسیده است. پیچ‌خوردگی مچ پا در ورزش از دسته عوارض شایعی است که عموما درد زیادی با خود به همراه دارد. یک حرکت اشتباه در فوتبال کافی است تا مچ پا به شکل ناگهانی و نادرست چرخانده شود و علائمی از پیچ‌خوردگی را در خود نمایان کند. اگر رشته ورزشی‌تان فوتبال است یا در پی یافتن بهترین راهکار پیشگیری و درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال هستید، این نوشتار ویژه برایتان مفید خواهد بود. ما در این مطلب سعی‌ کرده‌ایم ضمن پرداختن به این عارضه بهترین راهکارهای درمانی آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

دلایل پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال

پیچ‌خوردگی مچ پا که در دنیای پزشکی با اصطلاح علمی ankle sprain هم شناخته می‌شود، اشاره به وضعیتی دارد که در آن رباط‌های پا دپار صدمه و آسیب می‌شوند. هر یک از رباط‌ها دامنه حرکتی محدودی دارند. قرارگرفتن پا در موقعیت نامناسب موجب می‌شود تا این رباط‌ها از مرز متعادل خود خارج شده و دچار کشیدگی یا پارگی شوند. با این توصیف می‌توان هر نوع حرکتی که منجر به خارج‌شدن مچ پا از محدوده دامنه حرکتی‌اش شود را دلیل اصلی پیچ‌خوردگی مچ پا دانست. در حالت کلی فعالیت‌ها و حرکات زیر در فوتبال می‌تواند زمینه‌ساز بروز این عارضه شود:

• زمین‌خوردن فوتبالیست
  • سقوط‌کردن‌های ناشیانه روی پا بعد از پریدن
  • کش‌های ناگهانی یا بیش‌ازحد در تمرینات ورزشی
  • انجام تمرینات ورزشی روی سطوح ناهموار
  • سقوط یک بازیکن روی پای شما

علائم پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال

علائم پیچ‌خوردگی مچ پا بستگی زیادی به شدت و نوع آسیب دارد. گاهی پیچ‌خوردگی در اثر چرخش پا به سمت داخل اتفاق می‌افتد که در این صورت رباط‌های داخلی دچار کشیدگی می‌شوند. در مواردی هم پیچ‌خوردگی مچ پا در نتیجه کشیده‌شدن رباط‌های خارجی اتفاق می‌افتد. عموما علائمی که افراد بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا تجربه می‌کنند، شامل موارد زیر می‌شود:

علائم پیچ خوردگی مچ پا در فوتبال

• درد و تورم پا
  • احساس فشار در ناحیه مچ پا
  • شنیدن صدا به هنگام پیچ‌خوردگی مچ پا
  • کبودی
  • محدودیت دامنه حرکتی
  • احساس بی‌ثباتی در ناحیه مچ پا
  • عدم توانایی تحمل وزن بر روی مچ پای آسیب‌دیده
  • تغییر رنگ پوست
  • حساسیت مچ پا به لمس
  • احساس خشکی و سفتی در ناحیه مچ پا

روند تشخیص پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال

اگر در زمین فوتبال یا هنگام انجام تمرینات ورزشی با دو یا چند نشانه از علائم بالا مواجه شدید، احتمال اینکه دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شده باشید، بسیار زیاد است. معمولا اولین گام در درمان پیچ‌خوردگی مچ پا تشخیص دقیق نوع و شدت آسیب واردشده به پاست. غالبا پزشکان بهترین روش تشخیص آسیب را گرفتن شرح‌حال و انجام معاینات بالینی می‌دانند. حرکت‌دادن مفصل پا در جهات گوناگون یا سنجش دقیق آسیب‌دیدگی رباط‌ها از طریق راه‌رفتن ماهیت اصلی معاینات بالینی را تشکیل می‌دهند. در صورتی که شدت آسیب بیشتر باشد، انجام آزمایشات بالینی همچون ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی به منظور تشخیص دقیق‌تر کاملا ضرورت پیدا می‌کند.

تشخیص پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال

مراقبت‌های اولیه پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال

بعد از تجربه پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال بهتر است هر چه سریعتر به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. از طرفی تا زمان مراجعه به پزشک می‌توانید با انجام چند راهکار ساده در منزل از بروز آسیب بیشتر به پای خود جلوگیری کنید. این راهکارها عبارتند از:

‣ استراحت‌کردن

به مچ پای خود ساتراحت دهید و از انجام هرگونه فعالتی که تشدیدکننده درد و تورم موجود در آن است، خودداری کنید.

‣ یخ‌ درمانی

بلافاصله بعد از آسیب‌دیدگی از کمپرس یخ به مدت 15 الی 20 دقیقه استفاده کنید. توجه داشته باشید که کیسه یخ نباید به شکل کاملا مستقیم روی پوست بدن گذشاته شود.

مراقبت‌های اولیه پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال - بستن مچ پا

‣ بستن مچ پا

جهت جلوگیری از تورم بیشتر پا بهتر است مچ پای خود را با کمک باند کشی ببندید. دقت کنید که باند کشی را آنقدر سفت نبدید که مانع فرآیند گردش خون شود.

‣ بالا نگه داشتن پاها

یکی از راهکارهایی که به کاهش تورم و درد موجود در مچ پا کمک می‌کند، قراردادن پاها بالاتر از سطح بدن است.

روش‌های کنترل درد و کاهش التهاب بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا

پیچ‌خوردگی مچ پا با توجه به شدت آسیب دارای سه نوع مختلف است. گاهی پیچ‌خوردگی از نوع کاملا خفیف آن است که در این صورت تنها با مقداری کشیدگی در رباط پا مواجه خواهیم بود. پیچ‌خوردگی مچ پا نوع متوسطی هم دارد که در این صورت رباط به مقدار کمی دچار پارگی می‌شود. حالت سوم پیچ‌خوردگی مچ پا نوع شدید آن است که رباط پا به شکل کامل دچار پارگی می‌شود. اگر پیچ‌خوردگی مچ پا از نوع کاملا خفیف آن باشد شما می‌توانید با مصرف برخی از داروهای مسکن از جمله ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن درد ظاهرشده در مچ پا را تسکین ببخشید. استفاده از روغن‌های گیاهی یا کمپرس یخ نیز درکنترل درد و التهاب مچ پا تاثیرگذار است.

آگاه‌تر باشید تا سالم‌تر بمانید:
💊 آسیب زانو در فوتبال و روش‌های پیشگیری از آن 💊

روش های درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال

درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال به نوع آسیب و شدت آن بستگی دارد. بنابراین برای افراد یکه این عارضه را تجربه می‌کنند، نمی‌توان نسخه‌ای یکسان پیچید. بااین‌حال هدف از انجام تمام راهکارهای درمانی بهبود و التیام درد، تورم و التهاب در مچ پا و افزایش دامنه حرکتی آن است. با درنظرداشتن این اهداف بهترین راهکارهای درمان پیچ‌خوردگی مچ پا را می‌توان یکی از تکنیک‌های زیر دانست:

↫ مصرف دارو

یکی از روش‌های درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال دارو درمانی است. مسکن‌ها مانند ایبوپروفون یکی از بهترین این داورها برای تسکین درد و تورم است. در مواردی که علائم آزاردهنده پیچ‌خوردگی مچ پا با داورهای مسکن برطرف نشود، پزشک اقدام به تجویز داورهای ضدالتهابی غیر استروئیدی می‌کند. در کنار مصرف داروها استفاده از پماد‌ها یا ژل‌های موضعی نیز می‌تواند روشی موثر جهت التیام درد و تورم باشد. بهترین این پمادها عبارتند از:

• ژل دیکلوفناک
  • پماد موضعی متیل سالیسیلات
  • پماد پیروکسیکام
  • پماد رزماری
  • پماد چله داغی

↫ گچ‌ گرفتن

در مواردی که آسیب‌دیدگی مچ پا شدید باشد، گچ‌گرفتن و آتل بندی ارتوپدی می‌تواند روشی موثر برای درمان پیچ‌خوردگی مچ پا باشد. هدف از انجام این روش ثابت‌ نگاه‌داشتن مچ پا به منظور سرعت‌بخشیدن به فرآیند بهبودی است.

درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال

↫ فیزیوتراپی و ورزش

درد و التهاب بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا که برطرف شد، نوبت به بازگرداندن دامنه حرکتی آن می‌رسد. بهترین روش برای افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل مچ پا فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی مناسب است. فیزوتراپیست معمولا با ارزیابی دامنه حرکتی و معاینه ناحیه آسیب‌دیده اقدام به تجویز تمرینات ورزشی زیر می‌کند:

• تمرینات مربوط به دامنه حرکتی
  • تمرینات ورزشی ایزومتریک
  • تمرینات مقاومتی
  • تمرینات ورزشی جهت بهبود تعادل و حس عمقی
  • تمرینات ورزشی پلیومتریک

↫ جراحی

درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال با کمک جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این روش زمانی استفاده می‌شود که سایر راهکارهای غیرتهاجمی در درمان این عارضه ما را به نتیجه مطلوب نرسانند یا مچ پا در وضعیت بی‌ثباتی قرار گرفته باشد. روش‌های جراحی در درمان پیچ‌خوردگی مچ پا عبارتند از:

راهکارهای درمان پیچ‌خوردگی مچ پا در فوتبال را بهتر بشناسید!

پیچ‌خوردگی مچ پا از جمله عوارض بسیار شایعی است که افراد در زندگی تجربه می‌کنند. این اختلال در زمین فوتبال یا میان تمرینات ورزشی با شدت و دفعات بیشتری اتفاق می‌افتد. ما در این نوشتار تلاش کردیم تمام آنچه را درباره پیچ‌خوردگی مچ پا می‌دانیم، بی‌هیچ کم‌وکاستی در اختیار شما بگذاریم. در آخر لازم می‌دانیم که دوباره یادآوری کنیم بهترین راه درمان پیچ‌خوردگی مچ پا مراجعه به متخصص ارتوپد و بهره‌مندی از تکینک‌های کاملا تخصصی است.

بهترین اقدام بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا کدام است؟

بهترین کاری که بعد از بروز عارضه پیچ‌خوردگی مچ پا می‌توانید انجام دهید، مراجعه به متخصص ارتوپد جهت سنجش و ارزیابی دقیق میزان آسیب است.

بهترین مسکن برای کنترل درد بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا کدام است؟

از بهترین مسکن‌ها برای التیام درد و التهاب بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا می‌توان به ایبوپروفن (ادویل، موترین IB)، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن (تیلنول، سایرین) اشاره کرد.

تفاوت پیچ‌خوردگی مچ پا با دررفتگی کدام است؟

زمانی که رباط‌های پا دچار پکشیدگی یا پارگی شوند به آن پیچ‌خوردگی مچ پا گفته می‌شود. در مقابل دررفتگی زمانی است که استخوان‌های مچ پا دچار شکستگی شده و از موققعیت مناسب خود خارج شوند.