ورزش‌های مناسب درمان پارگی تاندون دست

ورزش درمان پارگی تاندون دست از چند حرکت ساده تشکیل شده است؛ اما تاثیر چشمگیری بر بهبودی و تسکین درد دست دارد. تمرین‌ها با تقویت ماهیچه‌های اطراف به حمایت تاندون‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند، با تنظیم جریان خون روند ترمیم پارگی‌ها را آسان می‌کند یا به‌طور مستقیم باعث تقویت تاندون‌ها می‌شود.

در این مقاله از سایت دکتر حسن براتی با یادگیری و آشنایی با ورزش‌های توصیه شده از جانب ایشان برای روزهای بعد از جراحی پارگی تاندون دست، می‌توانید سریع‌تر از درد رها شده و قدرت و کارایی دست را مانند روزهای پیش از آسیب به دست آورید.

تاثیر ورزش در درمان پارگی تاندون دست

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

مواردی مانند پارگی تاندون دست ایجادشده در اثر بریدگی و آسیب جدی نیاز به درمان‌های ترکیبی دارد. تاندون‌های فلکسور یا رشته‌های محکی که از ساعد تا انگشتان کشیده شده‌اند و به خم‌شدن انگشتان کمک می‌کند تنها از طریق جراحی ترمیم پارگی تاندون دست، درمان نمی‌شود. باید با تمرین‌های هدفمند آن‌ها را تقویت کرد تا سریع‌تر روند بازسازی و بهبودی را بگذرانند.

بنابراین برنامه درمانی پزشک اغلب شامل استفاده از آتل و وسایل ثابت‌نگه‌دارنده دست و مچ، توانبخشی و انجام تمرین‌های ورزشی است. درواقع پس از جراحی تاندون مچ دست بیمار نیاز به فعالیت‌هایی برای کمک به بازیابی حرکت دارد.

علاوه‌براین ورزش تاندون دست مانع از چسبیدن تاندون‌های ترمیم‌شده به بافت‌های اطراف و پیشگیری از محدودسازی حرکت‌های دست می‌شود.

بهترین تمرینات ورزشی برای پارگی تاندون دست

پزشک متخصص مفاصل و استخوان‌ها اغلب در مواردی مانند ضعیف‌شدن مچ دست، چسبندگی عصب دست، کشیدگی تاندون، تاندونیت مفصل مچ، سندروم تونل کارپال یا آرتروز ؛ ورزش تاندون مچ دست را توصیه می‌کند. در ادامه شرح چند تمرین برای تقویت تاندون و مچ دست‌ها را می‌خوانید.

می‌توانید هر حرکت را 10 تا 20 دفعه و دو تا سه‌بار در طول روز تکرار کنید. انجام تمرینی که باعث تحریک درد بیشتر شد را کنار بگذارید و در فرصتی مناسب دربارۀ آن با پزشکتان مشورت کنید.

1. تقویت تاندون فلکسور مچ دست

  • دست را به‌گونه‌ای صاف نگه دارید که کف دست روبه‌بالا باشد.
  • بدون خم‌کردن انگشت‌ها مچ را به سمت زمین خم کنید.
  • می‌توانید از دست دیگر کمک بگیرید تا با فشار ملایمی کشش دست را بیشتر کنید، در این حالت احساس کشش خفیفی در ساعد خواهید داشت.

 

تقویت تاندون اکستانسور مچ دست - تمرین ورزشی پارگی تاندون دست

       

 2. تقویت تاندون اکستانسور مچ دست

• دست را صاف نگه دارید به‌صورتی‌که کف دست روبه‌پایین باشد.

• بدون خم‌کردن انگشت‌ها مچ را به سمت پایین بکشید.

• می‌توانید با دست دیگر به‌آرامی پشت دست را فشار دهید. احساس کشش خفیف

در ساعد نشان می‌دهد حرکت را درست انجام داده‌اید.

3. تمرین مناسب برای تقویت دامنه حرکتی دست

  • مچ دست را به جلو و عقب خم کنید. در هر حالت 5 ثانیه مکث کنید و سپس به وضعیت اولیه برگردید.
  • حرکت پهلو به پهلو هم تمرینی ساده برای مفصل مچ دست است. مچ را به‌آرامی به چپ و راست حرکت دهید. در هر طرف برای چند ثانیه مکث کنید.

تقویت دامنه حرکتی دست - تمرین ورزشی پارگی تاندون دست

4. ورزش تاندون دست

  • دست را روی سطح صاف، مانند میز، قرار دهید به‌گونه‌ای‌که کف دست به سمت بالا باشد.
  • نوک انگشت شست را به انگشت کوچک برسانید و نوک آن را لمس کنید. در این وضعیت سه انگشت دیگر باید تا جای ممکن صاف روی سطح باقی بمانند. کشش را به‌مدت 6 ثانیه نگه دارید و سپس به موقعیت اولیه برگردانید.

5. حرکت کششی مچ دست با وزنه

  • یک بطری آب یا وزنه سبک را در دست آسیب‌دیده نگه دارید.
  • درحالی‌که جسم را در دست دارید کف دست را به سمت پایین ببرید.
  • به‌آرامی مچ دست خود را خم کنید و بالا بیاورید.
  • به حالت اولیه برگردید و پس از چند ثانیه مکث تکرار کنید. به‌مرور زمان و با تقویت تاندون دست می‌توانید از اشیا یا وزنه سنگین‌تر استفاده کنید.

کشش مچ دست با وزنه - تمرین ورزشی پارگی تاندون دست

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

6. حرکت فنر انگشتی

  • برای این تمرین نیاز به نوار لاستیکی حلقوی کوچکی دارید. نوار را اطراف انگشتان و شست خود قرار دهید.
  • با فشار دادن انگشتان و شست به کش لاستیکی به‌سمت بیرون و تکرار آن تاندون‌های مچ دست را تقویت کنید.

حرکت فنر انگشتی - تمرین ورزشی پارگی تاندون دست

گاهی مسیر درمانی به عمل جراحی ختم می‌شود؛ به‌ویژه در مورادی که پارگی تاندون شدید باشد و بافت‌ها باید پیوند زده شود. پس از جراحی حرکت‌های کششی ساده مچ دست می‌تواند به بهبود عملکرد و بازیابی توان ازدست‌رفته دست کمک کند.

رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص استخوان و مفاصل

6 ورزش بعد از جراحی پارگی تاندون دست

پس از جراحی تاندون دست تنها مجاز به انجام تمریناتی هستید که پزشک متخصص به شما توصیه کرده است. جراح و متخصص ارتوپد از روند درمان و پیشرفت بهبودی اطلاع دارد و در تعیین مناسب‌ترین حرکت‌ها به شما کمک می‌کند. تمرین‌های زیر پیشنهادهایی است که بیشتر بیماران می‌توانند پس از جراحی انجام دهند.

· از هفته اول تا چهارم

1) در آتل دست خود را حرکت دهید. می‌توانید انگشت‌ها را به‌آرامی به بالا بکشید. از دست دیگر کمک بگیرید و تک‌تک انگشت‌ها را بلند کنید.

2) همزمان تمام انگشتان دست درون آتل را بلند کنید. 5 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید.

3) در این بازه زمانی می‌توانید با خم‌کردن بند انگشت‌های دست، به‌شکل قلاب درآوردن به سمت کف دست و رهاسازی آن به وضعیت اولیه به تقویت تاندون‌های درحال بهبود کمک کنید.

· چهار هفته پس از جراحی پارگی تاندون دست

از هفته چهارم به بعد می‌توانید با مشورت پزشک، بدون آتل ورزش بعد از ترمیم تاندون دست را اجرا کنید. حرکت‌های ساده زیر برای این دوره مناسب هستند؛ هر کدام را می‌توانید 5 بار، هر دو ساعت‌ یک‌بار تکرار کنید.

4) درحالی‌که ساعد و کف دست روی سطح صافی قرار دارد انگشت‌ها را به آرامی به سمت کف دست خم و دستتان را مشت کنید. می‌توانید همین تمرین را به‌حالتی که پشت دست روی میز است هم تکرار کنید.

5) کف دست را روی سطح صاف قرار دهید و تمام انگشت‌ها را برای مدت 5 ثانیه رو به بالا نگه دارید.

6) آرنج را روی میز یا سطح ثابتی قرار دهید؛ به‌صورتی که ساعد دست حالت ایستاده داشته باشد. حالا انگشت‌های دست را شل نگه دارید و مچ دست را به جلو و عقب خم کنید.

ورزش بعد از جراحی پارگی تاندون دست

محافظت از تاندون و کمک به تسکین درد دست

در این پست انواع ورزش درمان پارگی تاندون دست را بررسی کردیم. می‌توان گفت این تمرینات خطر حوادث نامطلوبی مانند پارگی مجدد تاندون، چسبیدن بافت اسکار یا زخم به بافت‌های دیگر و گرفتگی مفصل را تا اندازه‌ای کاهش می‌دهد. فراموش نکنید انجام تمرین‌های نامناسب یا بیش از توان مفصل و تاندون‌های دست می‌تواند منجر به آسیب‌های بیشتر شود. بنابراین حتماً در این رابطه با پزشک ارتوپد باتجربه یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

دکتر حسن براتی، جراح ارتوپد و متخصص آسیب‌های ورزشی برنامه درمانی را متناسب با وضعیت سلامتی و سبک زندگی شما تنظیم می‌کنند. درمان می‌تواند شامل روش‌های بدون نیاز به جراحی مانند دارودرمانی، تزریق به مفصل، توانبخشی یا جراحی‌های بسته و باز باشد. برای دریافت نوبت ملاقات به‌صورت حضوری یا آنلاین فرم درخواست نوبت را از طریق همین وب‌سایت تکمیل و ارسال نمایید.

سوالات متداول شما

آیا ورزش در درمان پارگی تاندون موثر است؟

بله! ورزش تاندون دست سبب تقویت تاندون‌های خم و راست‌کننده انگشت‌ها، بازیابی قدرت و حرکت مفاصل دست و پیشگیری از چسبیدن تاندون‌های ترمیم‌شده به بافت‌های اطراف می‌شود.

آیا درمان درد مچ دست با ورزش امکان پذیر است؟

پزشکان ارتوپد معمولاً برای درمان تاندونیت، کشیدگی و پارگی تاندون دست، سندروم تونل کارپال و آرتروز ورزش تاندون مچ را توصیه می‌کنند.

چند روز پس از جراحی پارگی تاندون دست می‌توان تمرین‌های توانبخشی را آغاز کرد؟

پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپیست باتوجه به نوع درمان و توان بیمار برنامه ورزشی پس از عمل را تعیین می‌کنند. معمولا از هفته اول تا چهارم می‌توان دست درون آتل را با حرکت‌های ساده تمرین داد. پس از چهار هفته تمرین‌ها بدون آتل و در سطح فعال‌تری ادامه می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین