برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درد شانه جز مشکلاتی است که تعداد بیشماری از افراد هر روز با آن زندگی می‌کنند. اگر شما هم با آن درگیر هستید و هنگام حرکت بازو یا بالابردن اجسام دچار مشکل می‌شوید باید شانه خود را به پزشک نشان دهید. اما سوالی که بسیاری از افراد در چنین شرایطی می‌پرسند این است که برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای رسیدن به جواب و آشنایی با علت درد شانه ادامه این مقاله وب‌سایت دکتر حسن براتی را از دست ندهید.

علل درد در گردن و شانه چیست؟

شانه عضو بزرگ و پیچیده‌ای در بدن است. مجموعه استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های شانه با همکاری یکدیگر امکان حرکت بازو و دست در جهات مختلف را برای ما فراهم می‌کنند.

صدمه به شانه، به‌ویژه در ورزشکاران رشته‌های شنا، تنیس، پرتاب دیسک و وزنه‌برداری اتفاق شایعی است. در زندگی روزانه هم بسیاری از فعالیت‌های معمول، مثل انجام حرکت‌های مستمر تکراری برای مدتی طولانی، می‌تواند باعث آسیب شانه و گردن شود. گاهی حوادثی مانند سانحه رانندگی یا سقوط از ارتفاع سبب آسیب در حین یا پس از حادثه و در نهایت ایجاد درد و سایر علائم آزاردهنده می‌شود.

بیشتر آسیب‌های شانه و گردن به مشکلات رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات برمی‌گردد. در ادامه چند مورد از  شایع‌ترین آسیب‌های شانه را می‌خوانید:

علت درد شانه و گردن چیست؟

برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شانه مفصل مهمی در بدن و بخشی از دستگاه اسکلتی عضلانی شما است. به دلیل پیچیدگی ساختار آن هنگام احساس درد تشخیص دقیق نوع آسیب شانه دشوار است. پزشک ارتوپد فردی است که در زمینه مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی بدن تخصص دارد. بنابراین بهتر می‌تواند درباره وضعیت سلامت و عملکرد استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل شما اظهار نظر کند.

گاهی پزشک عمومی یا سایر پزشکان هنگام معاینه متوجه می‌شوند که نیاز به درمان‌های ارتوپدی دارید. بنابراین شما را به سراغ پزشک ارتوپد می‌فرستند. به‌علاوه کادر درمانی که ممکن است بتوانند علت درد شانه را تشخیص دهند، به کنترل درد کمک کنند یا در صورت نیاز شما را به متخصص و جراح ارتوپد ارجاع دهند عبارتند از:

• پزشک عمومی و پزشک خانواده
  • پزشک ورزشی
  • پزشکیار ورزشی
  • متخصص فیزیوتراپی
  • فیزیوتراپیست
  • کارشناس توانبخشی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمان مراجعه به دکتر برای درد مفصل بستگی به عواملی مانند میزان درد و علت ایجاد آن دارد. ممکن است در یکی-دو روز گذشته فعالیتی انجام داده باشید که باعث درد عضلانی یا بدن‌درد شده است. مثلا بعد از مدت‌ها ورزش سنگینی انجام داده‌اید یا در اسباب‌کشی و خرید اجسام سنگینی را جابه‌جا کرده‌اید.

اگر این‌طور است احتمالاً مایل هستید چند روز به خودتان استراحت بدهید تا بدن‌تان از پس آسیب و التهاب ایجادشده برآید. اما به‌طور کلی می‌توان گفت هنگامی که درد مداوم شانه به مدت 1 تا 2 هفته به‌طور طبیعی برطرف نشد، باید پزشک شانه شما را معاینه کند.

البته منظور این نیست که حتماً دو هفته برای مشورت با پزشک صبر کنید. اگر احساس آزاردهنده‌ای در هریک از مفاصل بدن داشتید می‌توانید با پزشک خانواده، پزشک عمومی یا متخصص استخوان و مفاصل مشورت کنید. آن‌ها شما را برای یافتن بهترین راه حل کمک می‌کنند. همچنین در صورت نیاز به پزشک متخصصی که بهتر می‌تواند درد شما را درمان کند ارجاع می‌دهند.

رزرو جلسه آنلاین مشاوره و درمان با دکتر حسن براتی؛ جراح فوق تخصص ارتوپد

+ موارد اورژانسی درد شانه و گردن

علاوه‌بر مواردی که به آن اشاره شد درد مداوم یا ناگهانی در شانه می‌تواند نشانه بیماری زمینه‌ای یا مشکلی جدی هم باشد. در این صورت نیاز به درمان پیشرفته زیر نظر پزشک دارد. مثلاً در صورتی که درد شانه با علائم دیگری مانند تنگی نفس یا احساس سنگینی قفسه سینه همراه باشد احتمال حمله قلبی هست. در این حالت مراجعه به اورژانس یا تماس با فوریت‌های پزشکی ضرورت دارد.

درد ناشی از صدمه و آسیب که با تغییر شکل مفصل، ناتوانی در حرکت بازو، درد شدید و تورم ناگهانی اطراف مفصل ظاهر می‌شود نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد. پس فرصت را از دست ندهید و درمان را به تعویق نیاندازید. هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید روند درمان سریع‌تر و موثرتر پیش می‌رود.

روش تشخیص علت درد شانه توسط پزشک چگونه است؟

یافتن بهترین درمان درد شانه نیاز به تشخیص دقیق و مشخص‌کردن علت درد دارد. از آن‌جا که بسیاری از آسیب‌ها علائم مشابهی دارند تنها پزشک متخصص استخوان و مفصل یا ارتوپد می‌تواند تشخیص درست بدهد.

پزشک برای تشخیص بهتر سوال‌هایی درباره سابقه بیماری‌ها و صدمات پیشین شما می‌پرسد. سپس با معاینه فیزیکی و تست‌های بالینی مفصل شانه، ماهیچه‌ها و استخوان‌های اطراف آن را از نظر مقاومت و سلامت بررسی می‌کند. همچنین مفصل را از نظر توان و محدوده حرکتی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

علاوه‌براین ممکن است برای بررسی تغییرات احتمالی بافت سخت استخوان تصویربرداری اشعه ایکس (X-rays) و تشخیص سایر علائم و آسیب‌های بافت‌های نرم مثل رباط، تاندون و غضروف ام‌آرآی (MRI) و سی‌تی‌اسکن را توصیه کند.

به‌عنوان نمونه برای تشخیص آرتروز، پزشک معاینه فیزیکی شامل بررسی گرمی یا قرمزی در مفصل یا تجمع مایع در اطراف مفصل را انجام می‌دهد. پس از آن معمولاً از تصاویر تهیه‌شده از تست‌های اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن برای تشریح وضعیت التهاب مفصل استفاده می‌کند.

درمان‌های درد گردن و شانه

درد خفیف شانه را می‌توانید با درمان‌های خانگی کشیدگی شانه مانند استفاده از داروی ضد درد، استراحت، ثابت نگه‌داشتن مفصل با تجهیزات ارتوپدی، بستن شانه و کمپرس یخ تسکین دهید. در موارد جدی‌تر آسیب شانه و گردن پزشک متخصص مفاصل و استخوان‌ها احتمالا درمان‌های غیر جراحی را، مانند مصرف داروی ضد التهاب، فیزیوتراپی یا تزریق دارو به زانو، تجویز می‌کند.

برخی از مشکلات هم ممکن است به درمان‌های تخصصی‌تر مانند عمل جراحی نیاز داشته باشند. اگرچه جراحی‌های ارتوپدی معمولا از نوع جراحی بسته با استفاده از روش آرتروسکوپی است و با ایجاد شکاف کوچکی در شانه انجام می‌گیرد.‌

درمان درد شانه و گردن

نیازی به تحمل درد نیست؛ پزشک به شما کمک می‌کند!

در این پست پرسش مهمی را بررسی کردیم؛ اینکه برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟ همچنین درباره انواع آسیب‌های شانه، علت‌های ایجاد شانه‌درد و روش‌های تشخیص و درمان آن توضیح دادیم.

می‌دانید که درد علامت هشدار و پیامی از سمت بدن است که به شما می‌گوید چیزی درون شما دچار مشکل شده. اگرچه گاهی احساس کمی درد گذرا طبیعی است؛ اما دردهای مداوم یا شدید نیاز به درمان پزشکی دارند. پس باید آن‌ها را جدی بگیرید. دکتر حسن براتی، متخصص ارتوپد و تیم حرفه‌ای ایشان در تلاش هستند تا درمان انواع درد شانه و مفاصل را با روش‌های کم‌دردسر، کم‌هزینه و موثرتر انجام دهند.

برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شانه بخشی از دستگاه اسکلتی عضلانی است. به دلیل پیچیدگی ساختار آن هنگام احساس درد تشخیص دقیق نوع آسیب شانه دشوار است. پزشک ارتوپد فردی است که در زمینه مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی بدن تخصص دارد. بنابراین بهتر می‌تواند درباره وضعیت سلامت و عملکرد شانه شما اظهار نظر کند. بااین‌حال پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست هم می‌تواند با معاینه مواردی را تشخیص و در صورت نیاز شما را به متخصص ارجاع دهد.

علت درد شانه چیست؟

بیشتر آسیب‌های شانه و نواحی اطراف آن مربوط به مشکلات رباط‌ها، تاندون‎ها و عضلات می‌شود. شایع‌ترین علل درد شانه تاندونیت، بورسیت، پارگی روتاتور کاف، بیماری شانه یخ‌زده، دررفتگی مکرر شانه، پارگی اسلپ و دردهای مزمن آرتروز شانه است.