درمان خانگی آرتروز شانه : گیاهی و سنتی

زندگی با آرتروز شانه سخت است؛ زیرا ساده‌ترین کارهای روزانه هم با درد همراه می‌شود. بنابراین در کنار روش‌های درمانی تخصصی، اصلاح سبک زندگی و درمان خانگی آرتروز شانه اهمیت زیادی دارد.

آرتریت نوعی بیماری التهاب و درد مفصل است. بیش از 100 نوع مختلف آرتریت هست که شایع‌ترینشان آرتروز نامیده می‌شود. در آرتروز شانه بالشتک غضروفی بین مفاصل تحلیل می‌رود و همین مسئله سبب درد، تورم و سفتی می‌شود. از آن‌جا که آرتروز به آسیب دائمی مفصل ختم می‌شود ضروری است اقداماتی برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری و درمان آن انجام دهید. در این پست از وب‌سایت دکتر براتی چند روش سنتی را بررسی می‌کنیم.

18 روش موثر برای درمان خانگی آرتروز شانه

اگر شانه خود را به پزشک نشان داده باشید حتما تشخیصی دقیق و درمانی متناسب با مشکلتان دریافت کرده‌اید. با این حال درمان‌های خانگی و طب سنتی به بهبودی مشکلات ساده‌تر کمک و در کنار درمان‌های تخصصی دوره بهبودی را کوتاه‌تر می‌کنند. در ادامه درباره این روش‌ها بحث می‌کنیم.

یک: اصلاح فعالیت‌ها

وضعیت بدنی، نحوه نشستن، ایستادن، راه‌رفتن یا بلندکردن اجسام می‌تواند از درد آرتروزی جلوگیری کند. به‌علاوه درد هر ناحیه بدن می‌تواند به سایر بخش‌ها گسترش یابد. بنابراین درباره وضعیت بدنی و دردهای مزمن خود با پزشک و فیزیوتراپیست مشورت کنید. گاهی اصلاح فعالیت‌ها کمک موثری در کاهش درد و پیشگیری از آرتروز دارد.

رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص ارتوپد

دو: انجام حرکات ورزشی

آرتروز فعالیت‌های بدنی را محدود می‌کند. بااین‌حال فعال ‌نگه‌داشتن مفاصل به طرز شگفت‌انگیزی شدت علائم را کاهش می‌دهد. مفیدترین ورزش‌ها برای آرتروز چند ویژگی مهم دارند:

• دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری مفصل را افزایش و گرفتگی را کاهش می‌دهند
  • تمرینات قدرتی به ایجاد توده عضلانی در اطراف مفاصل و کاهش فشار روی مفصل کمک می‌کنند
  • فعالیت‌های هوازی، مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری، با بهبود عملکرد قلب، ریه و عضلات به روند بهبودی سرعت می‌بخشد

البته یادگیری نحوه درست حرکات و انجام ورزش مناسب آرتروز شانه اهمیت زیادی دارد. بنابراین ورزش را با مشورت پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپیست شروع کنید.

درمان آرتروز شانه با حرکات ورزشی

سه: ماساژ با روغن

بنابر گزارش بنیاد آتروز ماساژ منظم عضلات و مفاصل می‌تواند به تسکین درد ناشی از آرتروز، کاهش تنش مفصل و بهبود علائم آرتروز شانه کمک کند. کارشناسان بر این باورند که ماساژ تولید هورمون کورتیزول و ماده انتقال دهنده عصبی مرتبط با درد در بدن را کمتر می‌کند.

بهتر است ماساژ با روغن‌های طبیعی و اسانس‌های گیاهی باشد. برخی از آن‌‌ها مانند روغن اسطوخدوس، با اثرات ضد درد و التهابی، درد شانه را تسکین می‌دهد.

چهار: مصرف داروهای موضعی

داروهای ضد درد موضعی اغلب به شکل کرم، ژل، چسب یا اسپری هستند و از طریق پوست جذب می‌شوند. بی‌حس‌کننده‌های موضعی مانند لیدوکائین و سالیسیلات‌ها، که ماده تسکین‌دهنده درد موجود در آسپرین است، نمونه‌هایی از داروهای موضعی برای درد آرتروز است.

علاوه‌براین برخی از گیاهان دارویی که به‌صورت خمیری روی ناحیه دردناک قرار می‌دهند نمونه‌‌ای از داروهای موضعی در طب سنتی هستند.

پنج: سرما و گرما درمانی

سرمادرمانی و کمپرس یخ ناحیه دردناک را بی‌حس می‌کند و تورم و التهاب شانه را کاهش می‌دهد. سرما باعث کندشدن انتقال سیگنال‌های درد از طریق اعصاب و مهار مواد شیمیایی التهابی می‌شود.

علاوه‌براین دوش یا کیسه آب گرم با افزایش جریان خون به تامین اکسیژن بیشتر و مواد مغذی لازم برای بازسازی بافت آسیب‌دیده کمک می‌کند. شل‌کردن عضلات منقبض‌شده و حذف مواد زائد مانند اسید لاکتیک که باعث سفتی و درد می‌شوند، از دیگر نتایج گرمادرمانی است.

شش: اهمیت به تغذیه سالم

با رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز را به بدنتان برسانید. پس به‌جای چیپس و تنقلات مضر، میوه و سبزیجات تازه و آجیل را به میان‌وعده‌ها اضافه کنید.

هفت: مصرف سرکه سیباهمیت تغذیه سالم در درمان آرتروز شانه

بسیاری از افراد سرکه سیب را حاوی ترکیبات ضد التهاب و یکی از درمان‌های خانگی آرتروز شانه می‌دانند. درحالی‌که بنیاد آرتریت آن را در فهرست 10 افسانه غذایی مربوط به آتروز قرار داده است. درواقع شواهد علمی مستندی برای ارتباط بین سرکه سیب و بهبود آرتروز وجود ندارد.

بااین‌حال آزمایش‌ها نشان می‌دهد سرکه سیب می‌تواند سطح قند خون را کنترل و به کاهش وزن کمک کند.

هشت: استفاده از زردچوبه

آرتریت باعث تشدید التهاب مفاصل می‌شود. شما التهاب را به‌صورت درد و گرفتگی تجربه می‌کنید. برخی از مواد غذایی مانند زردچوبه حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌های موثر مانند کورکومین هستند. پس این ادویه خوش‌رنگ و خوش‌طعم را به غذاهای خود اضافه کنید.

نه: چای زنجبیل

زنجبیل ادویه‌ای با فواید بسیار برای سلامتی است. مانند زردچوبه اثرات ضد التهابی و تسکین‌دهندگی درد دارد و جریان خون را در ناحیه آسیب‌دیده تحریک می‌کند. بهترین روش مصرف زنجبیل افزودن آن به چای و نوشیدن دمنوش زنجبیلی است.

ده: دارچین

دارچین در طب سنتی برای تسکین فشار خون بالا، دندان درد و آرتریت کاربرد دارد. این ادویه حاوی مواد مغذی زیادی مانند فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است و با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته می‌شود. مصرف دارچین همراه با عسل می‌تواند درمان خانگی موثری برای تسکین درد آرتروز شانه باشد.

یازده: رازیانه

دانه‌های رازیانه جزئی به عنوان داروی گیاهی برای مشکلات گوارشی، تعادل هورمونی و کاهش وزن هم توصیه می‌شود. در دانه رازیانه ویتامین‌های A، B کمپلکس، C و D، اسیدهای آمینه و … یافت می‌شود. این مواد ارزشمند در کنار ترکیبات کاهنده سطح التهاب سبب می‌شود تا مصرف رازیانه به شکل چاشنی غذایی یا دمنوش راهکاری برای درمان آرتروز شانه باشد.

رازیانه- درمان سنتی ارتروز شانه

دوازده: زیره سیاه

استفاده از دانه یا عصاره زیره سیاه یکی از روش‌های درمان درد مفصل در طب سنتی ایران است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد زیره ترکیباتی با فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین می‌تواند برای رفع علائم درد، تورم و گرفتگی مفاصل موثر باشد.

سیزده: تخم شنبلیله

شنبلیله یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی است. خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی آن سبب شده در رژیم غذایی بسیاری از افرادی قرار گیرد که دغدغه سلامت دارند. دانه شنبلیه به هضم غذا، کنترل دیابت، کاهش کلسترول و تسکین دردهای مفصلی آرتروز کمک می‌کند.

چهارده: نوشیدن چای سبز

چای سبز هم به‌عنوان داروی گیاهی آرتروز شناخته می‌شود. این گیاه آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که می‌تواند در کاهش سطح التهاب مفاصل موثر باشد.

پانزده: حمام نمک اپسوم

برای درمان خانگی آرتروز شانه می‌توانید مقداری نمک اپسوم را در آب حمام حل کنید. نمک در آب به یون‌های منیزیم و سولفات تجزیه می‌شود. هنگامی که برای مدت 30 دقیقه در آب غوطه‌ور شوید یون‌ها از طریق منافذ ریز پوست وارد بدن می‌شوند. آن‌ها کمک می‌کنند مفصل و ماهیچه‌ها شل شوند و درد شما تسکین یابد.

حمام نمک اپسوم - درمان خانگی آرتروز شانه

شانزده: مصرف مکمل های غذایی

ویتامین D در تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن نقش دارد. برخی معتقدند مکمل‌هایی مانند ویتامین D تاثیر مثبتی روی آتروز دارد. اگرچه آزمایش‌هایی هست که نشان دهد سطح ویتامین د بدن بیماران مبتلا به آتریت کمتر از سایرین بوده؛ اما هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد.

اگر تشخیص داده شود بدنتان نیاز به دریافت این ویتامین دارد می‌توانید آن را با مکمل دارویی، خوردن غذاهای دریایی یا قرارگرفتن در معرض نور خورشید تامین کنید.

علاوه‌براین برخی تحقیقات نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند در کاهش التهاب بدن و بهبود علائم آرتروز نقش داشته باشد. آجیل و بسیاری از ماهی‌ها منبع طبیعی امگا 3 هستند. همچنین این ماده به‌صورت قرص مکمل در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

هفده: داشتن وزن مناسب

بیماری التهابی مانند آرتروز نیازمند طیف وسیعی از شیوه‌های درمانی، اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی متعادل ضد التهابی است. با کنترل وزن بدن فشار روی مفاصل و علائم آرتروزی کاهش می‌یابد.

هجده: استراحت

حفظ تعادل در همه کارها مهم است. بنابراین هنگام فعالیت زمانی برای استراحت در نظر بگیرید تا سازوکار طبیعی بدن التهاب را کاهش دهد. همچنین می‌توانید در صورت نیاز شانه دردناک را با آتل یا بریس ثابت نگه دارید. مهم این است به خودتان زمان بدهید تا هم از نظر جسمی، هم روحی، شادابی و انرژیتان را بازگردانید.

مراقب سلامتی خود باشید!

در این پست تلاش کردیم تا شیوه‌های مناسب زندگی مبتلایان به آتروز را توضیح دهیم. زیرا هرچه بیشتر بدانید بهتر می‌توانید از سلامت خود و عزیرانتان مراقبت کنید.

همان‌طور که دیدید روش‌های درمان خانگی آرتروز شانه و تسکین درد متنوع هستند؛ اما هیچ درمانی به‌تنهایی بهبودی کامل را تضمین نمی‌کند. گاهی لازم است چند روش را ترکیب و با گذشت زمان و تغییر شرایط روشی دیگر جایگزین کنید.

فراموش نکنید چنان‌چه این درمان‌ها به شما کمکی نکرد و درد شانه مدت طولانی‌تری‌ ادامه داشت حتما به سراغ پزشک ارتوپد مجرب بروید. دکتر حسن براتی، پزشک و جراح ارتوپد، تخصص و تجربه لازم برای درمان مشکلات مفصلی شما را دارد و موثرترین راه حل را پیشنهاد می‌دهد.

آیا روش موثری برای درمان خانگی آرتروز شانه وجود دارد؟

آرتروز نوعی مشکل مفصلی است که با تحلیل‌رفتن بخشی از مفصل درد، تورم و التهاب ایجاد می‌کند. اصلاح فعالیت‌ها، ورزش منظم، سرماوگرمادرمانی، رژیم غذایی ضد التهابی، مصرف داروهای موضعی و استفاده از داروهای گیاهی چند نمونه از روش‌های کنترل درد و التهاب و کمک به بازسازی مفصل آسیب‌دیده شانه هستند.

آیا ماساژدرمانی به بهبود دردهای مفصلی در آرتروز شانه کمک می‌کند؟

ماساژ با روغن‌های گیاهی حاوی ترکیبات ضد التهابی عضلات و مفاصل را از حالت گرفتگی خارج می‌کند و با کاهش هورمون کورتیزول نقش موثری در تسکین درد دارد.

کدام گیاهان دارویی به تسکین درد آرتروز شانه کمک می‌کنند؟

زردچوبه، زنجبیل، دارچین، رازیانه و زیره سیاه جز ادویه‌ها هستند که به‌عنوان داروی گیاهی ضد درد و التهاب در طب سنتی تجویز می‌شوند.

آیا رژیم غذایی و کنترل وزن تاثیری بر آرتروز دارد؟

مبتلایان آرتروز برای ترمیم بافت آسیب‌دیده شانه نیاز به مواد غذایی مقوی دارند. رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات تازه، آجیل و گیاهانی با خواص آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی به کاهش درد و التهاب آرتروز کمک می‌کند. علاوه‌براین کنترل وزن بدن فشار روی مفاصل و علائم آرتروزی را کاهش می‌دهد.