درد عصبی شانه و کتف؛ از علت تا درمان قطعی

درد عصبی شانه و کتف

کافی است درد خفیفی در ناحیه کتف و شانه احساس کنید تا متوجه شوید این عضو چه نقش مهمی در انجام کارهای روزانه ما دارد. با این‌ وجود همواره در معرض آسیب‌های شانه هستیم. دردهای عصبی که اغلب در اثر صدمه یا فشار روی عصب ایجاد می‌شود نمونه‌ای از آسیب‌های رایج کتف و شانه است. در این مقاله از سایت دکتر حسن براتی دربار درد عصبی شانه و کتف، علائم، علت‌ها و راهکارهای درمانی و مراقبتی توضیح خواهیم داد.

علائم و نشانه های درد عصبی شانه و کتف

درد عصبی در شانه و کتف اصطلاح رایجی بین مردم است. زمانی که عصب در شانه، به هر دلیل، فشرده می‌شود آن را به‌صورت احساس درد، سوزن‌سوزن‌شدن یا بی‌حسی تجربه می‌کنید. این درد می‌تواند از شانه و کتف به داخل بازو یا قفسه سینه هم کشیده شود.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

علاوه‌براین نشانه‌های زیر زنگ هشدارهایی است برای اینکه با پزشک مشورت کنید:

  • تغییر در احساس شانه صدمه‌دیده
  • ضعف عضلانی در بازو، دست یا شانه
  • بی‌حسی و احساس گزگز در قسمت بالایی شانه، دست و انگشتان

دلایل درد عصبی شانه و کتف

آن‌چه به‌عنوان درد عصبی در شانه معروف است اغلب به دلیل آسیب در پلکسوس براکیال رخ می‌دهد. منظور از این اصطلاح شبکه‌ای از اعصاب است که سیگنال‌هایی را از ستون فقرات به بازو منتقل می‌کنند. شانه سیستم پیچیده‌ای از چندین استخوان، ماهیچه و رباط است. بنابراین اعصاب در این ناحیه اغلب در معرض خطر فشرده‌شردن از نظر مکانیکی هستند.

عصب سوپرا اسکپولار که از طریق ماهیچه‌های ذوزنقه‌ای به سمت کتف کشیده شده است چندین بخش دارد و مستعد چنین مشکلی است. درنتیجه یکی از علت‌های اصلی درد و ضعف شانه را می‌توان فشرده‌شدن عصب سوپرا اسکپولار در نظر گرفت. در نهایت آسیب مستقیم به شانه و کتف، حرکات مکرر شانه و کیست‌ها چند عامل موثر بر فشرده‌سازی عصب شانه هستند.

دلایل درد عصبی شانه و کتف

انواع درد عصبی کتف و شانه

دلایلی که به آن اشاره شد علاوه‌بر ایجاد درد و ناراحتی در شانه و کتف می‌تواند به درد عصبی گردن هم منتهی شود. فشار ناشی از برآمدگی استخوان یا بافت متورم بر اعصاب ستون فقرات که به سمت گردن می‌آیند عامل این نوع از دردهای عصبی است. همچنین فتق دیسک، تخریب یا آسیب مستقیم دیسک بین مهره‌ای می‌تواند علت آسیب عصبی در گردن یا شانه باشد.

روش های تشخیص درد عصبی شانه

با مشاهده علائم درد عصبی کتف و شانه باید به سراغ متخصص مفصل و استخوان‌ بروید. پزشک با گرفتن شرح حال و سابقه بیماری و معاینه گردن و شانه تشخیص اولیه را درباره نوع مشکل و مکان عصب فشرده‌شده می‌دهد.

در مرحله بعد نتایج تست‌های تصویربرداری می‌تواند به رد سایر دلایلی که ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند و افزایش دقت تشخیص کمک کند. رایج‌ترین تست‌های تشخیصی برای درد عصبی شانه شامل موارد زیر است:

تشخیص درد عصبی شانه

  • اسکن اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری (CT)؛ برای بررسی جزئیات استخوان‌های ستون فقرات
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)؛ برای ارزیابی سلامت اعصاب و دیسک‌ها
  • مطالعات الکترودیاگنوستیک؛ برای بررسی سرعت انتقال سیگنال‌ها

با تکیه بر شواهد این آزمایش‌ها پزشک با اطمینان بیشتری تشخیص می‌دهد مشکل بیمار مربوط به اعصاب است؛ نه مشکلات دیگری از جمله پارگی تاندون شانه، آرتروز،مو برداشتن یا شکستگی کتف.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

راهکارهای درمان درد عصبی شانه و کتف

اگر تشخیص پزشک ارتوپد و متخصص مفاصل و استخوان‌ها درد عصبی شانه باشد اغلب توصیه به استراحت می‌شود. این موارد می‌تواند به‌طور طبیعی و بدون درمان بهبود پیدا کند. در مواردی که علائم جدی‌تر است و نیاز به مداخله پزشکی دارد روش‌های زیر گزینه‌های درمانی رایج هستند:

↫ درمان غیر جراحی

برای مشکلات ارتوپدی اولویت دکتر حسن براتی با درمان‌های بدون نیاز به جراحی است. در ادامه چند نمونه از روش‌های درمان غیر جراحی درد عصبی کتف یا شانه را معرفی کرده‌ایم:

↫ درمان درد عصبی شانه با عمل جراحی

درصورتی‌که روش‌های قبلی بر تسکین درد موثر نباشد پزشک ممکن است عمل جراحی کتف یا شانه را توصیه کند. هدف از این درمان برداشتن فشار از روی عصب سوپرا اسکپولار یا سایر نواحی عصبی درگیر مشکل است. انتخاب رویکرد مناسب برای جراحی به علائم بیمار و ناحیه‌ای عصب که فشرده شده است بستگی دارد.

کاهش التهاب و کنترل درد عصبی کتف و شانه 

همان‌طور که اشاره شد در بیشتر موارد درد عصبی کتف با رعایت نکات ساده و مراقبت‌های خانگی برطرف می‌شود. بنابراین اگر علائم شما چندان شدید نیست شاید بد نباشد راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید. کیسه آب گرم یا قطعات کوچک یخ پیچیده‌شده در حوله نرم دردسترس‌ترین امکانات برای تسکین درد و التهاب شانه است.
  • حرکت‌های کششی آرام می‌تواند به رفع حالت‌هایی مانند گرفتگی یا سفتی شانه کمک کند.
  • مصرف داروهای ضد التهابی یا تسکین‌دهنده درد با مشورت پزشک یا داروساز هم می‌تواند برای دردهای کوتاه‌مدت موثر باشد.
رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصصی شانه

توصیه هایی برای پیشگیری از درد عصبی شانه و کتف

اگر سبک زندگی و شیوه انجام کارهای خود را اصلاح نکنید ممکن است باز هم در معرض آسیب‌های شانه قرار بگیرید. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا از مجموعه شانه و کتف مراقبت کنید و مانع از گسترش آسیب یا دردهای مجدد در این نواحی شوید:

  • روی وضعیت مناسب هنگام خواب و نشستن پشت میز تمرکز کنید. تنظیم ارتفاع صندلی، میز و صفحه کلید نسبت به بدن می‌تواند بخشی از فشار روی نواحی پشتی را کاهش دهد.
  • اگر شغلتان به‌گونه‌ای است که نیاز به نشستن طولانی‌مدت دارد، هر بیست دقیقه یک‌بار از جای خود بلند شوید یا چند حرکت کششی ساده مناسب برای شانه، کتف و گردن انجام دهید.
  • به‌طور منظم فعالیت بدنی و ورزش داشته باشید و به حفظ وزن مناسب اهمیت دهید.
  • ماساژ روشی است که می‌تواند با به‌جریان‌انداختن گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده یا ملتهب به سرعت روند بهبودی کمک کند. به‌علاوه ماساژ تنش‌های ماهیچه‌ای را هم تسکین می‌دهد.
  • درصورت نیاز از یک متخصص کاردرمانی کمک بگیرید. این افراد می‌توانند دربارۀ چگونگی بهبود وضعیت بدنی شما در خانه و محل کار به شما مشورت دهند.

پیشگیری از درد عصبی شانه و کتف

درمان انواع دردهای مفصلی زیر نظر متخصص شانه مجرب

درد عصبی شانه و کتف مشکل دردناکی است که می‌تواند به‌صورت درد، ضعف، گزگز و بی‌حسی در دست و بازو تجربه شود. معمولاً با اقدامات ساده علائم کاهش می‌یابد و در موارد جدی‌تر عمل جراحی شانه توسط جراح ارتوپد ماهر موثر خواهد بود. بنابراین برای درد شانه بیش از چند روز حتماً با پزشک مشورت کنید. دکتر حسن براتی، متخصص جراحی فوق تخصصی شانه و آسیب‌های ورزشی با تکیه بر تجربه بالای سال ها درمان آسیب‌های شانه و همراهی کادر درمانی ماهر خود می‌توانند به شما در رفع مشکلتان کمک کنند.

سوالات متداول شما

رایج‌ترین علائم درد عصبی شانه و کتف چیست؟

احساس درد یا ضعف در شانه، سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و ناراحتی نشانه‌هایی برای مشکلی است که اغلب با عنوان درد عصبی کتف یا شانه شهرت دارد.

درد عصبی کتف چند روز طول می‌کشد؟

نمی‌توان به‌سادگی دربارۀ مدت زمان ادامه‌یافتن دردهای عصبی شانه و کتف نظر داد. بااین‌حال در بیشتر موارد این دردها به‌سرعت طی چند روز تا چند هفته تسکین می‌یابد. موارد جدی‌تر که زمان بیشتری ادامه دارد ممکن است نیاز به درمان‌های تخصصی مانند جراحی داشته باشد.

روش درمان درد عصبی شانه چیست؟

پزشک ارتوپد معمولاً استراحت کافی، مصرف داروهای مسکن، انجام حرکت‌های کششی ملایم، استفاده از کمپرس سرد یا گرم، فیزیوتراپی و ماساژ را روش‌های موثری برای تسکین عصب فشرده‌شده می‌داند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین