علت درد زانو؛ تشخیص، درمان و پیشگیری

درد زانو از آن دسته عارضه‌های شایع میان افراد است که پیر و جوان نمی‌شناسد. شاید قدیم‌تر دردهای موجود در سیستم استخوانی بدن را منحصر به دوره سالمندی افراد می‌دانستیم. حالا اما با ماشینی‌شدن زندگی‌ها و رونق کم‌تحرکی در افراد انتظار اینکه یک جوان 30 ساله به زانو درد مبتلا باشد، چندان دور از ذهن نیست. عموما میزان دردی که افراد در ناحیه زانو تجربه می‌کنند، به علت درد زانو و عامل پیدایش آن بستگی دارد. در برخی این درد آنقدر جانکاه و آزاردهنده است که توان انجام هر کاری را از آن‌ها سلب می‌کند. در مقابل گروهی دیگر از افراد با علائم و نشانه‌های خفیف زانو درد دست‌به‌گریبان هستند. از آنجایی که عوامل متعددی می‌تواند موجب پیدایش درد در ناحیه زانو شود، راهکارهای درمانی مختلفی هم برای بهبودی این عارضه وجود دارد. از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با ماهیت این عارضه و روش‌های درمان آن تا پایان این نوشتار همراه ما باشید.

آناتومی زانو

شناخت ما از آناتومی و ساختار داخلی مفصل زانو می‌تواند به درک بهتر عارضه درد زانو و دلایل موثر در ایجاد آن کمک کند. بنابراین اجازه دهید قبل از پرداختن به دلایل موثر در بروز زانو درد، شرح مختصری از آناتومی زانو را در اختیار شما قرار دهیم.

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

مفصل زانو به‌عنوان پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین مفصل در بدن شناخته می‌شود. این مفصل درست بین استخوان ران (فمور) و استخوان ساق پا (تیبیا) قرار گرفته است. آنچه موجب می‌شود مفصل زانو مابین این دو استخوان به شکل یک لولا عمل کند و به جوانب مختلف بچرخد، وجود دو سطح مفصلی در زانو با نام‌های تیبیافمورال و پتلافمورال است. محل قرارگیری مفصل تیبیافمورال جایی بین استخوان ران و استخوان ساق پا و محل قرارگیری مفصل پتلافمورال جایی درست بین استخوان ران و کشکک زانو است. استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، غضروف میان مفصلی و کپسول میان‌ مفصلی از دیگر ساختارهای مهم زانو هستند که در ادامه به معرفی کوتاه هر یک می‌پردازیم.

آناتومی زانو

استخوان‌ها

چهار استخوان مهم تشکیل‌دهنده مفصل زانو هستند که رسالت آن‌ها افزایش قدرت، ثبات و انعطاف‌پذیری زانو است. این 4 استخوان عبارتند از:

  • استخوان ساق پا: این استخوان که با نام‌های درشت‌نی یا تیبیا هم شناخته می‌شود از زانو تا مچ پا ادامه دارد.
  • استخوان ران پا: که به آن استخوان فمور هم گفته می‌شود، مستحکم‌ترین و بلندترین استخوان در بدن است.
  • کشکک زانو: استخوانی مثلثی‌شکل که وظیفه آن حفاظت از مفصل زانو و کاهش ساییدگی بین استخوان‌ها در حالت صاف و خمیده است.
  • استخوان نازک‌نی: این استخوان درست به موازات استخوان درشت‌نی در قسمت خارجی ساق پا قرار گرفته است.

رباط‌ها

ربا‌ط‌ها دومین و مهم‌ترین ساختار در مفصل زانو هستند که ضمن اتصال استخوان‌ها به هم موجب حفظ ثبات و قدرت زانو می‌شوند. 4 رباط مهم در زانو وجود دارد که عبارتند از:

  • رباط جانبی داخلی: این رباط با اتصال بخش داخلی استخوان ران به ساق پا موجب محدودیت حرکات جانبی زانو می‌شود.
  • رباط جانبی خارجی: این رباط برخلاف رباط داخلی اسباب اتصال بخش خارجی استخوان ران به ساق پا را فراهم می‌کند. عملکرد رباط خارجی نظیر داخلی محدودکردن حرکات جانبی زانو است.
  • رباط صلیبی قدامی: این رباط درست در ناحیه داخلی مفصل و در مرکز زانو قرار گرفته است.
  • رباط صلیبی خلفی: این رباط در قسمت خارجی مفصل و در پشت رباط قدامی قرار گرفته است. رسالت هر دو رباط صلیبی قدامی و خلفی کنترل حرکات زانو به سمت جلو و عقب است.

تاندون‌ها

به بافت‌های ارتجاعی شکلی که ماهیچه‌ها را به استخوان زانو متصل می‌کنند، تاندون گفته می‌شود.دو تاندون اصلی در مفصل زانو وجود دارد که وظیفه آن‌ها حفظ ثبات مفصل زانو است. این دو تاندون که منجر به اتصال ماهیچه‌های اطراف زانو به استخوان می‌شوند، تاندون کشکک زانو و تاندون چهار سر ران نام دارند.

غضروف مفصلی

غضروف مفصلی نیز ساختار مهم دیگری در مفصل زانو است که از ساییدگی و اصطکاک استخوان‌ها در هنگام حرکت جلوگیری می‌کند. غضروف‌ها ماده‌ای لغزنده هستند که در انتهای استخوان ران پا و استخوان ساق پا قرار گرفته‌اند.

4 علت درد زانو

دلایل متعددی را می‌توان به‌عنوان درد زانو معرفی کرد. این عوامل از یک آسیب‌دیدگی جزئی طی یک سانحه تا بیماری‌های داخلی نظیر آرتروز کاملا متغیر است. در ادامه همراه ما باشید تا با 4 علت درد زانو که حضور پررنگی در بسیاری از آسیب‌دیدگی‌ها دارند، آشنا شوید.

دلایل درد زانو

آسیب، فشار یا صدمه به زانو

اولین و شاید متداول‌ترین علت درد زانو در افراد، ایجاد فشار، آسیب یا صدمه به زانو است. این عامل می‌تواند در نتیجه حوادث مختلف مانند سانحه تصادف، تمرینات ورزشی، مشاغل پرزحمت یا سبک حرکتی نادرست افراد رخ دهد. شایان ذکر است که این آسیب و فشار در هر ناحیه‌ای از مفصل زانو اعم از رباط‌ها، تاندون‌ها یا استخوان‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد. از شایع‌ترین آسیب‌هایی که موجب درد زانو می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب ACL

از مصادیق آسیب زانو که موجب بروز درد در ناحیه مفصل زانو می‌شود، آسیب ACL یا پارگی رباط صلیبی قدامی است. این نوع پارگی غالبا در میان ورزشکارانی که در رشته فوتبال یا بسکتبال مشغول به‌فعالیت هستند، بیشتر مشاهده می‌شود. چرخش‌های ناگهانی زانو در این دو رشته ورزشی اصلی‌ترین عامل پارگی رباط صلیبی قدامی هستند.

شکستگی استخوان

یک حرکت ساده اما نادرست پا می‌تواند موجب شکستگی هر یک از استخوان‌های مفصل زانو به‌ویژه استخوان کشکک شود. از دیگرعوامل موثر در شکستگی استخوان‌ها می‌توان به سانحه تصادف یا سقوط از ارتفاع اشاره کرد. ابتلای افراد به برخی بیماری‌ها نظیر پوکی استخوان زمینه بروز این نوع آسیب را در آن‌ها تشدید می‌کند.

پارگی مینیسک زانو

یکی دیگر از آسیب‌های شایعی که از آن می‌توان به‌عنوان علت درد زانو یاد کرد، پارگی مینیسک زانو است. مینیسک‌ها غضروف‌هایی C شکل مانند هستند که بین استخوان فمور و درشت‌نی به‌مثابه یک بالشتک یا ضربه‌گیر عمل می‌کنند. چرخش‌های ناگهانی زانو یا سریع‌ بلندشدن از روی زمین می‌تواند منجر به پارگی مینیسک زانو و در نتیجه علائم زانو درد شود.

بورسیت زانو

بورسیت زانو یکی دیگر از آسیب‌های موثر در بروز زانو درد است. بورس‌ها کیسه‌های کوچک مملو از مایعی هستند که با قرارگیری بین بافت‌ها و مفاصل زانو از اصطکاک استخوان‌ها به هم جلوگیری می‌کنند. بورسیت زانو اشاره به التهاب موجود در بورس‌ها دارد که عموما در نتیجه حرکات تکراری زانو یا استفاده مکرر از مفصل زانو رخ می‌دهد.

تاندونیت کشکک

تحریک و التهاب تاندون‌های زانو از دیگر آسیب‌های شایع در مفصل زانو است که به آن تاندونیت کشکک گفته می‌شود. این التهاب غالبا در نتیجه آسیب‌دیدگی تاندون کشکک اتفاق می‌‌افتد. بیشترین شیوع این عارضه را هم می‌توان در تمرینات و ورزش‌های پرشی مشاهده کرد. دوچرخه‌سواران، دوندگان، بسکتبالیت‌ها و اسکی‌بازان از مخاطبان اصلی تاندونیت کشکک زانو هستند.

کشیدگی یا پراگی رباط‌ها و عضلات زانو یا رگ‌به‌رگ‌شدن آن‌ها

آخرین نوع آسیب‌دیدگی یا فشاری که می‌تواند موجب بروز علائم زانو درد در افراد شود، رگ‌به‌رگ‌شدن رباط‌ها یا عضلات زانو است. این آسیب که غالبا با علائمی همچون درد و تورم همراه است در نتیجه چرخش‌های ناگهانی زانو یا ضربه به آن رخ می‌دهد.

آسیب‌های و مشکلات مکانیکی و عضلانی

ابتلای افراد به مشکلات عضلانی و مکانیکی نه تنها می‌تواند زمینه را برای بروز آسیب‌های مرتبط با زانو شدت ببخشد بلکه خود نیز یکی از اصلی‌ترین علت درد زانو به‌حساب می‌آید. این عوامل مکانیکی یا عضلانی عبارتند از:

ابتلای افراد به سندرم باند ایلیوتیبیال

فعالیت‌هایی که در آن با خم‌شدن مکرر زانو مواجه هستیم، یکی از دلایل بروز این سندرم در افراد است. در این سندرم، باند ایلیوتیبیال که بافتی بسیار ضخیم است و از قسمت خارجی لگن تا قسمت خارجی استخوان ران ادامه دارد، سفت و بسیار محکم می‌شود. با سفتی و محکمی این باند، اصکاک زانو در هنگام خم و راست‌شدن افزایش پیدا می‌کند در نتیجه علائمی همچون تورم و درد زانو در افراد ظاهر می‌شود.

دررفتگی کشکک زانو

همان‌طور که گفته شد یکی از استخوان‌های مهم زانو، استخوان کشکک زانو است که با حالتی مثلثی شکل در قسمت جلوی زانو قرار گرفته است. به خارج‌شدن این استخوان از محل قرارگیری خود دررفتگی کشکک زانو می‌گویند.

درد پا یا لگن

یکی از مشکلات جسمانی که زمینه را برای ابتلای فرد به درد زانو فراهم می‌کند، دردهای موجود در نواحی مختلف بدن است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها درد در ناحیه لگن و ران پاست. افرادی زمانی که با دردهای طاقت‌فرسای ران و لگن پا مواجه می‌شوند، تلاش می‌کنند برای کاهش آن‌ها تغییراتی را در شیوه راه‌رفتن خود اعمال کنند. عموما این تغییر روش در راه‌رفتن با درد زانو همراه است.

شل‌بودن بدن

در خیلی از موارد افراد ممکن است با شکستگی‌های جزئی و خفیف استخوان یا غضروف مواجه شوند. این شکستگی‌های خفیف در حالت کلی هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال داشتن بدنی شل باعث می‌شود تا همین مسئله بسیار کوچک منجر به ایجاد تداخل در حرکات مفصل زانو شود. قاعدتا به‌دنبال این تغییر علامت آزاردهنده زانو درد در افراد ظاهر می‌شود.

بیماری‌ها

ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف سومین علت درد زانو است. در فهرست بیماری‌های موثر در بروز زانو درد این آرتروز و انواع مختلف آن است که حرف اول را می‌زند. موارد زیر از جمله شایع‌ترین اشکال آرتروز هستند که زمینه را بروز علائمی نظیر درد زانو در افراد فراهم می‌کنند:

استئوآرتریت

استئوآرتیت شایع‌ترین نوع آرتروز است که در آن غضروف‌ها طی فرآیندی تدریجی دچار تحلیل و سایدگی می‌شوند. این عارضه عموما در اثر آسیب‌های مکرر یا اضافه وزن رخ می‌دهد.

روماتیسم مفصلی

برای رزرو نوبت از طریق شماره تلفن 09108767613 با ما در ارتباط باشید

یکی از اشکال غیرقابل تحمل و طاقت‌فرسای آرتروز روماتیسم مفصلی است. در روماتیسم که به‌عنوان یک بیماری خودایمنی شناخته می‌شود، سیستم ایمنی بدن با حمله با بافت‌های سالم موجب التهاب مفاصل و محدودکردن حرکات آن می‌شود.

نقرس

از جمله اشکال دیگر آرتریت که موجب درد زانو می‌شود، نقرس است. این بیماری در اثر افزایش ماده‌ای تحت عنوان اسیداوریک در خون رخ می‌دهد. طبق مطالعات انجام‌شده آنچه موجب افزایش این ماده در خون می‌شود، مصرف غذاهای پرپروتئین یا خوراکی‌های حاوی اسید آمینه‌ی پورین است.

آرتریت سپتیک

نوع دیگری از آرتریت که موجب بروز دردهای شدید زانو می‌شود، آرتریت سیتیک است. این عارضه که به وجود عفونت در مفاصل اشاره دارد در نتیجه وجود یک باکتری یا ویروس در ناحیه داخل مفصل یا مایع اطراف آن  ظاهر می‌شود.

عفونت

آخرین موردی که از آن می‌توان به‌عنوان علت درد زانو یاد کرد، سلولیت یا عفونت پوستی است. علامت بارز این بیماری قرمزی و تورم در ناحیه عفونی پوست است. عدم درمان این بیماری ممکن است موجب سرایت عفونت به سایر نواحی مهم بدن نظیر غدد لنفاوی شود.

سایر عوامل دیگر

از بیماری‌ها، مشکلات عضلانی و آسیب‌ها و فشارهای واردشده بر زانو که بگذریم لازم است اشاره‌ای کوتاه به سایر عوامل جانبی دیگر در بروز درد زانو داشته باشیم. از این موارد غالبا به‌عنوان عوامل خطر یاد می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • نداشتن تحرک و عدم ورزش
  • اشتغال افراد به مشاغل سخت
  • تجربه آسیب‌دیدگی‌های مکرر در گذشته

روش‌های تشخیص زانو درد

قاعدتا تشخیص زانو درد در هر علت احتمالی مستلزم انجام‌دادن نوع خاصی از آزمایشات بالینی است. ناگفته پیداست که مجموع این آزمایش‌ها بعد از انجام معاینات بالینی و بررسی پرونده پزشکی بیمار از سوی پزشک معالج صورت می‌پذیرد. از جمله آزمایشاتی که به تشخیص هرچه دقیق‌تر درد زانو در افراد کمک می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشعه ایکس: یکی از روش‌های تشخیص زانو درد اشعه ایکس است. این روش در تشخیص بیماری دژنراتیو و شکستگی استخوان به پزشک معالج کمک می‌کند.
  • سی‌تی اسکن: سی‌تی‌اسکن از دیگر روش‌های تشخیص زانو درد است که اشاره به ثبت تصاویر مقطعی از زوایای مختلف بدن دارد. از این روش زمانی استفاده می‌شود که پای شکستگی‌های ظریف یا حتی بیماری نقرس درمیان باشد.
  • سونوگرافی: از سونوگرافی برای بررسی وضعیت بافت‌های نرم و ساختارهای داخلی و خارجی زانو استفاده می‌شود. در این روش از امواج صوتی تصاویری باکیفیت از ساختار داخلی زانو تهیه می‌شود.
  • ام‌آر‌آی: اگر پزشک معالج به وجود آسیب‌ در بافت‌های نرم زانو نظیر تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌ها مشکوک شده باشد، ام‌آری‌آی بهترین روش برای تشخیص زانو درد خواهد بود.

روش‌های تشخیص زانو درد

راه‌های درمان زانو درد

بعد از شناخت علت درد زانو و روش‌های تشخیص آن نوبت به پرداختن راهکارهای درمان زانو درد می‌رسد. روش‌های درمانی متعددی برای کاهش و التیام درد زانو وجود دارد که بهره‌گیری از هرکدام به وضعیت بدنی بیمار، عامل ایجادکننده درد و تشخیص پزشک معالج بستگی دارد.

دارودرمانی

اولین و ابتدایی‌ترین راهکار درمان زانو درد مصرف قرص و دارو است. این روش که عموما محبوبیت بیشتری در بین بیماران دارد، با تجویز داروهای مختلف جهت کاهش علائم درد همراه است. داروهای مسکن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دو شکل معروف داروها در درمان زانو درد هستند.

فیزیوتراپی

از دیگر روش‌های درمان زانو درد که به‌عنوان راهکاری جامع و بی‌نقص شناخته می‌شود، فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی تلاش می‌شود با تجویز حرکات و تمرینات بدنی مشخص قدرت و استقامت ازدست‌رفته عضلات را به آن‌ها برگرداند. این روش که به‌مثابه یک تیر و دو نشان است هم دردهای موجود در ناحیه زانو را کاهش می‌دهد و هم با قوی‌ترکردن عضلات منجر به بهود دامنه حرکتی زانو می‌شود.

شایان ذکر است که فیزیوتراپی برای ورزشکارانی که با آسیب‌دیدگی زانو مواجه شده‌اند نیز راهکارهای درمانی خاص خودش را دارد. این روش با اصلاح الگوی حرکتی و تجویز روش‌های جدید در ورزش موجب افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود تعادل بدن می‌شود. جالب است بدانید که تمرینات بدنی تنها یک بخش از درمان‌های فیزیوتراپی را تشکیل می‌دهد. فیزیوتراپیست می‌تواند متناسب با وضعیت بدنی بیمار و نوع آسیب‌دیدگی از دیگر روش‌های درمانی مختلف نظیر ماساژدرمانی یا لیزرتراپی در درمان زانو درد نیز استفاده کنید.

فیزیوتراپی زانو

تزریق

یکی دیگر از روش‌هایی که ممکن است در درمان زانو درد توسط پزشک معالج مورد استفاده قرار گیرد، تزریق است. در این روش تلاش می‌شود تا با تزریق سه ماده تحت عنوان اسید هیالورونیک،کورتیکو استروئید و پی‌آر‌پی مشکل زانو درد و عدم توان حرکتی بیمار را برای همیشه حل کند.

تزریق ژل اسید هیالورونیک

اسیدهیالورونیک ماده‌ای طبیعی در مفصل زانو است که با حذف فشار از روی غضروف، رسالت خود را به‌انجام می‌رساند. زمانی که افراد به آرتروز زانو مبتلا می‌شوند، غلظت اسیدهیالورونیک در مفصل کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه منجر به ایجاد فشار و درد در ناحیه زانو می‌شود. با تزریق این ماده به مفصل تا حد زیادی می‌توان اسباب التیام درد زانو و افزایش توان حرکتی در افراد را فراهم کرد.

تزریق کورتیکو استروئید

از تزریق کورتیکواستروئید به عنوان یک روش جایگزین در مصرف دارو استفاده می‌شود. این روش ضمن اینکه می‌تواند تاثیری کاملا دارویی در درمان زانو درد داشته باشد، قادر است التهاب و تورم موجود در ناحیه آسیب‌دیده را هم به‌کلی از بین ببرد.

تزریق PRP

از دیگر موادی که تزریق آن می‌تواند موجب درمان زانو درد شود، PRP یا سرم غنی‌شده از پلاکت است. پلاکت‌های موجود در خون افراد سرشار از مواد ترمیم‌کننده‌ای هستند که تزریق آن‌ها موجب بهبود بافت آسیب‌دیده بدن می‌شود. به‌همین منظور هم مقداری از خون بیمار جهت جداسازی پلاکت و تزریق آن به بدن دریافت می‌شود. این تزریق که یکی از موثترین‌ روش‌ها در درمان زانو درد محسوب می‌شود، نه تنها التهاب و تورم را در بافت آسیب‌دیده کم می‌کند بلکه منجر به شکل‌گیری بافت‌های جدید و سالم در بدن می‌شود.

تزریق به زانو

جراحی

تیر آخر در درمان زانو درد جراحی است. غالبا پزشکان زمانی سراغ این راهکار درمانی می‌روند که در سایر روش‌های درمانی غیرتهاجمی ناکام شده یا نتیجه لازم را دریافت نکرده باشند. سه نوع روش جراحی در درمان زانو درد وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

جراحی آرتروسکوپی

یکی از روش‌های جراحی کم‌تهاجمی در درمان زانو درد، جراحی آرتروسکوپی است که عموما در رفع آسیب‌دیدگی‌های شدید غضروف یا کاهش دردهای مداوم مفصل زانو کاربرد دارد. در این روش ابتدا لوله‌ای از طریق شکاف‌ ایجاد‌شده روی پوست وارد زانو می‌شود تا با کمک تصاویر دوربین منتهی در آن محل دقیق جراحی مشخص شود. در گام بعدی جراحی ناحیه آسیب‌دیده به‌صورت کاملا سرپایی انجام می‌پذیرد. فراموش نکنید که توجه به دستور‌العمل‌های پزشک بعد از جراحی و مراقبت‌های بعد از حراجی زانو تاثیر بسیاری بر نتیجه نهایی و بهبود کامل شما خواهد داشت.

 

جراحی استتئوتومی

در مواردی که با تغییر شکل زانو رد بیمار مواجه هستیم، استئوتومی بهترین گزینه برای درمان خواهد بود. در این روش تلاش می‌شود تا با برش‌دادن استخوان زانو و جابه‌جاکردن مفصل شکل صحیح و اولیه زانو به آن برگردانده شود.

آرتروپلاستی

اگر آسیب‌دیدگی زانو آنقدر شدید باشد که نتوان درمان آن را با سایر روش‌های کم‌تهاجمی جراحی پیش برد، سراغ پرریسک‌ترین نوع جراحی یعنی آرتروپلاستی خواهیم رفت. در این روش که به آن عمل تعویض مفصل زانو هم گفته می‌شود، غضروف آسیب‌دیده از مفصل زانو خارج شده و جای خالی آن با مفصلی مصنوعی از جنس فلز یا پلاستیک پر می‌شود. آرتروپلاستی آخرین روش درمانی در درد زانو به‌شمار می‌رود. غالبا هم زمانی سراغ این روش درمانی می‌رویم که اختلالات مادرزادی پا نظیر زانوهای ضربدری یا پرانتزی موجب وخیم‌ترشدن اوضاع شده باشند.

جراحی زانو

پیشگیری از زانو درد

طبیعتا کنترل تمام موارد و فاکتورهایی که موجب درد زانو می‌شود، از حوزه اختیار و توان ما خارج است. بااین‌حال می‌توان با انجام مجموعه‌ای از راهکارها از بروز آسیب یا شدت آن جلوگیری به‌عمل آورد. از بهترین راهکارهای پیشگیری از زانو درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتخاذ رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های سالم و مغذی
  • گنجاندن ورزش در برنامه روتین زندگی
  • متعادل نگاه‌داشتن وزن بدن
  • اصلاح الگوهای حرکتی نظیر درست نشستن یا اصولی بلندکردن اجسام سنگین
  • رعایت تمام نکات و موارد ایمنی در ورزش
  • استفاده از کفش مناسب در پیاده‌روی و ورزش

برای درد زانو به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

سلامتی ارزشمندترین سرمایه‌ای است که افراد در دست دارند. از آنجایی که ممکن است در مواجهه با بیماری این سرمایه گرانبها تنها با یک تعلل و غفلت از سوی افراد برای همیشه ازدست برود، ما تصمیم گرفتیم بخش پایانی صحبت‌مان را به معرفی برترین جراح ارتوپد در تهران اختصاص دهیم. دکتر حسن براتی بهترین متخصص و جراح ارتوپد در تهران هستند که با تکیه بر سال‌ها تخصص و تجربه کوتاه‌ترین و ایمن‌ترین مسیر در سلامتی را پیش‌روی شما قرار می‌دهند. کارنامه درخشان و حرفه‌ای ایشان در انجام جراحی‌های سخت و حساس گویای توانمندی و مهارت‌شان در درمان بیماری‌های مختلف عضلانی و جسمانی است. شما نیز اگر در جست‌وجوی بهترین متخصص این شهر هستید، پیشنهاد می‌کنیم یک نوبت ویزیت نزد دکتر براتی را تجربه کنید تا از نزدیک شاهد درمان اثربخش زانو درد توسط ایشان باشید.

زانو درد؛ شایع‌ترین درد در میان قشر پیر و جوان

درد زانو یکی از دردهای شایع و متداول در قشر پیر و جوان است که اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های خطرناک‌تر شود. عوامل متعددی می‌توانند موجب ظاهرشدن دردهای جانکاه در زانو شوند که ما تلاش کردیم در این مقاله مروری کوتاه بر آن داشته باشیم. خوشبختانه در دنیای پزشکی برای درد زانو راهکارهای درمانی متعددی وجود دارد که از مصرف دارو تا جراحی متغیر است. طبیعتا اقدام زودهنگام افراد جهت درمان می‌تواند بهترین گام برای نتیجه‌بخش‌بودن درمان‌های غیرتهاجمی در کاهش درد و التهاب زانو باشد.

سوالات متداول شما

عوامل ایجادکننده درد زانو کدامند؟

عوامل متعدد می‌توانند موجب درد زانو شوند که صدمه، آسیب و فشار به زانو، اضافه وزن، اشکال مختلف آرتروز، مشکلات عضلانی و جسمانی و ورزش‌نکردن مهم‌ترین آن‌ها هستند.

آیا پیاده‌روی برای کاهش درد زانو مفید است؟

در مواردی که افراد مبتلا به آرتروز زانو باشند می‌توانند تحت نظر یک فیزیوتراپیست با انجام پیاده‌روی تا حد زیادی به کاهش درد زانو کمک کنند.

چه زمانی از جراحی در درمان زانو درد استفاده می‌شود؟

غالبا جراحی آخرین گزینه در درمان زانو درد به‌حساب می‌آید. از این روش زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌های غیر تهاجمی مانند فیزیوتراپی، دارودرمانی یا روش‌های تزریق ما را به نتیجه دلخواه‌مان در درمان نرسانند.

علائم و نشانه‌های آسیب‌دیدگی و درد زانو کدامند؟

از جمله علائم و نشانه‌هایی که هشداردهنده درد و التهاب در زانو هستند می‌توان به سفتی زانو، احساس بی‌ثباتی و ضعف در زانو، ناتوانی در حرکت‌دادن زانو، شنیدی صدا از داخل زانو و قرمزی و تورم در ناحیه زانو اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رزرو نوبت
خدمات
مشاوره آنلاین