آسیب زانو در فوتبال و هر آنچه که باید بدانید

فوتبال، ورزشی مهیج و نشاط‌برانگیز است که درعین‌حال می‌تواند برای افراد فعالیتی پرریسک و آسیب‌زا نیز تلقی شود. در این ورزش هیجان‌انگیز و پرجنب‌وجوش یک حرکت اشتباه کافی است تا افراد دچار آسیب یا مصدومیت شوند. درد زانو بعد از فوتبال از جمله شایع‌ترین آسیب‌هایی است که ورزشکاران در این ورزش خاص تجربه می‌کنند. آسیب زانو در فوتبال اشکال مختلفی دارد که نقطه اشتراک تمامی آن‌ها فشاری است که مفصل زانو در نتیجه حرکات سریع یا اشتباه فرد متحمل شده و درد زانو بعد از فوتبال را تجربه می کند. از آنجایی که زانو مفصلی پیچیده و حیاتی در بدن است، لازم دانستیم با پرداختن به موضوع درد زانو بعد از فوتبال از آسیب‌های جدی‌تر به این ناحیه حساس جلوگیری کنیم. شما نیز اگر از علاقه‌مندان به ورزش فوتبال است، مطالعه این مطلب می‌تواند برایتان مفید باشد.

نشانه‌‌های آسیب زانو در فوتبال

همان‌طور که گفته شد، آسیب زانو در فوتبال اشکال مختلفی دارد که هر نوع آن با طیفی خفیف تا شدید از علائم همراه است. در حالت کلی درد زانو بعد از فوتبال را می‌توان اصلی‌ترین و شایع‌ترین علامت آسیب زانو در فوتبال دانست. از دیگر علائمی که وجود یک آسیب یا مصدومیت را به افراد هشدار می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید
  • تورم و التهاب زانو
  • کبودی در ناحیه زانو
  • بی‌ثباتی و عدم پایداری زانو
  • سفتی زانو
  • تغییر شکل زانو به شکل کاملا ناگهانی
  • عدم توانایی افراد در خم‌کردن یا صاف‌کردن زانو
  • شنیدن صدا از زانو به هنگام راه‌رفتن یا داشتن تحرک

علت رایج درد و آسیب زانو بعد از ورزش فوتبال

زانو مفصل پیچیده‌ای است که شامل استخوان‌ها، رباط‌ها، منیسک‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها می‌شود. آسیب یا فشار ایجادشده بر هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند منجر به بروز درد در ناحیه زانو شود. آنچه بیش از همه در آسیب و درد زانو بعد از فوتبال نقش دارد، ماهیت فعالیت‌های بدنی است که افراد در این ورزش به انجام آن می‌پردازند. فعالیت‌هایی همچون خم‌شدن، پریدن، دویدن و یا کشش‌های ناگهانی که همگی در حالت بالقوه قادر هستند زانو را تحت‌تاثیر قرار دهند و موجب ایجاد فشار بر آن شوند.

۶ آسیب زانو در فوتبال

در محبوبیت ورزش فوتبال هیچپ شکی نیست. بااین‌حال این ورزش محبوب و پرطرفدار در مواردی می‌تواند اصلی‌ترین عامل آسیب‌دیدگی‌ها به‌شمار آید. اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، باید این نکته را دانسته باشید که آسیب و درد زانو بعد از فوتبال می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با رایج‌ترین این آسیب‌ها آشنایی کامل پیدا کنید.

1- آسیب‌دیدگی رباط زانو

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، رباط‌ها یکی از بخش‌های مهم تشکیل‌دهنده زانو به شمار می‌آیند که بیش از سایر قسمت‌ها در معرض آسیب‌دیدگی هستند. زانوی هر فرد از 4 رباط با نام‌های رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی، رباط جانبی داخلی زانو و رباط جانبی خارجی زانو تشکیل شده است. در ورزش فوتبال امکان آسیب‌دیدگی و مصدومیت در هر 4 رباط زانو وجود دارد.

‣ آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی

یک تغییر جهت ناگهانی، پرش از ارتفاع یا کاهش ناگهانی سرعت حرکت به هنگام دویدن در فوتبال از جمله فعالیت‌‌های بدنی است که منجر به آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی می‌شود. معمولا بعد از بروز این نوع آسیب زانو در فوتبال، افراد ضمن داشتن تورم و کبودی درد بسیار زیادی را در ناحیه زانو تجربه می‌کنند. غالبا بهترین روش درمان این نوع آسیب‌دیدگی جراحی است.

آسیب رباط صلیبی زانو در فوتبال

‣ آسیب‌دیدگی رباط صلیبی خلفی

نوع دیگری از درد زانو بعد از فوتبال به دلیل آسیب‌دیدگی رباط صلیبی خلفی اتفاق می‌افتد. این نوع آسیب‌دیدگی عموما در نتیجه واردشدن ضربه به قسمت جلوی زانو یا انجام یک حرکت اشتباه از سوی بازیکن رخ می‌دهد. تورم و بی‌ثباتی زانو و درد به هنگام راه‌رفتن از جمله نشانه‌های این نوع آسیب است. در درمان آسیب‌دیدگی رباط صلیبی خلفی می‌توان از روش‌های کاملا محافظه‌کارانه استفاده کرد. شایان ذکر است که در آسیب‌دیدگی‌های شدید تنها گزینه درمانی، جراحی خواهد بود.

‣ آسیب‌دیدگی رباط جانبی خارجی

زمانی که در حین انجام فعالیت‌های بدنی فشاری مضاعف بر ناحیه داخلی زانو ایجاد شود، باید منتظر بروز آسیب‌دیدگی رباط جانبی خارج بود. این نوع آسیب‌دیدگی معمولا با تورم، احساس ضعف، ناراحتی و حساسیت افراد به لمس زانو همراه است. دراوهای ضدالتهاب را می‌توان به عنوان بهترین راهکار برای درمان این نوع آسیب‌دیدگی معرفی کرد.

‣ آسیب‌دیدگی رباط جانبی داخلی

آخرین نوع رباطی که می‌تواند در فوتبال دچار مصدومیت و آسیب شود، رباط جانبی داخلی است. در آسیب‌دیدگی این نوع رباط آنچه بیش از همه نقش دارد، ضربه مستقیم، واردشدن فشار به زانو از پهلو و پرش از ارتفاع است. در درمان این نوع آسیب‌دیدگی می‌توان روی مفیدبودن تمام روش‌خانگی نظیر کمپرس یخ، استراحت‌دادن زانو و بی‌حرکت نگاه‌داشتن آن حساب کرد.

2- پارگی مینیسک زانو

درد زانو بعد از فوتبال نیز می‌تواند در اثر پارگی مینیسک زانو نیز رخ دهد. مینیسک غضروفی دایره‌ای شکل در داخل مفصل زانو است که به ضربه‌گیر زانو هم شهرت دارد. دلیل نام‌گذاری این عنوان هم نقش محافظتی منیسک است که از زانو در برابر فشارها و ضربات مختلف محافظت می‌کند. به‌عبارت دیگر منیسک‌ها همچون بالشتکی محافظ میان استخوان ران و استخوان ساق پا عمل می‌کنند. از دیگر رسالت‌های مهم منیسک‌ها در زانو توزیع یکنواخت مایع مفصلی است. با آسیب‌دیدگی مینیسک زانو عملکرد طبیعی زانو کاملا مختل می‌شود.

از دلایل موثر در پارگی مینیسک زانو می‌توان به آسیب‌دیدگی و پارگی رباط صلیبی اشاره کرد. ضمن اینکه چرخش‌های غیرطبیعی زانو و فرودآمدن افراد به شکل کاملا ناگهانی می‌تواند از دیگر دلایل تاثیرگذار در بروز این نوع آسیب‌دیدگی باشد. پارگی مینیسک زانو معمولا با درد، تورم، التهاب، قفل‌شدن یا گرفتگی زانو همراه است.

3- شکستگی زانو

گاهی از اوقات درد زانو بعد از فوتبال در نتیجه شکستگی است که در بخش‌های مختلف استخوان زانو رخ می‌دهد. بیشترین میزان شکستگی استخوان زانو هم به شکستگی کشکک زانو تعلق دارد. اگر بازیکنان فوتبال مبتلا به پوکی استخوان باشند، یک حرکت اشتباه می‌تواند زمینه‌ساز بروز شکستگی شود. بااین‌حال مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در شکستگی کشکک زانو را می‌توان افتادن بازیکن روی پای خود، تصادفات فوتبالی دو بازیکن با هم یا واردشدن ضربه مستقیم به زانو دانست.

خوب است بدانید که شکستگی کشکک زانو معمولا در سه حالت شکستگی باز، شکستگی پایدار یا شکستگی همراه با جابه‌جایی اتفاق می‌افتد. در صروتی که شکستگی از نوع باز یا همراه با جابه‌جایی استخوان‌ها باشد، بهترین روش درمان جراحی خواهد بود.

پیشگیری از آسیب زانو در فوتبال

4- بورسیت زانو

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

از دیگر اشکال مختلف آسیب و درد زانو در فوتبالیست‌ها بورسیت است که به التهاب و تورم بورس‌ها اشاره دارد. بورس‌ها کیسه‌هایی حاوی مایع هستند که در مجاورت با مفصل زانو قرار دارند. این کیسه‌ها که به تاندون‌ها و رباط‌ها اجازه حرکت روی مفصل می‌دهند، می‌توانند در نتیجه استفاده مکرر یا فشار مضاعف دچار التهاب و تورم شوند. در بسیاری از موارد بورسیت‌ها با خودمراقبتی درمان می‌شوند. با این‌حال در موارد شدیدتر مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک یا آسپیراسیون (خارج‌کردن مایع اضافی به کمک سوزن) و حتی تزریق مفصلی کورتون در درمان این نوع آسیب‌دیدگی کاملا الزامی خواهد بود.

5- تاندونیت کشکک زانو

تاندونیت کشکک زانو شکل دیگری از آسیب‌دیدگی‌فوتبالی است که غالبا در گروه سنی 15 تا 30 سال رخ می‌دهد و با نام زانوی جامبر هم شناخته می‌شود. این نوع آسیب‌دیدگی اشاره به التهاب موجود در تاندون‌هایی دارد که کشکک زانو را به استخوان ساق پا متصل می‌کنند. از آنجایی که دویدن در مسافت‌های طولانی یا پریدن دو فاکتور کلیدی در ظاهرشدن این نوع عارضه هستند، هرکسی می‌تواند به تاندونیت کششک زانو مبتلا شود. بااین‌حال فوتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این نوع آسیب‌دیدگی هستند.

6- پارگی تاندون زانو

آخرین شکل آسیب‌دیدگی که ممکن است افراد در فوتبال تجربه کنند، پارگی تاندون است. تاندون‌ها بافت‌هایی بسیار نرم است که سبب اتصال عضلات به استخوان‌ها می‌شوند. تاندون چهار سر ران و تاندون پاتلا از جمله تاندون‌های بسیار مهم در ناحیه زانو هستند که احتمال آسیب‌دیدگی آنها در هنگام ضربه یا افتادن فرد وجود دارد.

کنترل و پیشگیری از آسیب زانو بعد از فوتبال

فوتبال ورزشی فوق‌العاده پرجنب‌وجوش و پرتحرک است که امکان مصدومیت و آسیب‌دیدگی افراد در آن مسئله‌ای چندان دور از ذهن نیست. برای اینکه بازیکنان در این رشته ورزشی کمترین آسیب را تجربه کنند، لازم است ابتدا با اصول حرفه‌ای این رشته آشنایی کامل پیدا کنند. داشتن بدن قوی نیز در پیشگیری از آسیب زانو در فوتبالیست‌ها نقشی به‌مراتب چشمگیر دارد. اگر بخواهیم لیستی جامع و بی‌نقص از اقدامات مهم احتیاطی را جهت کنترل و پیشگیری از آسیب و درد زانو بعد از فوتبال با شما به اشتراک بگذاریم، بایستی از موارد زیر نام ببریم:

  • نرمش و گرم‌کردن اصولی بدن قبل و بعد از تمرینات ورزشی
  • انجام حرکات کششی با تمرکز بر عضلات اطراف مفصل زانو قبل از تمرینات ورزشی
  • انتخاب مناسب‌ترین و استاندارترین کفش ورزشی (کفش‌هایی که گل‌میخ‌های نامناسب و غیرانعطاف‌پذیری دارند، از مهم‌ترین دلایل بروز آسیب زانو در فوتبال هستند)
  • استفاده از زانوبندهای مناسب زانو در هنگام انجام تمرینات فوتبالی
  • متعادل نگاه‌داشتن وزن بدن (پاقی و داشتن اضافه وزن از جمله عوامل ایجادکننده فشار بر مفاصل زانو است)
  • تمرین‌کردن بازیکنان در زمینی هموار، صاف و استاندارد

روش‌های درمان درد زانو بعد از فوتبال

اتخاذ راهکار درمانی مناسب جهت التیام درد زانو بعد از فوتبال بستگی زیادی به نوع و شدت آسیب‌دیدگی دارد. در برخی از موارد می‌توان با انجام درمان‌های خانگی اسباب بهبودی زوهنگام آسیب‌ددیگی‌های جزئی را فراهم کرد. اما در مواردی که مصدومیت زانو شدید باشد، بهترین راه درمان روش‌های تهاجمی نظیر جراحی خواهد بود. در حالت کلی روش‌های درمان درد زانو بعد از فوتبال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

← درمان‌های خانگی آسیب زانو در فوتبال

درمان خانگی آسیب زانو در فوتبال

زمانی که آسیب زانو در فوتبال کاملا جزئی و خفیف باشد، بازکینان می‌توانند در منزل با انجام چند راهکار ساده درد و ناراحتی موجود در زانو را تسکین ببخشند. این چند راهکار ساده عبارتند از:

  • استراحت‌دادن زانو و اجتناب از انجام فعالیت‌های سنگین (توجه داشته باشید که منظور از استراحت‌کردن قطع تمامی فعالیت‌ها نیست. این کار نه تنها منجر به درمان نمی‌شود بلکه زمینه‌ساز بروز مشکاتی همچون ضعف عضلانی و سفتی عضله نیز می‌شود)
  • استفاده از کمپرس یخ بلافاصله بعد از آسیب‌دیدگی (بهتر است این کار را در بازه‌های زمانی مختلف و هربار به مدت 15 تا 20 دقیقه تکرار کنید)
  • استفاده از بریس زانو
  • بالا نگاه‌داشتن زانو در سطحی بالاتر از قلب (این تکنیک حرکتی ضمن افزایش گردش خون موجب کاهش درد و تورم هم می‌شود).

← درمان‌های پزشکی آسیب زانو در فوتبال

درمان پزشکی آسیب زانو در فوتبال

زمانی که در درمان درد زانو بعد از فوتبال از راهکارهای خانگی نتیجه مطلوب را دریافت نکنید، لازم است درمان‌های پزشکی را جدی بگیرید. مهم‌ترین و اصلی‌ترین این راهکارها عبارتند از:

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

زمانی که درد زانو بعد از فوتبال شدید است و راهکاهای خانگی در کاهش این درد و نارحتی اثرگذاری لازم را ندارند، اولین گزینه برای درمان مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خواهد بود. توصیه می‌شود داروهای ضدالتهابی و حتی مسکن‌ها را تحت‌نظر یک پزشک مصرف کنید.

‣ گچ‌گرفتن

در مواردی که آسیب‌دیدگی زانو در فوتبال از نوع شکستگی استخوان است، احتمالا یکی از راهکارهای درمانی کچ‌گرفتن ارتوپدی خواهد بود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که پزشکان زمانی سراغ گچ‌گرفتگی می‌روند که شکستگی بدون جابه‌جایی استخوان باشد. در مواردی که استخوان از تراز خود خارج شده باشد، جراحی بهترین راهکار درمانی خواهد بود.

‣ انجام فیزیوتراپی

در درمان‌های پزشکی درد زانو بعد از فوتبال فیزیوتراپی حرف اول را می‌زند. فیزیوتراپیست‌ها تلاش می‌کنند تا با انجام تکنیک‌های درمانی مختلف نظیر تجویز تمرینات بدنی،همراه استفاده از لیزردرمانی، تزریق سلول بنیادی به زانو، پی‌آر‌پی، اوزون‌تراپی یا شوک الکتریکی اسباب بهبودی زانوی آسیب‌دیده را فراهم کنند. معمولا تمامی تکنیک‌های درمانی در فیزیوتراپی با هدف افزایش تقویت عضلات زانو و بهبود دامنه حرکتی صورت می‌پذیرد.

‣ جراحی

در اغلب موارد جراحی آخرین گزینه‌ای است که پزشکان برای درمان آسیب زانو در فوتبال یا درد زانو بعد از ورزش به افراد پیشنهاد می‌دهند. این راهکار درمانی زمانی بیشترین کارایی را دارد که آسیب‌ددیگی‌ها از نوع بسیار شدید باشد یا افراد از نتیجه‌بخش‌بودن راهکارهای غیرتهاجمی کاملا ناامید شده باشند. معمولا جراحی زانو به سه صورت زیر انجام می‌شود:

درد زانو بعد از فوتبال؛ عارضه‌ای دردناک اما درمان‌پذیر

درد زانو بعد از فوتبال یکی از عرضه‌های بسیار شایع در این رشته ورزشی پرتحرک است. این درد و آسیب اغلب زمانی به سراغ افراد می‌آید که مرتکب یک حرکت اشتباه یا ناگهانی در زمین فوتبال شده باشند. حالا اگر بازیکنان بدون آمادگی بدنی یا با عضلاتی ضعیف وارد زمین شده باشند، ریسک ابتلا به انواع آسیب‌دیدگی‌ها چندین برابر نیز می‌شود. ما در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن معرفی اشکال مختلف آسیب زانو در فوتبال نکاتی هوشمندانه برای جلوگیری از بروز این عارضه در اختیار شما بگذاریم. اگر اهل ورزش و به‌ویژه فوتبال هستید با انجام همین نکات می‌توانید تا حد زیادی از بروز آسیب به زانو پیشگیری کنید.

سوالات متداول شما

عوامل موثر در بروز آسیب و درد زانو بعد از فوتبال کدامند؟

دلایل متعددی می‌توانند موجب بروز درد زانو در فوتبالیست‌ها شوند که چرخش‌ یا تغییر جهت ناگهانی، کاهش سرعت ناگهانی به هنگام دویدن، افتادن یا ایجاد ضربه مستیقمی به زانو را می‌توان مهم‌ترین این عوامل دانست.

آسیب‌دیدگی‌ها زانو بعد از فوتبال بعد از گذشت چه مدت زمانی بهبود پیدا می‌کنند؟

زمانی بهبودی برای اشکال مختلف آسیب‌دیدگی متفاوت است. اما در حالت میانگین زمان بهبودی برای صدمات خفیف چیزی حدود 2 تا 4 هفته و برای صدمات جدی‌تر چیزی معادل 6 تا 12 ماه است.

بهترین راهکار درمانی آسیب زانو در فوتبال کدام است؟

راهکارهای درمانی متعددی برای درمان آسیب زانو وجود دارد که انتخاب هریک بستگی زیادی به شدت و نوع آسیب دارد. این روش‌ها شامل درمان‌های خانگی مانند کمپرس یخ و روش‌های پزشکی نظیر مصرف دارو، فیزیوتراپی یا جراحی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین