تفاوت بین کایروپراکتیک و یک پزشک ارتوپد

Doctor teamwork, orthopedic surgeon, orthopedist, ER surgery team working in hospital medical clinic office meeting room discussing on diagnostic exam on patient care operation, professional service concept

در دنیای پزشکی تخصص‌های بی‌شماری وجود دارد که متخصص ارتوپد و متخصص کایروپراکتیک دو نوع از آن‌هاست. این دو تخصص اگرچه تفاوت‌های مهمی با هم دارند؛ اما نقطه اشتراک هر دو تمرکز بر بیماری‌های اسکلتی و عضلانی است.

بدون شک همه ما در زندگی حداقل تجربه یکبار درد مفصل را داشته یا خواهیم داشت. به‌همین دلیل هم خوب است تا دانش و آگاهی خود را در باب این دو تخصص ارتقا دهیم تا به‌هنگام مراجعه برای درمان از مسیری که پیش‌روی ما قرار دارد، مطلع شویم. اگر تمایل دارید، دانستی‌های خود در حوزه پزشکی را افزایش دهید و با دو تخصص برجسته در این حوزه یعنی متخصص ارتوپد و متخصص کایروپراکتیک بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

پزشک ارتوپد کیست؟

قبل از اینکه به شرح عملکرد و وظایف متخصص ارتوپد بپردازیم، بد نیست بدانیم ارتوپد به چه معناست؟ ارتوپد شاخه‌ای از رشته پزشکی است که بر مطالعه و بررسی دستگاه عضلانی- اسکلتی بدن تمرکز دارد. متخصص ارتوپد کسی است که در این حوزه تحصیل کرده و مشغول به فعالیت است. به عبارتی متخصص ارتوپد آسیب‌های موجود در دستگاه اسکلتی- عضلاتی بدن را تشخیص می‌دهد و تلاش می‌کند تا با کمک روش‌های غیرجراحی یا جراحی آن‌ها را درمان کند. دستگاه اسکلتی- عضلانی شامل استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شوند که می‌توانند تحت تاثیر ژنتیک، حوادث بیرونی یا افزایش سن مورد آسیب قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:
دلایل مراجعه به دکتر ارتوپد

کایروپراکتیک به چه کسی می‌گویند؟

کایروپراکتیک کیست؟

یکی دیگر از تخصص‌های رشته پزشکی متخصص کایروپراکتیک است. کلمه کایروپراکتیک از واژه یونانی Cheir به معنای دست و Praxis به معنای عمل حاصل شده است و به طور کلی اشاره به نوعی درمانی دستی دارد. به عبارتی متخصص کایروپراکتیک با کمک‌گرفتن از دستان خود به تشخیص، درمان و جلوگیری از اختلالات دستگاه اسکلتی- عضلانی می‌پردازد.

رویکرد بنیادین این روش درمانی بر این اصل استوار است که هر نوع اختلال و آسیب در بخش‌های مختلف بدن از انراف یا آسیب ستون فقرات نشات می‌گیرد. به همین دلیل هم در این روش متخصص کایروپراکتیک با استفاده از فشار به ستون‌فقرات یا سایر قسمت‌های آسیب دیده، توانایی تشخیص جهت درست و دقیق را برای درمان خواهد داشت. از این روش به منظور بهبود، رفع و کاهش دردها و عملکرد مکانیکی و نحوه حرکت فرد استفاده می‌شود.

کار یک پزشک ارتوپد و کایروپراکتیک چه شباهتی به هم دارد؟

با تعریف کوتاهی از متخصص ارتوچد و متخصص کایروپراکتیک داشتیم، باید دانسته باشید که نقطه اشتراک این دو تخصص کدام است. هر دو این تخصص‌ها بر مشکلات و آسیب‌های دستگاه اسکلتی- عضلانی تمرکز دارند. ضمن اینکه هدف هر دو متخصص کاهش درد و بازگرداندن توان حرکتی به افراد آسیب‌دیده است. بنابراین می‌توان اشتراکات این دو تخصص را در سه هدف زیر خلاصه کرد:

‣ مدیریت درد

عوامل متعددی می‌تواند موجب بروز درد در دستگاه اسکلتی- عضلانی بدن شود. این عوامل از ژن‌‌های نهفته در بدن آغاز می‌شود و تا رخ‌دادن حوادث طبیعی یا فرسودگی حاصل از افزایش سن ادامه پیدا می‌کند. عامل درد مفاصل یا تاندون‌ها هرچه که باشد، متخصص ارتوپد و کایروپراکتیک وظیفه خود می‌داند تا این درد را التیام بخشد.

‣ بهبود دامنه حرکتی

عموما زمانی که سیستم اسکلتی- عضلانی بدن آسیب می‌بیند، توان انجام ساده‌ترین کارها هم از افراد سلب می‌شود. هدف اصلی متخصص ارتوپد و کایروپراکتیک این است که با بهره‌گیری از روش‌های درمانی مختلف این توانایی را به افراد بازگردانند.

‣ جلوگیری از بروز آسیب یا صدمه

از دیگر اهداف مشترک متخصص ارتوپد و کایروپراکتیک را می‌توان انجام اقدامات درمانی لازم جهت جلوگیری از بروز صدمه یا آسیب دانست.

تفاوت کایروپراکتیک و پزشک ارتوپد در چیست؟

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده باشید، باید بدانید که متخصص ارتوپد و کایروپراکتیک هر دو بر درمان آسیب‌های موجود بر دستگاه اسکلتی- عضلانی تمرکز دارند. تفاوت بنیادین این دو روش در نوع دیدگاه و نوع روش‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه همراه ما باشید تا ضمن معرفی دیدگاه هر تخصص به بررسی تکنیک‌ها و روش‌های استفاده شده توسط هر متخصص هم بپردازیم.

تفاوت کایروپراکتیک و پزشک ارتوپد

متخصص کایروپراکتیک

کایروپرکتیک یکی از رشته‌های سلامت و درمان است، که به قدرت شفابخش ذاتی بدن برای بهبود خود بدون استفاده از دارو و جراحی تاکید دارد. درمان‌های کایروپرکتیک بر رابطه بین ساختار (به خصوص در ستون فقرات) و عملکرد (هماهنگی توسط سیستم عصبی) تمرکز دارد و بر اینکه چگونه رابطه این دو بر حفظ و بازیابی سلامت تاثیرگذار است، توجه دارد.

بدن انسان دارای سیستم‌های پیچیده‌ای است که هر کدام به نوبه خود، عملکرد صحیحشان برای حفظ سلامت بدن حیاتی است. سیستم عصبی یکی از مهمترین سیستم‌هاست که عملکردهای مختلف دیگر سیستم‌ها و ارگان‌های بدن را برای سلامتی و حیات هماهنگ می‌کند. سیستم عصبی توسط ستون فقرات احاطه و محافظت می‌شود. استرس‌های فیزیکی، شیمیایی و روحی در سبک زندگی عصر ما شایع است و می‌توانند منجر به اختلالاتی در فعالیت‌های ستون فقرات و سیستم عصبی گردند. نتیجه این فرآیند در علم کایروپرکتیک سابلاکسیشن (Subluxation) گفته می‌شود. احتمال وجود سابلاکسیشن (Subluxation) در ستون فقرات منجر به تداخل در عملکرد دیگر سیستم‌ها برای حفظ سلامتی می‌گردد. دکتر کایروپرکتیک پس از شناسایی و تشخیص این اختلالات با استفاده از تکنیک‌های بی خطر و موثر، حرکات و تنظیمات طبیعی را در ستون فقرات ایجاد می‌کند، تا سابلاکسیشن‌ها و تداخلات سیستم عصبی از بین برود.

↫ تکنیک‌های مورد استفاده توسط متخصص کایروپراکتیک

کایروپراکتورها در این روش از هیچ‌گونه ماده شیمیایی و دارویی استفاده نمی‌کند. این روش با ایجاد فشارهای سریع و کم دامنه‌ای روی مهره‌ها و مفاصل انجام می‌پذیرد. هنگام انجام این فرایند، بیمار روی تخت قرار گرفته و کایروپراکتور با استفاده از تکنیک‌های مخصوص و دستی و اعمال فشارهای کنترل شده و خفیف بر روی بافت‌های آسیب‌دیده بدن بیمار، اقدام به بهبود و درمان این اختلالات می‌کند.

• ماساژ
  • منیپولاسیون بافت‌های نرم
  • نکات تغذیه‌ایی
  • ورزش و برنامه بازتوانی برای بیماران
  • یخ و گرما
  • تحریک الکتریکی
  • تکنیک آرام‌سازی
  • مکمل غذایی
  • ورزش‌های عمومی

↫ آسیب‌های درمان‌شده توسط متخصص کایروپراکتیک

در تخصص کایروپراکتیک طیف وسیعی از آسیب‌ها و صدمات دستگاه اسکلتی- عضلانی مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد. مهم‌ترین صدمات و آسیب‌های درمان‌شده توسط متخصص کایروپراکتیک عبارتند از:

• دردهای پشت و کمردرد
  • گردن درد
  • درد پا
  • سردردها و میگرن
  • دیسک گردن
  • دیسک کمر
  • سیاتیک
  • آسیب‌های ورزشی
  • آسیب‌های کاری و خستگی‌های ناشی از کار و روزمرگی
  • آسیب‌های ناشی از تصادفات
  • رگ به رگ شدن عضلانی و رباطی
  • دردهای شانه و کتف
  • دردهای ناحیه آرنج و مچ دست
  • دردهای پشت و زانو
  • حالت‌های بی‌حسی دستها (مور مور و سوزن سوزن شدن)
  • خشک‌شدگی و دردهای انگشت ها
  • اختلال عملکرد در استخوان فک مانند، TMJ
  • اسکولیوسیز
  • کولیک
  • عفونت گوش میانی
  • دردهای خفیف ناحیه پشت و لگن در حین و پس از بارداری

↫ هزینه‌ مراجعه به کایروپراکتیک

یکی از سوالات و دغدغه‌های ذهنی بیماران هزینه‌های مرتبط با درمان‌های انجام شده توسط متخصص کایروپراکتیک است. از آنجایی که در این روش از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود، نمی‌توان نرخ مشخصی برای هزینه کایروپراکتیک مشخص کرد.

متخصص ارتوپد

متخصص ارتوپد به تشخیص، درمان، توانبخشی و پیشگیری از صدمات و بیماری‌های سیستم عضلانی- اسکلتی از بدن انسان که موجب عدم توان حرکتی با بروز درد و تورم شده، می‌پردازد. این رشته پزشکی با درمان ناهنجاری‌های مادرزادی، پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن و آسیب سیستم اسکلتی عضلانی ارتباط دارد. در این روش برخلاف تخصص کایروپراکتیک، تشخیص آسیب‌ها با کمک روش‌‌ها یا تکنیک‌های مختلف زیر انجام می‌شود.

• انجام معاینات بالینی و فیزیکی
  • اسکن MRI
  • سی‌تی اسکن
  • سونوگرافی
  • اسکن استخوان
  • سونوگرافی
  • آزمایش خون
  • تصویربرداری با اشعه ایکس

↫ تکنیک‌های مورد استفاده توسط متخصص ارتوپد

در ارتوپدی دو نوع روش درمانی متفاوت وجود دارد. این روش‌های درمانی شامل تکنیک‌های محافظه‌کارانه و جراحی می‌شود که بسته به شرایط بدنی بیمار از یکی از این روش‌ها استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

• تجویز داروهای ضدالتهاب
  • توانبخشی و فیزیوتراپی
  • برنامه‌های تمرینی خانگی
  • تزریق
  • طب سوزنی
  • کمک‌های حرکتی
  • انجام تکنیک‌های مختلف در جراحی

↫ آسیب‌های درمان‌شده توسط متخصص ارتوپد

در تخصص ارتوپد هم نظیر تخصص کایروپراکتیک، حوزه وسیعی از آسیب‌های موجود در سیستم عضلانی- اسکلتی مورد درمان و بهبودی قرار می‌گیرد. از آسیب‌های مادرزادی گرفته تا صدماتی که در نتیجه حوادث طبیعی رخ می‌دهند، در این تخصص مورد بررسی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین این آسیب‌ها عبارتند از:

• رگ‌به‌رگ شدن مفاصل
  • تعویض مفصل لگن
  • سندروم تونل کارپال

↫ هزینه مراجعه به ارتوپد

شاید بتوان تخصص ارتوپد را یکی از بهترین‌ها تخصص‌ها در درمان آسیب‌های اسکلتی- عضلانی دانست. در این روش بیماران مسیر کوتاه‌تری از درمان را در بیماری‌های مختلف جسمانی تجربه می‌کنند. یکی از سوالات مشترک بیمارانی که تخصص ارتوپد را جهت درمان بیماری‌های خود انتخاب کرده‌اند، هزینه‌های جاری در این روش درمانی است. این روش طی پروسه‌ای کامل و نسبتا زمان‌بر انجام می‌شود که هزینه هر بخش از این فرآیند بستگی زیادی به وضعیت بدنی بیمار و تکنیک‌های استفاده‌شده توسط متخصص ارتوپد دارد.

چه زمانی به پزشک ارتوپد مراجعه کنیم؟

مراجعه به دکتر ارتوپد

مواجه‌شدن با درد و آسیب در بخش‌های مختلف سیستم عضلانی- اسکلتی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای افراد به‌دنبال داشته باشد. در این شرایط بهترین اقدام مراجعه به متخصص ارتوپد است. متخصص ارتوپد با بررسی نشانه‌ها و علائم و تشخیص نوع اختلال اقدام به درمان آسیب و بیماری می‌کند.

اگر در جست‌وجوی بهترین متخصص ارتوپد هستید، دکتر براتی انتخابی هوشمندانه برای شما خواهند بود. دکتر براتی از تجربه، دانش و تخصص لازم برای درمان انواع مشکلات موجود در سیستم عضلانی- اسکلتی برخوردارند. ضمن اینکه با بهره‌گیری از جدیدترین و به‌روزتترین تکنیک‌های پزشکی قادر به درمان سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مشکلات و آسیب‌های جسمانی هستند. دکتر براتی ضمن تسلط بالایی که بر انجام روش‌های مختلف جراحی دارند، از مهارت و تجربه بسیار خوبی در استفاده از تکنیک‌های نوآورانه در روش‌های محافظه‌کارانه هم برخودرار هستند. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت به دکتر براتی مراجعه کرده و با بهره‌گیری از داشن و تخصص ایشان، کوتاه‌ترین مسیر در درمان آسیب‌های اسکلتی- عضلانی را تجربه کنید.

متخصص کایروپراکتیک چه وظیفه‌ای دارد؟

متخصص کایروپراکتیک اعتقاد دارد بدن ما قدرت شفابخشی در درمان آسیب‌های مختلف اسکلتی عضلانی دارد. به همین جهت هم تلاش می‌کند تا با روش‌های کاملا دستی نظیر اعمال فشار بر ستون فقرات یا بخش‌های آسیب‌دیده بدن، اختلالات موجود رد سیستم عضلانی اسکلتی را درمان کند.

متخصص ارتوپد چه وظایفی دارد؟

تخصص ارتوچد شاخه‌ای از علم پزشکی است که به تشخیص اختلالات دستگاه عضلانی اسکلتی و درمان آن می‌پردازد. متخصص ارتوپد برای درمان این اختلالات از روش‌های جراحی یا غیر جراحی استفاده می‌کند.

تفاوت و شباهت بین متخصص ارتوپد و متخصص کایروپراکتیک در چیست؟

شباهت تخصص ارتوپد و کایروپراکتیک در تمرکز هر دو بر اختلالات و آسیب‌های موجود در دستگاه عضلانی اسکلتی است. تفاوت این دو تخصص در نوع روش‌هایی است که برای درمان این اختلالات مورد استفاده قرار می‌دهند.