اوزون تراپی یا اوزون درمانی + کاربردها و مزایا آن

از اوزون تراپی یا درمان با اوزون تراپی چه می‌دانید؟ آیا تابه‌حال تجربه استفاده از این روش درمانی را داشته‌اید؟ اصلا با کاربرد اوزون درمانی در دنیای پزشکی آشنا هستید؟ اگر برای اولین بار است که نام اوزون تراپی را می‌شنوید باید بگوییم که این مقاله از سایت دکتر حسن براتی؛ فوق تخصص استخوان و مفاصل بهترین مرجع برای شما جهت آشنایی با این تکنیک درمانی است. ما در این مقاله قرار است به طور مفصل به موضوع اوزون تراپی و کاربردهای درمانی آن بپردازیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم جهت افزایش معلومات خود در این حوزه تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اوزون تراپی چیست؟

دردهای عضلانی و آسیب‌های مفصلی از جمله شایع‌ترین عارضه‌ها و بیماری‌هایی هستند که افراد ممکن است به دلایل مختلف به آن مبتلا شوند. غالبا افراد در مواجهه با این نوع از آسیب‌دیدگی‌ها به دنبال راهی کم‌خطر هستند که بتوانند با کمک آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن سلامتی خود را دوباره بدست آورند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

اوزون تراپی جدیدترین روش درمانی در دنیای پزشکی است که با کمک آن می‌توان آسیب‌دیدگی‌های مفصلی را بدون تداخل جراحی بهبود بخشید. در این تکنیک درمانی از گاز اوزون جهت درمان سیاتیک، دیسک کمر و آرتروز استفاده می‌شود. به عبارتی پزشکان با تزریق غلظت مشخصی از گاز اوزون به بافت‌ها اسباب بهبودی زودهنگام عضلات و مفاصل آسیب‌دیده را مهیا می‌کنند. اوزون را می‌توان ترکیبی از سه اتم اکسیژن، پروکائین، مواد ضدالتهابی هومیوپاتی و هورمون‌های استروئید دانست که ضمن کاهش درد به بازسازی سلول‌ها و تقویت عملکرد دستگاه سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت‌ها نیز کمک می‌کند.

انواع اوزون تراپی و فرآیند درمان آن

فرآیند درمان اوزون تراپی

عموما روش‌های متعددی برای استفاده از روش درمان با اوزون تراپی وجود دارد که اصلی‌ترین معیار در انتخاب هر یک وضعیت بدنی و شرایط بیمار است. پزشکان با ارزیابی همه‌جانبه وضعیت بیمار جهت رسیدن به بهترین نتیجه یکی از روش‌های زیر را مورد استفاده قرار می‌دهند:

۱- تزریق مستقیم به بافت

در این نوع تزریق، گاز اوزون در یک پوشش محافظتی و در تماس مستقیم با ناحیه موردنظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. غالبا از این روش زمانی استفاده می‌شود که پای زخم‌ها و مشکلات مرتبط با اندام‌ها در میان باشد.

۲- تزریق داخل عروقی

در تزریق داخلی عروقی فرآیند انجام کار به این صورت است که ابتدا گاز اوزون گرفته‌شده از خون بیمار ابتدا حل می‌شود، سپس خون تغییر شکل یافته دوباره به بدن بیمار تزریق می‌شود. از این روش در درمان بیماری‌هایی نظیر ایدز استفاده می‌شود. شایان ذکر است که اوزون تراپی با تزریق داخلی عروقی با خطر ایجاد آمبولی همراه است و باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص ارتوپد

۳- تزریق داخلی عضلانی

یکی دیگر از روش‌های استفاده از تکنیک درمان با اوزون تراپی تزریق داخلی عضلانی است. در تزریق داخلی عضلانی گاز اوزون را با اکسیزن را ترکیب کرده و سپس آن را به شکل تزریق داخل عضلانی مورد استفاده قرار می‌دهند.

کاربردهای درمانی رایج اوزون تراپی

در اوزون درمانی رادیکال‌های آزاد موجود در اوزون با مواد داخل دیسک واکنش نشان می‌دهند و سبب کاهش درد و التهاب می‌شوند. همین قابلیت در اوزون تراپی هم موجب شده است تا از این تکنیک درمانی در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

‣ دیابت:

اوزون تراپی ضمن کاهش عوارض ناشی از دیابت به الیتام زخم‌ها و جلوگیری از بروز عفونت در افراد دیابتی نیز کمک می‌کند.

‣ آرتروز:

اوزون درمانی با فعال‌کردن مکانیسم آنتی‌اکسیدانی بدن به درمان اشکال مختلف آرتروز نظیر آرتروز گردن، کمر، کتف، لگن و زانو کمک می‌کند.

‣ مشکلات تنفسی:

اوزون تراپی با افزایش اکسیژن موجب کاهش استرس و فشار بر ریه‌ها می‌شود.

‣ مشکلات مرتبط با سیستم ایمنی بدن:

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

اوزون درمانی با افزایش قدرت دستگاه ایمنی اختلالات موجود در این دستگاه را درمان می‌کند.

‣ بیماری‌های ویروسی، عفونی و قارچی:

اوزون تراپی در درمان بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونی مانند هپاتیت، هرپس و موکورمایکوزیس تاثیرگذار است.

‣ بیماری‌های سیستم گوارشی:

کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، سندروم روده تحریک‌پذیر، هموروئید و فیستول‌ها و فیشر‌های مقعد از جمله بیماری‌های سیستم گوارشی هستند که با کمک اوزون تراپی درمان می‌شوند.

‣ بیماری‌های چشم:

انواع بیماری های مرتبط با تحریک، تضعیف و آسیب به چشم به کمک اوزون درمانی قابل درمان و کنترل خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار بر اوزون تراپی

عوامل تاثیرگذار بر نتیجه اوزون درمانی

اگرچه روش درمان با ازون تراپی می‌تواند گزینه‌ای بسیار اثربخش برای بسیاری از افراد باشد، بااین‌حال رسیدن به نتیجه دلخواه بستگی زیادی به فاکتورهای متعددی دارد که وضعیت بدنی و سن بیمار مهم‌ترین آن‌هاست. بهترین سن برای انجام اووزن تراپی سنین 20 تا 80 سال است. از دیگر فاکتورهای اثرگذار بر نتیجه اوزون تراپی بایستی از وضعیت بدنی بیمار یاد کرد. از جمله شرایطی که نتیجه اوزون تراپی را معکوس می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلای افراد به سرطان
  • کمبود آنزیم G6PD در بدن افراد
  • بیماران مبتلا به مشکلات خونریزی
  • بیماران مبتلا به هیپرتیروئیدیسم

سومین فاکتور در اثرگذاری بیشتر اووزن تراپی را بایستی به مهارت و تجربه پزشک دانست. قاعدتا هرچه پزشک تجربه و مهارت بیشتری در تزریق اوزون تراپی داشته باشد، گاز اوزون با دقت بیشتری و با مقدار مناسب‌تری وارد بدن می‌شود. همین تجربه و مهارت در تزریق نیز باعث می‌شود تا اوزون درمانی با کمترین عارضه همراه باشد.

مزایا اوزون درمانی

برای آن دسته از افرادی که در مواجهه با آسیب‌دیدگی‌های مفصلی و عضلانی تمایلی به انجام روش‌های پرتهاجمی نظیر جراحی ندارند، تزریق اوزون تراپی می‌تواند بهترین جایگزین باشد. این روش در مقایسه با سایر تکنیک‌های درمانی عوارض و خطرات کمتری به دنبال دارد. ضمن اینکه اثربخشی بیشتری در کاهش درد و التهاب دارند. در توصیف مزایای این تکنیک درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کاهش درد و التهاب در زمانی کوتاه
  • ایمن‌بودن این روش در مقایسه با سایر روش‌ها
  • عدم نیاز به بستری‌شدن افراد بعد از انجام تزریق
  • افزایش بهبود گردش خون
  • ایجاد تعادل در تولید آنزیم‌ها و هورمون‌ها
  • کاهش آسیب‌های ناشی از سکته مغزی در افراد
  • پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت
  • پیشگیری از بروز حملات عصبی و تشنج
  • تنظیم فرآیند ضربان قلب

عوامل خطر اوزون تراپی

اوزون گازی ناپایدار و بی‌ثبات است که اگر در ناحیه درست و با مقدار مناسب تزریق نشود، می‌تواند خطرات و عوارض متعددی را برای بیماران به همراه داشته باشد. شایان ذکر است که این روش اگر توسط پزشکی حاذق و باتجربه صورت پذیرد، کمترین عارضه را به دنبال خواهد داشت. از عوارض اوزون درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنفس گاز اوزون مشکلات متعددی را برای تنفس افراد به وجود می‌آورد.
  • در اوزون درمانی احتمال آسیب به رشته‌های عصبی وجود دارد.
  • در مواردی اون درمانی با عفونت دیسک همراه است.
  • بروز علائمی همچون سوزش چشم، ایجاد تهوع و استفراغ در نتیجه ورود گاز اووزن به دهان از دیگر عوارض این تکنیک درمانی است.
  • در صورتی که گاز اووزن از طریق رکتوم وارد بدن شود، بروز علائمی همچون دلپیچه و کامپ شکمی قطعی است.

نکات مراقبتی بعد از اوزون تراپی

نکات مراقبتی بعد از اوزون درمانی

برای رسیدن به مطلوب‌ترین نتیجه در اوزون درمانی رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق کاملا الزامی است. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین و اصولی‌ترین موارد مراقبتی پس از اوزون تراپی را مشاهده کنید:

  • داشتن استراحت کافی و خودداری از انجام هرگونه فعالیت فیزیکی تا 2 الی 3 روز بعد از تزریق
  • داشتن رژیم غذایی حاوی مقادیر بالایی از پروتئین
  • استفاده از کمپرس سرد و پدهای گرم بعد از تزریق به منظور کاهش التهاب
  • نوشیدن آب به مقدار کافی
  • دراز کشیدن به مدت 20 دقیقه، پس از هر جلسه درمانی
  • مصرف مقادیر مناسبی از مکمل‌ها بعد از اوزون تراپی
  • عدم مصرف ویتامین Cدو ساعت قبل و بعد از اوزون تراپی
  • پرهیز از مصرف غذاهای سنگین بعد از اوزون تراپی
  • خودداری از استحمام و دوش‌گرفتن مستقیم تا 72 ساعت بعد از تزریق

اووزن تراپی میان‌بری بر التیام عارضه‌های مفصلی

در میان روش‌های درمانی پیچیده، پرریسک و زمان‌بر جراحی، اوزون تراپی یک تکنیک درمانی جدید و موثر در درمان آسیب‌دیدگی‌های مفصلی است. این روش که به عنوان یک تکینیک درمانی نوظهور شناخته می‌شود، ضمن کاهش درد و التهاب تاثیرات به مراتب چشمگیری در پیشگیری از بروز آسیب بیشتر دارد. هسته اصلی این تکنیک درمانی را تزریق اکسیژن به بدن تشکیل می‌دهد که با ورود خود به بافت‌ها فرآیند ترمیم و بهبودی مفاصل آسیب‌دیده را سرعت می‌بخشد. این روش علی‌رغم داشتن فواید بسیار اثربخش با خطرات و عوارضی نیز همراه است که در صورت انتخاب پزشک ماهر و باتجربه ریسک بروز این عوارض تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. شما نیز اگر مایلید در باب اوزون درمانی و فرآیند انجام آن بیشتر بدانید، می‌توانید جهت دریافت نوبت از دکتر حسن براتی بهترین متخصص ارتوپد در تهران اقدام کنید.

 

سوالات متداول شما

اووزن درمانی طی چند جلسه انجام می‌پذیرد؟

تعداد جلسات اوزون تراپی بسته به شدت آسیب، وضعیت بدنی و سن بیمار کاملا متفاوت است. این تکنیک درمانی را می‌توان تا 20 جلسه به صورت روزانه یا هفته‌‌ای دو یا سه جلسه ادامه داد.

تاثیرات مثبت اوزون تراپی بعد از چه مدت زمانی در افراد ظاهر می‌شود؟

غالبا بعد از 3 الی 4 جلسه نتایج مثبت اوزون درمانی نظیر تحریک و افزایش قدرت سیستم ایمنی و فعال‌کردن گلبول‌های سفید خون در بدن افراد ظاهر می‌شود.

آیا اوزون تراپی می‌تواند به تنهایی درمانی کامل برای آسیب‌دیدگی‌های مفصلی و عضلانی باشد؟

اگر آسیب‌دیدگی از نوع شدید باشد، بهتر است این روش در ترکیب با ماساژ، فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضدالتهاب موضعی غیر استروئیدی مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین