تزریق پی آر پی شانه و کاربردهای درمانی آن

تزریق پی آر پی شانه یکی از روش‌های درمانی نوین در التیام و درمان مشکلات شانه است که این روزها محبوبیتی فراگیر بین کاربران پیدا کرده است. برای تمام کسانی که در حال دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکلات متعدد شانه هستند، یافتن روش درمانی آسان بدون نیاز به تداخل جراحی یک دغدغه بسیار مهم تلقی می‌شود. تزریق PRP شانه که اشاره به تزریق پلاسمای غنی‌شده با پلاکت دارد، یک روش کاملا طبیعی و کارساز در درمان مشکلات مرتبط با شانه است. این ترفند درمانی به طرز شگفت‌انگیزی مشکلات حرکتی را در افراد برطرف کرده و اسباب بهبودی و التیام درد را برای شخص بیمار فراهم می‌کند.

اینکه تزریق درمانی شانه چیست و در چه مواردی کاربرد دارد، موضوعی است که فصد داریم در این مقاله از سایت دکتر حسن براتی؛ متخصص ارتوپدی به بررسی جامع آن بپردازیم. شما نیز اگر مشتاقید از این روش درمانی نوین در درمان مشکلات شانه بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تزریق پی آر پی چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

قبل از اینکه بدانیم تزریق پی آر پی شانه چه زمانی به عنوان بهترین روش درمانی در رفع مشکلات شانه شناخته می‌شود، خوب است به ماهیت آن نگاهی کوتاه داشته باشیم.

پی آر پی ماده‌ای کاملا طبیعی حاوی مقادیر زیاد فاکتور رشد و مواد ترمیم‌کننده بافت‌ها در بدن است که در درمان بسیاری از آسیب‌های مفصلی اثربخشی بسیار بالایی دارد. خون انسان از مواد مختلفی همچون پلاسما، گلبول‌های سفید، گلببول‌های قرمز و پلاکت تشکیل شده است. در این میان پلاکت‌ها حاوی پروتئین‌هایی موسوم به فاکتور رشد هستند که نقش تاثیرگذاری در بهبود بافت‌ها بعد از آسیب‌دیدگی دارند.

برای استفاده از این روش ابتدا لازم است پزشک متخصص از بیمار خون بگیرد و نمونه خون فرد را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار دهد تا با چرخش آن پی آر پی (پلاکت‌ها) از خون جدا شود. سپس در مرحله بعدی پی آر پی جداشده از خون به محل درد تزریق می‌شود.

تزریق PRP چه زمانی و چطور مناسب است؟

معمولا از این روش بیشتر زمانی استفاده می‌شود که افراد در حال گذراندن مراحل اولیه آرتریت هستند و آسیب‌دیدگی هنوز آنقدر شدید نشده است که نیازمند استفاده از روش‌های جراحی در درمان مشکلات شانه باشیم. به عبارت دیگر بهترین فرصت استفاده از تزریق ی آر پی شانه را می‌توان زمانی دانست که بیماران از مصرف داروهای ضدالتهابی و انجام تمرینات فیزیوتراپی در درمان مشکلات حرکتی خود ناامید شده باشند.

از آنجایی که تزریق پی آر پی شانه با کمک خون خود بیمار انجام می‌پذیرد، هر چه افراد از وضعیت سلامت بیشتری برخوردار باشند، نتیجه مطولب‌تری از تزریق پی آر پی دریافت خواهند کرد. شااین ذکر است که این روش به بیماران قلبی عروقی، بیماران مبتلا به سرطان، افرادی با اختلالات خونی یا عفونت‌های فعال به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

کاربردهای درمانی تزریق پی آر پی بر شانه

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، باید دانسته باشید که تزریق درمانی شانه یک روش درمانی کاملا سرپایی و آسان است که بدون انجام هرگونه جراحی موجب بهبودی بیمار می‌شود. این روش کاربردهای درمانی متعددی دارد که در ادامه می‌توانید شرح مفصل هریک را مشاهده کنید.

↫ آرتروز شانه

یکی از اولین مشکلات شایع شانه آرتروز است که شامل آرتریت ناشی آسیب‌دیدگی و آرتریت روماتوئید می‌شود. این عارضه که با تحلیل و تضعیف غضوف همراه است، معمولا در و التهاب بسیار زیادی را برای بیماران به همراه دارد. تزریق PRP به شانه می‌تواند روشی کاملا موثر در کاهش این درد و التهاب باشد. ضمن اینکه این راهکار درمانی نقشی تاثیرگذار در جلوگیری از پیشرفت آرتروز و ساخت غضوف‌های جدید در بدن دارد.

↫ پارگی روتارتورکاف

روتاتور کاف که به عضلات چرخاننده شانه نیز شهرت دارند،  گروهی از عضلات و تاندون‌ها هستند که سبب ثبات مفصل شانه در جای خود شده و به بازو و شانه امکان حرکت می‌دهند. عارضه ‌های مرتبط با روتاتور کاف را می‌توان از شایع‌ترین مشکلات مفصل شانه دانست.

پارگی تاندونیت شانه و بورسیت، پارگی روتاتور کاف، ناپایداری مفصل شانه اعم از در رفتگی قبلی مفصل شانه، سستی رباط­ها از جمله دلایل موثر در ابتلای افراد به این بیماری محسوب می‌شوند. برای بهبود کیفیت تاندون و عضله در این بیماری می‌توان روی قابلیت‌های روش پی آر پی حساب کرد. این روش  ضمن سرعت‌بخشیدن فرآیند بهبودی در مواردی موجب التیام پارگی‌های جزئی در تاندون‌ها نیز می‌شود.

 

↫ شانه یخ زده

از مشکلات شایع شانه، شانه یخ‌زده است. این عارضه غالبا با افزایش ضخامت و انقباض کپسول بافت هم‌بند اطراف شانه می‌شود. منظور از کپسول شانه رباط‌هایی هستند که اجزای شانه را درست رد کنار هم قرار می‌دهند. در عارضه شانه یخ‌زده فرد ضمن احساس سفتی و درد شدید در ناحیه شانه قدرت انجام ساده‌ترین اموز روزانه خود را نیز از دست می‌دهد.

طبق مطالعات انجام‌شده در حوزه پزشکی تزریق درمانی شانه یک روش درمانی موثر در بهبود این بیماری است که فرآیند درمان افراد در این عارضه را به طرز معجزه‌آسایی سرعت می‌بخشد.

↫ بورسیت شانه

بورس‌ها کیسه‌های پر از مایعی در زیر پوست و عموماً بر روی مفصل هستند که بین تاندون و استخوان قرار گرفته و نقشی محافظتی برعهده دارند. اگر چه تمام افراد همواره در معرض بورسیت هستند اما افرادی که از شانه خود استفاده بیشتری دارند بیش از سایر افراد به این بیماری دچار می‌شوند. این عارضه که به بورسیت زیر کتفی نیز معروف است معمولاً معمولا با علائمی همچون درد، حساسیت به لمس و ورم بورس ظاهر می‌شود. تزریق پی‌آر پی شانه نیز روشی موثر در درمان این عارضه است که اسباب بهبودی و کاهش درد را برای افراد فراهم می‌کند.

↫ تاندونیت یا التهاب تاندون شانه

تاندونیت که با اصطلاح تندینوپاتی یا التهاب تاندون شانه شناخته می‌شود، اشاره به گروه اختلالاتی دارد که در آن بیماران با نقص عملکرد و درد در ناحیه تاندون مواجه می‌شوند. به‌طور‌کلی تاندون روتاتور کاف، شامل تاندون‌های فوق خاری، زیرخاری، گرد کوچک و زیرکتفی است. روتاتور کاف سبب پایداری مفصل شانه می‌شود و باعث خواهد شد شانه در دامنه حرکتی کامل خود حرکت کند. اما هنگامی که سر استخوان بازو به طور کامل از کاسه خود بیرون آید لق‌شدگی یا بی‌ثباتی شانه رخ می‌دهد و ناپایداری مفاصل شانه را به وجود می‌آورد.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

بر اثر تحلیل رفتن و ساییدگی، تاندون تضعیف می‌شود و در نتیجه فرد با درد بیشتر و مشکل در حرکت شانه رو به رو می‌شود و در این حالت عارضه تندینوزیس رخ خواهد داد. تاندونیت و تندینوزیس هر دو مشکلات تاندون را به همراه خواهند داشت و ترکیب آن‌ها، تاندینوپاتی نامیده می‌شود. تزریق پی آر پی به شانه را می‌توان یکی از روش‌های درمانی موثر در بهبود درد، عملکرد و آسیب‌شناسی تاندون دانست.

↫ سندروم گیر افتادگی شانه

سندروم گیرافتادگی شانه که با اصطلاح علمی ایمپینجمت شناخته می‌شود اشاره به وضعیتی دارد که در آن تاندون‌های عضله روتاتور کاف به سندورم گیرافتادگی گرفتار می‌شوند. این تاندون‌ها از بین مفصل شانه و از درون فضای استخوانی تنگی تحت عنوان فضای ساب آکرومیال (زیراخرمی) عبور می‌کنند. سندروم گیرافتادگی زمانی رخ می‌دهد که این تاندون‌ها با استخوان برخورد کرده یا درگیر شوند. در این حالت معمولا بیمار در اثر تحریک و فشار مکرر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و علائمی شدید از درد و ناراحتی را تجربه می‌کند. روش تزریق پی آر پی به شانه می‌تواند ضمن بهبود دامنه حرکتی درون مفصل به جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از گیرافتادگی شانه نیز کمک می‌کند.

مراحل تزریق پی آر پی شانه

مراحل تزریق پی آر پی شانه

همان‌طور که اشاره شد، تزریق PRP شانه یک روش کاملا کم‌تهاجمی است که به صورت سرپایی انجام می‌پذیرد و چیزی حدود 45 تا 60 دقیقه زمان می‌برد. این روش غالبا طی مراحل زیر انجام می‌شود.

  • در صورتی که کاندیدای مناسبی برای تزریق درمانی شانه باشید پزشک از بازوی شما نمونه خون می‌گیرد.
  • نمونه خون گرفته‌شده از شما در دستگاهی تحت عنوان سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا پلاکت‌ها از سایر بخش‌های مختلف خون جدا شوند.
  • قبل از تزریق جهت کاهش درد و ناراحتی حین تزریق از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.
  • پزشک با توجه به نوع آسیب‌دیدگی محل دقیق تزریق را مشخص کرده و پی آر پی را با کمک سرنگی استریل‌شده به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کند.
  • در نهایت آخرین مرحله از تزریق پی آر پی شانه با تجویز مراقبت‌های بعد از تزریق از سوی پزشک خاتمه پیدا می‌کند.
رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص ارتوپد

مزایا تزریق پی آر پی شانه

شاید اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت تزریق درمانی شانه را بتوان سرعت بهبودی افراد با روشی کاملا غیرتهاجمی و آسان دانست. در این روش ضمن اینکه هیچ‌گونه نیازی به تداخل روش‌های تهاجمی نظیر جراحی وجود ندارد بیماران با سرعت بیشتری مراحل درمان را پشت سر می‌گذارند. در شرح سایر مزایای این روش می‌توان به فهرستی از موارد زیر اشاره داشت:

  • در این روش به دلیل عدم استفاده از هرگونه ماده خارجی احتمال انتقال بیماری به افراد تقریبا صفر است.
  • در میان سایر روش‌های تزریقی پی آر پی به دلیل داشتن حجم غلیظ‌شده‌ای از پلاکت‌ها اثربخشی بیشتری در کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب‌دیدگی دارد.
  • برای بیمارانی که درجاتی خفیف تا متوسط از آسیب‌دیدگی را تجربه کرده‌اند و تمایلی به انجام جراحی ندارند، PRP بهترین درمان جایگزین برای آن‌ها تلقی می‌شود.
  • مدت نقاهت این روش در مقایسه با سایر روش‌های درمانی بسیار کوتاه‌تر است.
  • نتایج اثربخش تزریق پی آر پی شانه بلندمدت است و برای زمانی بسیار طولانی در بدن باقی می‌ماند.
  • در این روش پروسه آماده‌سازی و ریکاوری بیمار بعد از تزریق بسیار کوتاه است و افراد می‌توانند بعد از گذشت چند ساعت به روال زندگی روزمره خود بازگردند.

عوامل خطر در تزریق پی آر پی شانه

تزریق پی آر پی شانه ضمن درمانی درد شانه نظیر سایر روش‌های درمانی با عوارض و پیامدهایی نیز همراه است. عوارض ناشی از تزریق درمانی شانه تقریبا در افراد بسیار نادر است. بااین‌حال لازم می‌دانیم در ادامه به عوارض و خطراتی که ممکن است بعد از تزریق PRP در افراد ظاهر شود، بپردازیم. این عوارض عبارتند از:

  • عفونت در محل تزریق
  • تورم و درد در محل تزریق
  • خونریزی و کبودی
  • عدم کاهش علائم یا شدت پیداکردن آن
  • تغییر رنگ پوست
  • بروز واکنش آلرژیک به تزریق یا داروهای بی‌حس‌کننده موضعی (کهیر، خارش و مشکلات تنفسی)
  • نرسیدن به نتیجه دلخواه و عدم تسکین علائم
  • آسیب‌دیدگی عصب‌ها یا رگ‌های خونی
  • سفتی و درد طولانی‌مدت در محل تزریق

باید ها و نباید های قبل از پی آر پی شانه

بایدها و نبایدهای قبل و بعد PRP شانه

روش تزریق پی آر پی شانه نیز نظیر سایر روش‌های درمانی بایدها و نبایدهای خاص خودش را دارد که بیماران برای رسیدن به نتیجه دلخواه ناگزیر به رعایت آن‌ها هستند. ما در ادامه اشاره‌ای کوتاه به مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق درمانی شانه خواهیم داشت.

+ آمادگی‌های قبل از تزریق پی آر پی شانه

غالبا پزشکان جزئیات کاملی از مراقبت‌های قبل از تزریق را با بیماران به اشتراک می‌گذارند. بااین‌حال از مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از عمل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قطع مصرف داروهای ضدالتهابی 5 روز قبل از تزریق
  • حذف مصرف هرگونه داروی گیاهی یا مکمل‌ها یک هفته قبل از تزریق
  • عدم انجام هرگونه تزریق استروئیدی یک ماه قبل از تزریق
  • خوردن صحبانه و نوشیدن آب به میزان کافی در صبح روز قبل از تزریق

+ آمادگی‌های بعد از تزریق پی آر پی شانه

رسیدن به نتیجه دلخواه در تزریق و کاهش علائم آسیب‌دیدگی شانه منوط به رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق است. عمده‌ترین مواردی که در مراقبت‌های بعد از تزریق بایستی از سوی بیماران رعایت شود عبارتند از:

  • داشتن استراحت و پرهیز از انجام امور روزمره تا یک الی 3 روز
  • عدم استحمام بعد از تریق
  • عدم استفاده از کیسه یخ یا پد حرارتی تا 72 ساعت
  • عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مصرف کافئین
  • عدم مصرف خودسرانه داروهای مسکن

تزریق پی آر پی شانه؛ درمانی اثربخش برای آسیب‌دیدگی‌های شانه

برای کسانی که دچار آسیب‌دیدگی شانه شده‌اند و ترجیح می‌دهند برای درمان درد شانه به جای جراحی سراغ گزینه‌های درمانی کم‌تهاجمی بروند، تزریق درمانی شانه بهترین انتخاب است. این روش ضمن نداشتن تداخل جراحی بیشترین اثرگذاری را در کاهش درد و التهاب دارد. اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای این روش هستید یا نه را پزشک متخصص‌تان تعیین می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم جهت دریافت راهنمایی بیشتر و آگاهی از هزینه انجام تزریق پی آر پی شانه با دکتر براتی بهترین و حاذق‌ترین متخصص ارتود در تهران در تماس باشید.

سوالات متداول شما

تزریق پی آر پی شانه طی چند جلسه انجام می‌پذیرد؟

تعداد جلسات تزریق پی آر پی را وضعیت بدنی بیمار تعیین می‌کند. برخی طی یک جلسه و گروهی دیگر با با 2 الی 6 جلسه تزریق به نقطه بهبودی می‌رسند.

عوارض شایع تزریق پی آر پی شانه کدامند و تا چه مدت زمان ادامه دارند؟

از عوارض شایع این روش التهاب، کبودی و قرمزی است که عموما تا یک هفته بعد از تزریق ادامه دارد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای تزریق پی آر پی شانه نیستند؟

بیماران سرطانی، افراد مبتلا به فلج مغزی و بیماری پارکینسون و کسانی که دچار اختلالات خونی هستند،کاندید مناسبی برای تزریق پی آر پی شانه نیستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین