دلایل کتف درد + بهترین درمان های فوری کتف درد

اگر درد کتف شما را آزار می‌دهد و فعالیت‌هایتان را محدود کرده است باید بدانید تنها نیستید. این مشکلی رایج است که می‌تواند ناشی از استفاده نادرست یا بیش از اندازه عضلات شانه، تاندونیت روتاتور کاف یا فشار عصب گردن باشد. برای اینکه بیشتر درباره دلایل و روش درمان کتف درد بدانید این پست وب‌سایت دکتر حسن براتی را از دست ندهید.

علت درد کتف چیست؟

کتف یا تیغه شانه (scapula) استخوان بزرگ، پهن و مثلثی‌شکلی در هر دو طرف پشت شانه شما است. کتف‌ها به بالای بازو در مفصل شانه و ترقوه در مفصل آکرومیوکلاویکولار چسبیده‌اند. اطراف کتف شبکه‌ای ‌از ماهیچه‌ها هست که با اتصال به مفصل از موقعیت کتف و شانه حمایت می‌کنند. همین عضلات هستند که امکان حرکت بازوها در همه جهات را برای شما فراهم کرده‌اند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

دلایل احتمالی زیادی برای درد کتف یا تیغه شانه می‌توان برشمرد. بیایید پیش از پرداختن به روش‌های درمان به چند نمونه از رایج‌ترین علت‌های کتف درد نگاهی داشته باشیم. این موارد در بین مراجعان پزشک ارتوپد بیش از همه دیده می‌شود.

1- کشیدگی ماهیچه‌ها

آسیب به عضله یا تاندون‌های اطراف کتف متداول‌ترین دلیل کتف درد است. علت کشیدگی عضلانی اغلب وضعیت بد بدن، بلندکردن اجسام سنگین، کار طولانی‌مدت با کامپیوتر و پشت میز نشستن مداوم، انجام نادرست حرکات ورزشی و سایر فعالیت‌ها است.

2- آسیب شانه

صدمه یا آسیب به سایر قسمت‌های بدن از جمله مجموعه شانه می‌تواند به درد کتف منجر شود. این آسیب‌ها ممکن است به صورت پارگی روتاتور کاف، شکستگی ستون فقرات، دررفتگی شانه یا آسیب‌های دیگری باشد که باعث تروما می‌شوند.

بنابراین علت درد تیغه شانه می‌تواند مشکل در قسمت دیگری از بدن باشد که به‌صورت درد ارجاعی کتف ظاهر می‌شود.

3- درد عصبی

یکی از موراد نادر درد اطراف تیغه شانه درد عصبی است. درد عصبی می‌تواند ناشی از به‌دام‌افتادن یک عصب در گردن یا عفونت ویروسی در اعصاب باشد. این مسئله سبب ایجاد درد در مرز داخلی کتف می‌شود. درد اغلب شدید است و ممکن است به صورت تیرکشیدن یا حسی شبیه به برق‌گرفتگی احساس شود.

4- درد عضلانی

گاهی علت درد در اطراف تیغه شانه درد عضلانی است. این مشکل منجر به درد بالای شانه و قاعده گردن مرتبط با عضله ذوزنقه می‌شود. درد بین تیغه شانه و ستون فقرات هم ناشی از رومبوئیدها و عضلات بالابرنده کتف است. ضعف یا خستگی در هر یک از عضلاتی که به آن اشاره شد می‌تواند باعث ایجاد درد شود.

درد عضلانی - علت کتف درد

5- سایر مشکلات موثر بر درد کتف

علاوه بر موارد بالا علت کتف درد می‌تواند مربوط به یکی از مشکلات زیر باشد:

  • بیماری دژنراتیو دیسک و فتق یا برآمدگی دیسک در ستون فقرات
  • اسکولیوز
  • پوکی استخوان
  • بورسیت
  • آرتروز مفاصل اطراف گردن، ستون فقرات یا دنده‌ها
  • تنگی نخاع
  • رفلکس اسید
  • فیبرومیالژیا
  • زونا
  • سندرم درد میوفاشیال
  • برخی از انواع سرطان؛ مانند سرطان ریه، لنفوم، سرطان کبد، مری، مزوتلیوما و سایر سرطان‌هایی که در آن‌ها استخوان‌ها درگیر می‌شوند.

6- دلایل اورژانسی

برخی از حوادث ناگهانی که منجر به درد شانه می‌شوند نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارند. این موارد اغلب به‌صورت درد شدید ظاهر می‌شوند؛ اگرچه همیشه هم این‌طور نیست. علل اورژانسی کتف درد شامل موارد زیر می‌شود:

  • حمله قلبی: گاهی درد تیغه شانه نشانه‌ای از حمله قلبی است؛ این حالت در میان زنان رایج‌تر است. ممکن است با علائم دیگری مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس هم همراه باشد. در صورت مشاهده چنین علائمی به‌سرعت با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.
  • پارگی آئورت: پارگی لایه داخلی آئورت که رگ خونی بزرگی است و از قلب منشعب می‌شود در اصطلاح پزشکی دیسکسیون آئورت یا پارگی آئورت توراسیک نامیده می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در قسمت میانی کمر شود. پارگی آئورت جز شرایط اضطراری است و حتما نیاز به رسیدگی فوری و انتقال بیمار به بیمارستان دارد.
  • آمبولی ریه: افرادی که آمبولی ریه را تجربه کرده‌اند آن را به‌صورت درد ناگهانی و تیز در کتف، همراه با تنگی نفس، توصیف می‌کنند. علت آمبولی ریه می‌تواند شکستن لخته‌های خون در پاهای بیمار و رفتن به سمت ریه‌ها باشد. اگر فکر می‎کنید دچار آمبولی ریه شده‌اید هرچه سریع‌تر به فوریت‌های پزشکی اطلاع دهید یا به اورژانس مراکز درمانی بروید.

علائم کتف درد

درد کتف یا نواحی اطراف شانه می‌تواند به‌صورت احساس دردی پراکنده یا تیرکشیدن نقطه‌ای ظاهر شود. واردشدن صدمه به ماهیچه‌های کتف ممکن است سبب تغییر موقعیت کتف شود. تغییر در موقعیت یا حرکت کتف دیسکینزی نام دارد و یکی از علت‌های شایع درد تیغه شانه است.

همان‌طور که اشاره شده ممکن است دلایل جدی‌تری، مانند حمله قلبی، سرطان یا لخته شدن خون وجود داشته باشد. به‌ویژه هنگامی که درد به‌صورت ناگهانی آغاز شود. درباره علائم لازم است این موارد را بشناسید:

  • احساس درد مبهم یا تیز در اطراف کتف
  • ضعف در بازوی آسیب‌دیده، به ویژه هنگام تلاش برای اجرای حرکات بالای سر
  • دامنه حرکتی محدود و سخت‌شدن حرکت‌هایی مانند بالا بردن بازوها
  • صدای کوبیده‌شدن هنگام حرکت شانه
  • برآمدگی‌های قابل مشاهده از کتف
  • حالت کج‌شدن در شانه آسیب‌دیده

درمان فوری کتف درد در خانه

درمان کتف درد به علت و شدت آسیب بستگی دارد. براین‌اساس زمان بهبودی هم از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برخی افراد با درمان‌های خانگی درد شانه را تسکین می‌دهند.

گاهی بهبودی درد کتف و شانه تنها نیاز به استراحت و کم‌کردن فشار روی ناحیه آسیب‌دیده دارد. به‌ویژه زمانی که دردتان ناشی از صدمه باشد. در ادامه چند نمونه از روش‌های درمانی را که می‌توانید در خانه انجام دهید بخوانید.

‣ یخ درمانی

استفاده از کمپرس سرد بین تیغه‌های شانه می‌تواند علائم آزاردهنده را از بین ببرد. به طور معمول، بهتر است هر چند ساعت یک‌بار به مدت 15 دقیقه روش کمپرس یخ را تکرار کنید.

‣ گرم کردن شانه

گرمادرمانی یا استفاده از پد حرارتی و کیسه آب گرم جز روش‌های خانگی درمان کتف درد هستند. در نظر داشته باشید گرم‌کردن شانه در ساعات اولیه پس از آسیب می‌تواند التهاب را بدتر کند. بنابراین با کمپرس یخ شروع کنید.

در روزهای دوم و سوم پس از شروع درد روش درمانی را به گرمادادن تغییر دهید. گرما با گشادکردن رگ‌های خونی جریان خون را سریع‌تر می‌کند و با تامین مواد مغذی و اکسیژن بیشتر سبب تحریک بازسازی و ترمیم بافت آسیب‌دیده می‌شود. همچنین سموم تجمع‌یافته در محل آسیب را از محل دور می‌کند و احساس راحتی به عضلات می‌دهد.

‣ حمام نمک

اگرچه شواهد علمی مستندی در خصوص اثرگذاری حمام گرم با نمک اپسوم ثبت نشده؛ اما تجربه نشان می‌دهد تا اندازه‌ای تسکین دهنده است. آب گرم و نمک اپسوم تجزیه‌شده به یون‌های سولفات و منیزیم می‌تواند به شل‌شدن ماهیچه‌های گرفته و مفصل دردناک کمک کند.

هنگامی که شانه خود را در وان یا زیر دوش آب گرم ماساژ دهید التهاب شانه کاهش می‌یابد. به‌علاوه احساس آرامش‌بخش حاصل از حرارت ملایم آب اجازه می‌دهد برای مدتی درد را از ذهنتان دور کنید.

درمان فوری کتف درد - حمام نمک

‣ روغن درمانی

طب سنتی و داروهای گیاهی روش‌های موثری برای کنترل درد پیشنهاد می‌کنند؛ که اغلب عوارض بسیار کمتری دارد. درمان‌های طبیعی مانند استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی نمونه‌ای از این روش‌ها است.

اسانس نعنا، اکالیپتوس، روغن اسطخودوس و کرچک می‌تواند بدون هیچ عارضه‌ای درد یا تنش عضلانی و مفصلی شما را تسکین و گرفتگی ماهیچه‌ای را کاهش دهد. علاوه‌براین در روش روغن‌درمانی هنگام ماساژ ناحیه دردناک یا آسیب‌دیده احساس آرامش بیشتری تجربه خواهید کرد.

این روغن‌ها را روی پوست سالم ناحیه دردناک بدن استفاده کنید. تکرار روغن‌درمانی 3 تا 4 بار در روز، همراه با استفاده از پدهای حرارتی یا گرمادرمانی، بسیاری از علائم درد، تورم و التهاب را بهبود می‌بخشد.

‣ ماساژ

در بسیاری از موارد ماساژ هم، مانند فیزیوتراپی، می‌تواند دردهای اسکلتی و مفصلی را تسکین دهد. به‌ویژه هنگامی که دردتان ناشی از استفاده بیش از اندازه عضلات و مفاصل یا صدمه به آن‌ها باشد. ماساژ درمانی کتف توسط ماساژدرمانگر یا فردی که شناخت خوبی از سیستم اسکلتی و عضلانی بدن دارد می‌تواند بافت عضلانی را شل کند و درد را کاهش دهد.

هنگامی که آسیب جدی باشد یا عصب فشرده شده پزشک احتمالا چند جلسه فیزیوتراپی یا کاردرمانی را توصیه می‌کند. فیزیوتراپیست و درمانگر به شما کمک می‌کند تا تمرینات خاصی را انجام دهید که بر بهبود علائم اثر مثبتی دارد.

‣ تمرینات کششی

یوگا و سایر تکنیک‌های کششی می‌توانند گردش خون را در ماهیچه‌ها و مفاصل منظم کنند. جریان خون نقش موثری در تسکین درد و کاهش التهاب دارد.

روش انجام تمرین کششی کتف به این صورت است که باید دست راست را روبه‌روی خود در امتداد شانه دراز کنید. با دست دیگرتان بازوی دست راست را به سمت قفسه سینه بکشید. این کشش را حدود 10 ثانیه نگه دارید.

می‌توانید با پزشکتان درباره سایر کشش‌‌هایی که احتمالا به کاهش درد شما کمک می‌کند مشورت کنید.

تمرینات کششی کتف درد

‣ استفاده از پمادهای درمانی

مُسکن‌های موضعی روشی برای درمان درد کتف و شانه هستند. این محصولات به‌صورت کرم، پماد، پد یا اسپری طراحی شده‌اند. هنگامی که روی پوست ناحیه ماهیچه‌ای یا مفصل دردناک قرار گیرند مواد ضد درد و تسکین‌دهنده آزاد می‌کنند.

موادی مانند منتول، متیل سالیسیلات و کافور خاصیت ضد تحریک‌کنندگی دارند و با احساس خنکی درد را از ذهن دور می‌کنند.

سالیسیلات‌ها همان ترکیباتی هستند که به آسپرین خاصیت تسکین‌دهندگی درد می‌دهد. این ترکیب وقتی در کرم یا پماد موضعی باشد می‌تواند به درد مفاصل نزدیک به پوست، مثل انگشتان، زانو و آرنج کمک کند.

NSAIDهای تجویزی شکل موضعی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند. لیدوکائین یکی دیگر از داروهای بی‌حس‌کننده است که به‌صورت ژل یا چسب ضد درد طراحی شده و روی ناحیه دردناک استفاده می‌شود. این دارو برای افرادی با مشکلات کبدی و قلبی باید با احتیاط مصرف شود.

اگرچه برخی از پمادها و داروهای موضعی در داروخانه بدون نسخه ارائه می‌شود، اما آن‌ها هم، مانند داروهای خوراکی، نیاز به تجویز پزشک دارند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

‣ رژیم غذایی

مصرف برخی از غذاها میزان التهاب را در بدن بالاتر می‌برد و ممکن است علائم شما را بدتر کند. بنابراین درصورتی‌که دردهای مفصلی را تجربه می‌کنید از فست‌فود و غذاهای فرآوری‌شده بپرهیزید. میوه و سبزیجات تازه فراوان مصرف کنید و غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 را به برنامه غذایی خود بیفزایید.

انواع ورزش کتف

ورزش منظم به تقویت نواحی شانه و پشت شما کمک می‌کند. این کار ممکن است درد شانه را کاهش دهد. تحقیقات انجام‌شده در سال 2020 نشان می‌دهد اثرات کوتاه‌مدت ورزش‌درمانی می‌تواند به اندازه تزریق کورتیکواستروئید و اثر طولانی‌مدت آن به اندازه جراحی رفع فشار روی شانه باشد.

برای درمان کتف درد از طریق ورزش بهتر است کار را زیر نظر فیزیوتراپیست یا پزشک ورزشی آغاز کنید. متخصص ورزشی برنامه تمرینی خاصی را متناسب با شرایط شما طراحی می‌کند. تمرین‌هایی که نه تنها به شانه آسیب نمی‌زند؛ بلکه بر درمان درد کتف هم اثرگذار است.

بهترین تمرین برای تقویت عضلات پشت و شکم عبارتند از:

  • حرکت شنا (push ups)
  • بارفیکس (pull ups)
  • دراز و نشست

اگر به دنبال ورزش تخصصی برای تسکین درد و گرفتگی شانه هستید تمرین‌های زیر تاثیرگذار خواهند بود.

↫ حرکت Shoulder blade squeeze

فشار دادن تیغه شانه به بهبود وضعیت بدنتان کمک می‌کند. برای اجرای درست این تمرین صاف بایستید. آرنج‌ها را به سمت عقب و داخل ببرید و تیغه‌های شانه خود را به سمت پایین و عقب بکشید. به موقعیت شروع بازگردید و دوباره حرکت را تکرار کنید. این کار را در 3 ست 10 تایی انجام دهید.

حرکت Shoulder blade squeeze درمان کتف درد

↫ چرخش بازوها (Arm circles)

با انجام کشش شانه عضلات خود را شل کنید و حرکت‌ها را نرم‌تر انجام دهید. روش اجرا به این صورت است که باید بایستید و دست‌ها را صاف به طرفین شانه باز کنید. سپس بازوها را به سمت پایین بیاورید. با حرکت چرخشی بازو دایره‌های فرضی بزرگی در هوا بکشید.

پس از چندین تکرار، جهت حرکت را تغییر دهید تا این بار بازوهای شما به صورت دایره‌ای به سمت عقب حرکت کنند. کار را 15 تا 20 بار در هر دو جهت تکرار کنید.

↫ پلانک

این تمرین برای تقویت عضلات شانه، پشت و عضلات مرکزی طراحی شده و جز حرکت‌هایی است که نیاز به دقت دارد. پلانک تمرینی رایج است که برای بسیاری از شرایط توصیه می‌شود. گاهی با حرکات دست هم همراه می‌شود؛ اما می‌توانید آن را روی آرنج‌های خود انجام دهید تا به کاهش فشار شانه کمک کنید.

برای اجرای درست حرکت پلانک روی زمین رو به پایین دراز بکشید و آرنج‌های خود را خم کنید. در حالی که باسن و زانوهایتان را از زمین بلند می‌کنید، عضلات شکم را سفت بگیرید. 30 ثانیه در این حالت بمانید، سپس به موقعیت شروع بازگردید. پس از 30 ثانیه استراحت تمرین را تکرار کنید. می‌توانید این تمرین را به‌مرور تا 5 بار در روز هم ادامه دهید.

حرکت پلانک برای درمان کتف درد

روش های درمان پزشکی درد کتف چیست؟

در بیشتر موارد درد کتف به آسانی قابل درمان است. پزشک با روش‌های ساده بدون نیاز به جراحی آغاز می‌کند و ممکن است با تجویز دارهای ضد درد و التهاب کمک کند تا دوره بهبودی را با دردسر و رنج کمتری بگذرانید.

در شرایطی که درد شانه و کتف نشانه حمله قلبی یا سایر بیماری‌های جدی باشد نیاز به رسیدگی سریع و درمان‌های پیشرفته‌تری است.

‣ دارودرمانی

مصرف برخی از داروها می‌تواند به برطرف‌شدن ناراحتی تیغه‌های شانه شما کمک کند. این روش اغلب شامل استفاده از داروهای ضد التهابی مختلف، مانند ایبوپروفن است.

گاهی پزشک برای تسکین درد و التهاب استروئیدها را به‌صورت قرص یا تزریق مستقیم به عضو آسیب‌دیده تجویز می‌کند. این ترکیبات کورتیکواستروئیدها هستند که با استروئیدهای آنابولیک، که برای تقویت عضلات استفاده می‌‌شوند، تفاوت دارند.

شل‌کننده‌های عضلانی و برخی داروهای ضد افسردگی هم جز گزینه‌هایی هستند که گاهی تجویز می‌شوند. این داروها به مدیریت دردهایی که کتف را درگیر کرده کمک می‌کند.

‣ عمل جراحی

در بین انواع روش‌های درمان کتف درد به ندرت کار به جراحی می‌کشد. بیشتر افراد مبتلا به انواع درد کتف با روش‌های اولیه و بدون نیاز به جراحی، مانند اصلاح فعالیت‌ها، استراحت، فیزیوتراپی، ورزش و مصرف دارو به بهبودی می‌رسند.

بااین‌حال در شرایط خاص ممکن است پزشک متخصص نیاز به جراحی را تشخیص دهد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد شدید کتف
  • پاسخ‌ندادن کتف آسیب‌دیده به درمان‌های اولیه
  • آرتریت شدید
  • شکستگی استخوان کتف
  • جراحت‌هایی که تنها با جراحی درمان می‌شوند

هدف جراحی توصیه‌شده از سوی جراح ممکن است برداشتن بافت اسکار، ترمیم تاندون‌های شانه یا قسمت بالای کمر باشد. جراحی تعویض شانه هم یکی از مواردی است که احتمالا پزشک مد نظر دارد.

رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص ارتوپد

روش‌های تشخیص مشکلات کتف

برای تشخیص نوع و شدت آسیب پزشک ابتدا درباره سوابق بیماری و علائمی که دارید از شما سوال‌هایی می‌پرسد. سپس معاینه بالینی از شانه و کتف انجام می‌دهد. هدف از معاینه ارزیابی میزان قوت و ضعف عضلات و مفصل و بررسی حساسیت یا گرفتگی کتف است.

علاوه‌براین پزشک ارتوپد احتمالا از شما می‌خواهد تا تست‌هایی را انجام دهید. این تست‌ها قدرت عضلانی، مقاومت مفاصل و استخوان‌ها و منشا اختلال عملکرد کتف شما را نمایان می‌کند.

در مرحله بعد ممکن است آزمایش‌های تخصصی تصویربرداری توصیه شود. تصویربرداری اشعه ایکس، سی‌تی اسکن و اسکن ام‌آرآی معمول‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص درد کتف هستند.

در موارد خاص ممکن است پزشک شما را برای تشخیص بیشتر و درمان تخصصی به همکار متخصص دیگری، مانند متخصص مغز و اعصاب، ارجاع دهند.

چه زمانی باید برای درد کتف به پزشک مراجعه کنیم؟

در بخش‌های قبلی درباره علائم کتف درد توضیح دادیم. اگر درد شدید و غیر عادی را، که با درمان خانگی کتف درد بهبود نیافت، تجربه می‌کنید باید حتما به سراغ پزشک متخصص استخوان و مفاصل بروید. هر درد آزاردهنده طولانی‌مدت ممکن است نشانه‌ای از آسیبی جدی باشد.

علاوه‌براین درد کتف اگر با علائم خاصی همراه شود به این معنی است که وضعیت حیاتی فرد در معرض خطر قرار گرفته. در این شرایط مراقبت‌های اورژانسی ضروری است. بنابراین اگر درد ناحیه پشتی شانه همراه با نشانه‌های زیر ظاهر شده هرچه سریع‌تر بیمار را به مراکز درمانی برسانید.

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • مشکل ناگهانی در صحبت‌کردن
  • احساس سبکی سر
  • تعرق مفرط
  • درد، تورم یا قرمزی در پاها
  • سرفه خونی
  • تب
  • از دست دادن بینایی
  • فلج‌شدگی در یک طرف بدن
  • از دست دادن هوشیاری

مراجعه به پزشک برای کتف درد

چه مدت زمان لازم است تا درد کتف از بین برود؟

خوشبختانه در بیشتر موراد این نوع درد موقتی است و بعد از استراحت مناسب چندروزه تا چندهفته بدنتان به روال گذشته برمی‌گردد. البته مدت زمان لازم برای بهبودی در هر فرد متناسب با توان بدنی و نوع آسیب متفاوت است.

اغلب بازگشت به سلامت کامل شما حدود 2 تا 6 هفته طول می‌کشد. توجه به توصیه‌های پزشک ارتوپد و فیزیوتراپیست می‌تواند دوره بهبودی را کوتاه‌تر و روش درمانی را موثرتر کند.

✓ معاینه بیمار یکسال بعد از جراحی شکستگی کتف توسط دکتر حسن براتی:

 

چند نکته برای پیشگیری از آسیب کتف و شانه

بدن شما همواره در معرض آسیب‌های متعددی قرار دارد. حوادث رانندگی، آسیب‌های ورزشی و احتمال واردشدن فشار بیش از اندازه روی مفاصل همیشه هست. بنابراین باید بدنتان را برای شرایط خاص آماده نگه دارید. اقدامات زیر می‌تواند به جلوگیری از صدمات و درد شانه کمک کند.

  • حفظ وضعیت بدنی مناسب؛ مانند صاف‌نشستن و خودداری از خم‌شدن روی میز هنگام کار و مطالعه
  • استفاده از تجهیزات ارگونومیک در منزل و محل کار
  • پرهیز از نشستن طولانی‌مدت پشت میز
  • استراحت دادن به بدن هنگام کار و انجام چند حرکت کششی ساده
  • رعایت نکات ایمنی بلندکردن اجسام سنگین
  • گرم‌کردن بدن پیش از ورزش و فعالیت بدنی سنگین
  • آشنایی با میزان واقعی توانایی تحمل وزن و انعطاف‌پذیری عضلات و مفاصل بدنتان هنگام انجام حرکات ورزشی
  • داشتن سبک زندگی سالم، تعذیه مناسب و خواب کافی
  • یادگیری راه‌های مدیریت اضطراب و نگرش مثبت

درمان انواع دردهای مفصلی و اسکلتی زیر نظر پزشک مجرب و حرفه‌ای

در این پس مشکلات کتف و دلایل آن‌ها را بررسی کردیم. همچنین با روش‌های سنتی و علمی درمان کتف درد آشنا شدید. خواندید که بیشتر اوقات درد بین تیغه‌های شانه نوعی مشکل موقتی است. این موارد با استراحت و درمان مناسب خانگی برطرف می‌شود. سرما و گرمادرمانی، ماساژ، حرکات کششی و رژیم‌های غذایی ضد التهابی نمونه‌هایی از روش‌های موثر برای تسکین درد و کاهش التهاب هستند.

اکنون می‌دانید در بیشتر موارد جای نگرانی نیست. اما گاهی درد شدید و ناگهانی همراه با سایر علائم نشانه مهمی است که باید جدی گرفته شود. به هشدارهای بدنتان توجه کنید و فرصت بازگشت سریع‌تر به وضعیت سلامتی و زندگی عادی را به خودتان هدیه دهید.

دکتر حسن براتی، پزشک ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تخصص لازم برای درمان انواع دردهای مفصلی و استخوانی را دارند. ایشان با همکاری تیمی حرفه‌ای و مجرب آماده کمک به شما عزیزان تا رسیدن به سلامتی کامل هستند.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول شما

متداول‌ترین روش درمان کتف درد چیست؟

این مسئله نوعی بیماری موقتی است که اغلب با استراحت، حرکات کششی، فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضد درد و التهاب بهبود می‌یابد. هنگام درد شدید و مشاهده علائم بیشتری مانند تنگی نفس، تب، مشکل در صحبت‌کردن، تعرق شدید، تورم و قرمزی نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی دارد.

موثرترین درمان‌های خانگی کتف درد شامل چه مواردی می‌شود؟

اگر درد پراکنده یا نقطه‌ای در کتف با استراحت، گرم‌نگه‌داشتن شانه، کمپرس یخ، ماساژدرمانی با روغن‌های گیاهی و استفاده از پمادهای موضعی درد را تسکین دهید. البته بهتر است درباره بهترین روش درمانی با پزشکتان مشورت کنید.

آیا برای درمان دائمی کتف درد باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد شدید و غیر عادی تجربه می‌کنید باید حتما به سراغ پزشک متخصص استخوان و مفاصل بروید. هر درد آزاردهنده یا طولانی‌مدت ممکن است نشانه‌ای از آسیبی جدی، مانند حمله قلبی، باشد.

بهترین روش درمان برای درد ناحیه کتف چیست؟

روش درمانی مناسب توسط پزشک متخصص پس از انجام معاینات دقیق صورت می‌گیرد. بااین‌حال گرم و ثابت‌ نگه‌داشتن مفصل آسیب‌دیده، اصلاح فعالیت‌ها، انجام تمرین‌های کششی تقویت‌کننده عضلات و مفاصل، رژیم غذایی مناسب و مصرف داروهای ضد التهابی می‌تواند برای حل مشکل شما موثر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین