بهترین روش درمان آسیب ورزشی

صدمه شدید به مفصل، ماهیچه یا استخوان نیاز به درمان توسط پزشک ارتوپد دارد. اما آسیب‌های ورزشی جزئی ممکن است نیاز به درمان تخصصی نداشته باشد. کافی است با استراتژی‌های درمانی مانند کمک‌های اولیه ورزشی و تکنیک پرایس آشنا باشید. در این پست از وب‌سایت دکتر حسن براتی درباره بهترین درمان آسیب ورزشی و روش‌هایی که هر ورزشکار باید نسبت به آن آگاه باشد صحبت می‌کنیم.

شایع‌ ترین آسیب های ورزشی

هنگامی که کشیدگی ماهیچه‌ها یا فشار وارد بر آن‌ها بیشتر از میزان خاصیت ارجاعی ماهیچه باشد، گرفتار انواع آسیب ورزشی می‌شوید. بنابراین این اصطلاح فقط به صدماتی که در زمین بازی اتفاق می‌افتد اختصاص ندارد. به‌طورمعمول این آسیب‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

• پیچ‌خوردگی مچ پا
  • شکستگی استخوان
  • کشیدگی ماهیچه‌ها
  • بورسیت
  • تاندونیت یا التهاب تاندون
  • آسیب‌های شایع زانو
  • ضربه مغزی

روش‌های جلوگیری از صدمه هنگام ورزش مانند گرم‌کردن بدن پیش از فعالیت بدنی سنگین، استراحت و حرکات کششی بدن هنگام انجام وظایف تکراری، ورزش منظم، داشتن سبک زندگی سالم و استفاده از تجهیزات مناسب می‌تواند خطر این صدمات را کاهش دهد.

درمان آسیب ورزشی به روش پرایس (PRICE)

هنگام آسیب‌دیدگی تا چند ساعت اولیه ممکن است نشانه‌هایی مانند درد ناگهانی، تورم، کبودی، محدودیت حرکتی و حساسیت ناحیه صدمه‌دیده نسبت به لمس را تجربه کنید. بنابراین باید اقدامات فوری، پیش از رسیدن به پزشک یا مراقبت خانگی را بلد باشید. یکی از روش‌های موثر که بسیاری از مربیان و ورزشکاران برای درمان آسیب ورزشی جزئی و انواع آسیب رایج بدنسازی استفاده می‌کنند؛ روش پرایس است.

پرایس (PRICE) مخفف کلماتی است که هریک روشی درمانی برای کنترل وضعیت آسیب ماهیچه و مفصل هستند که در ادامه درباره جزئیات هر تکنیک صحبت خواهیم کرد:

1- Protection

قدم اول در این مسیر مهم‌ترین مرحله است و می‌تواند آسیب‌های بعدی را به کمترین میزان برساند. بلافاصله بعد از صدمه‌دیدن عضله فعالیتی که به شما آسیب زده است را متوقف کنید. با این کار فشار اضافی روی بافت آسیب‌دیده کنترل می‌شود.

ناحیه یا عضو دردناک را ثابت نگه دارید. شاید لازم باشد از عصا، بریس یا آتل استفاده کنید. افرادی که با کمک های اولیه آسیب ورزشی آشنا هستند معمولا ناحیه آسیب‌دیده را به قسمت سالمی از بدن می‌چسبانند تا حرکاتش را محدود کنند.

2- Rest

بدن شما برای شروع فرایند بازسازی و بهبودی نیاز به استراحت دارد. در ساعت‌های ابتدایی ناحیه صدمه‌دیده ضعیف و آسیب‌پذیر است و جلوگیری از تکان‌دادن آن می‌تواند به وضعیت سلامتی کمک کند.

3- Ice

بیشترین تاثیر یخ‌درمانی در طول روز اول و دوم بعد از آسیب‌دیدگی است. برای این هدف بسته منجمدی را بین حوله نازکی بپیچید و به‌آرامی روی ناحیه صدمه‌دیده قرار دهید. 15 تا 20 دقیقه آن را نگه دارید.

این کار می‌تواند به تسکین درد و جلوگیری از تورم بیشتر کمک کند. علت آن هم پایین‌‌آمدن شدت جریان خود در اثر سرمادرمانی است.

روش پرایس PRICE - کمپرس یخ

4- Compression

اطراف ناحیه صدمه‌دیده را با بانداژ کشی محکم ببندید. فشرده‌سازی می‌تواند، با جلوگیری از ایجاد مایعات در این بخش، تورم را کاهش دهد. علاوه‌براین به بی‌تحرک نگه‌داشتن ماهیچه یا مفصل و تسکین درد کمک می‌کند. البته باند کشی را آن‌قدر محکم نبندید که باعث بی‌حسی یا احساس گزگز شود. این شرایط ممکن است جریان خونرسانی را مختل کند.

شاید در نگاه اول بی‌حرکت‌ ماندن ناحیه دردناک با بانداژ تاثیر چندانی نداشته باشد، اما می‌تواند به شما یادآوری کند که هنوز به سلامتی کامل نرسیده‌اید و باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.

5- Elevation

هنگامی که محل آسیب را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تجمع مایعات در آن کمتر و تورم کنترل می‌شود. اگر امکان بالا نگه‌داشتن آسیب‌دیدگی را ندارید می‌توانید عضو را هم‌سطح قلب قرار دهید.

روش پرایس PRICE - Elevation

فیزیوتراپی برای درمان آسیب ورزشی

در بسیاری از موارد فیزیوتراپی برای بهبود دامنه حرکت، قدرت و انعطاف‌پذیری بدن بهترین روش درمانی است. همچنین به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. پزشک ورزشی فیزیوتراپی را اغلب برای ورزشکارانی توصیه می‌کند که دچار فشار عضلانی، پارگی رباط یا آسیب تاندون شده باشند.

فیزیوتراپیست متناسب با نیازها، شرایط زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای شما برنامه درمانی اختصاصی تهیه می‌کند. علاوه‌براین درصورتی‌که نیاز به عمل جراحی داشته باشید این روش به بهبود وضعیت جسمانی و بازگشت به فعالیت بدنی قبلی کمک می‌کند.

درمان آسیب های ورزشی با جراحی

در مواردی مانند پارگی رباط صلیبی یا مینیسک و شکستگی شدید استخوان انجام جراحی برای صدمات ورزشی ضروری است. متخصص ارتوپد با بررسی میزان صدمه و بافت‌های درگیر مشکل بهترین درمان آسیب ورزشی را برایتان تجویز می‌کند. جراحی می‌تواند به ترمیم بافت آسیب‌دیده و بازگرداندن قدرت و عملکرد ماهیچه و مفصل کمک کند.

ورزشکاران چطور با آسیب ورزشی کنار می‌آیند؟

بهترین روش درمان آسیب ورزشی شامل به‌کارگیری کمک‌های اولیه بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی و مراقبت‌های دوره بهبودی است. بنابراین اگر می‌خواهید پس از یک دوره آسیب‌دیدگی باز هم به فعالیتان ادامه دهید نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند.

• اگر برای درمان به سراغ پزشک متخصص رفته‌اید دستورالعمل‌های پزشکتان را بادقت دنبال کنید.
  • بدنتان را در معرض فشار اضافی قرار ندهید.
  • برای بازگشت به فعالیت‌های قبلی از فیزیوتراپیست باتجربه یا مربی ورزشی کمک بگیرید.
  • برای گذراندن کامل دوره بهبودی صبور باشید. درمان بسیاری از جراحت‌ها نیاز به زمان دارد.
  • ماهیچه‌های اطراف محل آسیب را با ورزش‌های قدرتی تقویت کنید، تا پشتیبان خوبی برای بخش‌های درحال‌ترمیم باشند.
  • به‌طور منظم جلسه‌های درمانی را دنبال کنید تا پزشک روند بهبودی شما را زیر نظر داشته باشد.

کنار آمدن ورزشکاران با آسیب ورزشی

پیشگیری از آسیب ورزشی و افزایش عمر ورزشی

هنگامی که فعالیت بدنی شدید دارید همواره در معرض آسیب‌دیدگی هستید. اما با رعایت نکات ایمنی و یادگیری کمک‌های اولیه درمان آسیب ورزشی می‌توانید از بدنتان محافظت کنید تا دوران طولانی‌تری آمادگی خود را حفظ کند.

علاوه‌براین مدیریت و کنترل آسیب، به‌ویژه در ساعت‌ها و روزهای ابتدایی، کمک می‌کند تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری کنید. گرم‌کردن بدن پیش از ورزش، داشتن رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب کافی اقدامات پیشگیرانه و همچنین روش‌هایی مانند فیزیوتراپی و تکنیک رایس بهترین روش درمان آسیب حین ورزش هستند.

اگر مشکل مربوط به استخوان، مفصل و ماهیچه‌‌ای دارید که در اثر فعالیت شدید یا هنگام ورزش ایجاد شده و با استراحت و مراقبت‌های اولیه بهتر نشد حتما به سراغ پزشک بروید. دکتر حسن براتی، پزشک ارتوپد و متخصص آسیب‌های ورزشی با تجربه درمان انواع دردهای سیستم اسکلتی و حرکتی، می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر مسیر بهبودی را پشت سر بگذارید. برای رزرو نوبت فرم درخواست نوبت را از طریق همین وب‌سایت تکمیل کنید و در جلسات حضوری یا آنلاین، از دکتر براتی کمک بگیرید.

منظور از آسیب ورزشی چیست؟

صدمه به ماهیچه، مفصل یا استخوان در اثر فعالیت بدنی شدید و فراتر از توان بدن می‌تواند منجر به آسیب‌هایی شود که با عنوان آسیب ورزشی شناخته می‌شوند. شکستگی استخوان، تاندونیت، پیچ‌خوردن مچ پا، آسیب زانو و ضربه مغزی چند نمونه از آسیب‌های ورزشی شایع هستند.

روش درمان آسیب ورزشی چیست؟

به‌طورمعمول درمان شامل اقدامات فوری و کمک‌های اولیه و استفاده از تکنیک‌های کنترل درد، ورم و التهاب، مانند روش پرایس می‌شود. کمک اولیه، استراحت، یخ‌درمانی، فشرده‌سازی ناحیه آسیب‌دیده و بالانگه‌داشتن آن نسبت به سطح قلب چند نمونه از روش‌های درمان متداول و موثر هستند.

فیزیوتراپی چگونه به درمان آسیب‌های ورزشی کمک می‌کند؟

عضو آسیب‌دیده ضعیف می‌شود و عملکرد خود را از دست می‌دهد. فیزیوتراپی با کمک به بازگشت توان بافت آسیب‌دیده، بازیابی انعطاف‌پذیری آن و تقویت ماهیچه‌های اطراف محل آسیب به پشتیبانی از بافت بازسازی‌شده کمک می‌کند. همچنین افزایش فعالیت بدنی در بهترشدن جریان خون و اکسیژن‌رسانی و تغذیه سلول‌های درحال‌ترمیم نقش دارد.