درد بازو هنگام بالا بردن دست

درد بازو ممکن است به دلیل آسیب، ساییدگی مفصل یا بعضی از بیماری‌ها ایجاد شود و با نشانه‌های دیگری همراه باشد. مشکلات روتاتورکاف، آسیب شبکه عصبی، دیسک گردن، مشکل قلبی گاهی با این علامت تشخیص داده می‌شود. درد بازو هنگام بالابردن دست و سایر دردهای رایج نیاز به ریشه‌یابی عامل ایجادکننده علائم دارد. در این مقاله از وب‌سایت دکتر حسن براتی درباره علت و خطرهای این وضعیت، به‌عنوان هشداری برای مشکلات پیچیده‌تر، بحث می‌کنیم.

درد بازو موقع بالا بردن دست خطرناک است؟

در بعضی از بیماران علت درد بازو آسیب فیزیکی یا استفاده زیاد از آن نیست. همچنین تنش و استرس، مصرف داروی جدید یا مشکلاتی مانند فشرده‌شدن عصب، فتق دیسک و بیماری خودایمنی گزینه‌هایی هستند که باید توسط پزشک متخصص استخوان‌ها و مفاصل بررسی شود.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

16 علت شایع درد بازو هنگام بالا بردن دست

بازو به‌طور مستقیم با مفصل شانه و همچنین ماهیچه‌ها و اعصاب گردن و ستون فقرات در ارتباط است. پس احتمال دارد ریشه درد در این نواحی باشد. موارد زیر رایج‌ترین علت‌های درد بازو هستند:

1. تاندونیت

زمانی که تاندون‌های شانه یا بازو ملتهب شوند درد در بازو، شانه، آرنج یا مچ دست احساس می‌کنید. آرنج تنیس‌بازان مثال آشنای تاندونیت است که به درمان تخصصی تاندونیت شانه نیاز دارد.

2. بیماری روتاتور کاف

استفاده بیش‌ازحد یا آسیب‌دیدگی می‌تواند به بافت‌های روتاتور کاف صدمه بزند. تاندونیت، بورسیت و گیرافتادگی روتاتورکاف مثال‌هایی از بیماری‌های این ناحیه هستند که عموما با جراحی تاندون روتاتورکاف قابل پیگیری و درمان است.

3. پارگی روتاتور کاف

اگر یک یا چند تاندون روتاتورکاف پاره شود پارگی جزئی یا کامل رخ می‌دهد. این مشکل اغلب در طول زمان پدید می‌آید. برای کنترل و درمان آن روش جراحی  یا انجام ورزش مناسب پارگی تاندون دست پیشنهاد خواهد شد.

درد بازو به علت پارگی روتاتور کاف

4. دررفتگی شانه

یکی از دلایل درد بازو هنگام بالا بردن دست دررفتن شانه است. آسیب‌های ورزشی، تصادف رانندگی یا سقوط از ارتفاع می‌تواند عامل خارج‌شدن قسمت بالای استخوان بازو از محل طبیعیش در حفره شانه و درررفتگی شانه باشد.

5. شکستگی بازو

شکستگی استخوان ترقوه یا بازو می‌تواند سبب احساس درد بازو یا شانه شود. اگر در اثر افتادن از بلندی یا تصادف رانندگی بخشی از استخوان بازو بشکند درد شدید بازو احساس می‌شود. احتمال شکستن قسمت بالایی استخوان، نزدیک به شانه و قسمت میانی، بیشتر است.

6. شانه یخ‌زده

گرفتگی و درد شانه می‌تواند نشانه شانه یخ‌زده و التهاب مفصل آن باشد. در این وضعیت تکان‌دادن بازو دشوار و با درد فراوان همراه است.

7. تاندونیت کلسیفیک

رسوبات کلسیم درون یا اطراف روتاتور کاف جمع می‌شود و علائمی شبیه به شانه یخ‌زده ایجاد می‌کند. جذب دوباره رسوبات دردناک است و این درد از ناحیه بازو تا دست کشیده می‌شود. حرکت‌دادن یا بالاآوردن دست شدت درد را افزایش می‌دهد.

8. نوریت بازویی

این مشکل نوعی سندروم عصبی- عضلانی است و اعصاب محیطی را درگیر می‌کند. علائم نوریت بازویی به‌صورت درد ناگهانی یک‌طرفه یا دوطرفه در شانه‌ها و ضعف ماهیچه‌ها ظاهر می‌شود. در مرحله بعد علائم بیماری به گردن، بازو و ساعد هم کشیده می‌شود.

9. آسیب شبکه بازویی

شبکه بازویی گروهی از اعصاب است که کنترل حرکات بازو و دست را برعهده دارد. آسیب این اعصاب عملکرد بازو و دست را تحت تأثیر قرار می‌دهند. علت شایع مشکل اغلب سقوط از ارتفاع و تصادف است.

10. سندروم خروجی قفسه سینه (TOS)

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

TOS مجموعه شرایطی است که در آن اعصاب یا رگ‌های خونی اطراف استخوان ترقوه و اولین دنده فشرده می‌شوند. این رگ‌ها خون را به بازو می‌رسانند. چنین حالتی می‌تواند در اثر آسیب و حرکات تکراری شانه ایجاد شود و با ازدست‌دادن جریان خون در بازو آن را سرد ودردناک کند.

11. مشکلات قلبی

درد ناگهانی بازوی چپ شاید نشانه بیماری قلبی باشد. حمله قلبی گاهی به‌صورت درد در یک یا هر دو بازو ظاهر می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که در اثر انسداد رگ‌های خونی اکسیژن‌رسانی به بخشی از قلب قطع شود. این مشکل اغلب با درد یا فشار قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه و حالت تهوع همراه است.

درد بازو به علت مشکلات قلبی

12. رگ‌به‌رگ‌شدن

کشیدگی ماهیچه‌ها و رباط‌ها علائم درد، تورم، کبودی، ضعف و اسپاسم عضلانی هم دارد.

13. سندروم تونل کارپال

انجام حرکات پیاپی با مچ باعث آسیب به عصب اصلی دست وایجاد سندروم تونل کارپال می‌شود. اغلب به‌صورت بی‌حسی، سوزن‌سوزن‌شدن، ضعف و درد دست و بازو احساس شود.

14. عصب فشرده

اگر استخوان‌ها یا بافت‌های شانه، گردن یا آرنج به عصب فشار آورند و آن را فشرده کنند باعث درد، بی‌حسی، ضعف و گزگز می‌شود.

15. فتق دیسک

بالشتک‌های کوچکی بین مهره‌ها به کمر شما اجازه خم‌شدن می دهند. اگر یکی از دیسک‌های گردن پاره شود، می‌تواند سوزش، بی‌حسی، ضعف، گزگز و درد بازوها را پدید آورد.

16. بیماری‌های خودایمنی

گاهی سیستم دفاعی طبیعی بدن به خود حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید، لوپوس و سندروم شوگرن چند نمونه بیماری خودایمنی با علائم درد در بازوها، گردن، آرنج، مچ و دست هستند.

عوارض و عوامل خطر درد بازو هنگام بالا بردن دست

درد بازو، شانه یا کمر که با استراحت بهتر نشود، می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد. بنابراین نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید. موارد زیر بعضی از مهم‌ترین عوارض ناشی از رسیدگی‌نکردن به درد بازوها هستند:

  • حمله قلبی
  • آسیب بیشتر به اعصاب گردن، شانه و دست
  • پیشرفت بیماری فتق دیسک
  • پیچیده‌شدن روند درمان بیماری‌های خودایمنی

 راه های درمان درد بازو هنگام بالا بردن دست

در بسیاری از موارد درمان درد بازو با مراقبت‌های خانگی امکان‌پذیر است. استراحت، کمپرس یخ روی ناحیه دردناک، ثابت‌نگه‌داشتن با تجهیزات طبی مانند شانه‌بند، بالا نگه‌داشتن دست با هدف کاهش تورم و استفاده از داروهای مسکن موضعی، مانند منتول، یا خوراکی مثل استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند به بهبود درد بازو کمک کند.

چه زمانی برای درد بازو به پزشک مراجعه کنیم؟

موارد زیر نیاز به پیگیری پزشکی دارد:

  • شکستگی استخوان و تغییر حالت طبیعی آن
  • درد بازو همراه با تب، تورم و التهاب در مفاصل
  • درد شدید یا ناگهانی
  • احساس دردی که بیشتر از یک هفته ادامه دارد

مراجعه به ارتوپد برای درد بازو موقع بالا بردن دست

اهمیت درمان به موقع انواع درد بازو زیر نظر ارتوپد باتجربه

در این مقاله دلایل درد بازو هنگام بالابردن دست و سایر موارد مشابه را بررسی کردیم. باتوجه به گستردگی علت دردهای این ناحیه اهمیت تشخیص دقیق عامل درد در درمان بسیار تعیین‌کننده است. بنابراین اگر دردی در بازو احساس می‌کنید که با چند روز استراحت بهتر نشده است حتما با پزشک ارتوپد مشورت کنید.

دکتر حسن براتی، جراح ارتوپد و متخصص آسیب‌های ورزشی با تجربه فراوان و مجهز به دانش روز علم ارتوپدی برای کمک به شما آمادگی دارند. برای رزرو نوبت می‌توانید همین حالا فرم درخواست نوبت را در همین وب‌سایت تکمیل و ارسال کنید.

سوالات متداول شما

علت درد بازو هنگام بالابردن دست چیست؟

آسیب به مفصل شانه، صدمه یا شکستگی استخوان بازو، فشردگی اعصاب محیطی این ناحیه، تاندونیت یا مشکلات روتاتور کاف می‌تواند علت درد بازو باشد.

چرا رسیدگی به درد بازو در زمان مناسب اهمیت دارد؟

دردهای بازو می‌تواند نشانه حمله قلبی، مشکلاتی مانند فشرده‌شدن عصب یا بیماری‌های خودایمنی باشد. تشخیص زودهنگام علت درد و درمان ریشه‌ای مشکل احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین